Gå till innehåll

Borra hål? Vart? Vem? Hur?


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Har efter att byggt en temporär överrinningsbox förstått att det absolut inte är den slutliga eller ultimata lösningen på vattenflöde ner till sumpen.

Jag är helt övertygad att säkraste, snyggaste och bästa lösningen är att borra hål högt upp i sidan av akvariumet.

Frågan är vem kan göra detta? Själv är jag för feg för att borra i akvariumet + att jag inte har verktygen. Kan någon göra detta och isåfall vem? Jag har inga problem med att åka till Stockholm om så behövs, men det vore skönt om någon i Uppsala kunde göra detta.

Snälla hjälp mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Classes kopia fungerar toppen och kostar inte mycket. Det blev billigare för mig att köpa kopian och stiften än det skulle ha varit att ta in nån som gjorde det åt mig. Bara man tar det lugnt och kyler med vatten så är det inga problem.

Öronproppar kan vara skönt och skyddsglasögon är ett måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit asså, blir man tvungen att göra det själv!!

Känns ju inte så kul att ge sig in på de här, jamenar om de går fel är de som att slänga 2700:- i sjön.

Finns det verkligen ingen som kan borra hål? Det borde väll inte vara en omöjlighet att borra ett hål i glas, om vi som privatpersoner klarar av de varför är "ALLA" glasmästare rädda för att göra jobbet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glasmästaren brukar göra det om du kommer med glaset löst i handen, som jag fattat det så får ett akvarium inte platts i deras verktyg? + att dom säkert inte vill behöva limma om akvariet om olyckan trottsallt skulle vara framme.

att dremmla går finfint, har själv gjort det utan problem, se till att kyla ordentligt bara

och inte pressa på så brukar det gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här är några bilder från när jag dremlade i 12 mm, står karet vågrätt så kan du bygga en liten inhängnad så du inte behöver stå med rinnande vatten hela tiden. jag la en silikon sträng i en frykant och tryckte dit frigolit remsor så vattenet skulle hålla sig i bra nivå.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12344&page=5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som skrivet ovan så är det inte många glasmästare som vill borra i ett färdigt kar, kommer su däremot med en lös glasskiva fixar de det däremot. Jag fick mitt stora kar borrat hos glasmästare, men det tog en jäkla tid innan de blev färdiga till att göra det och de poängterade att de inte kunde ge några garantier på att glaset skulle hålla, tydligen är det inte helt riskfritt att borra glas ens med riktiga gejor.

Sumpen gjorde jag själv med dremmel, det tar lite tid och jag tyckte det var svårt att få hålet runt :) fast ändå relativt enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler:

Fick precis ett mail från en av 6st "glasmästare" i uppsala, och dom kunde ordna det sa dom =-) Glasklart hette firman och jag skulle ta kontakt med dem så vi kunde prata om hur jobbet skulle göras.

Fyra stycken har svarat och endast en firma kunde göra jobbet.

Kanske inte behöver borra själv trotts allt! Ska åka förbi dom innan jobbet imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, jag dremlade mitt kar med just en Classe dremelkopia. Fungerade kanon! Använde först en halvrund diamantstift för att göra den genomgående hålet sedan en rak stift i pendlande rörelse, upp/ner genom det borrade hålet längs linjen. Mitt kar är i 10mm glas och det var inga problem, så länge man håller snittytan välavkylt mha en vattensprutflaska. Använd tjejen eller någon som är nära till hands till att spruta på snittytan i stort sett kontinuerligt. Använd packningen från genomföringen till att rita ut hålet med en vattenfastpenna.

Tidsåtgång knappt 30min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och pratade med glasfirman idag på morgonen och dom visade mig en borr som var gjord för att borra i glas med. Borren kostade "endast" 11.000:- och den största storleken var 30mm.

Sedan frågade jag han om han hört någonting om att man kan borra glas med en Dremmel?

Svaret:

-nej de har jag aldrig hört, fungerar det värkligen? Det är niog inget jag kan rekomendera.

Jag förklarade att nästan alla som har saltvattensakvarier och gör hål själva gör på det viset.

-De va som fan! Jag har aldrig hört talas om den tekniken, men funkar det så funkar det.

Jag lovade att ta med bilder om jag nu ska borra akvariet hos dom. Det va ju inte precis billigt att få ett hål borrat, 900:- och då kunde dom inte garantera att det inte skulle spricka. Men sprick risken skulle vara minimal sa dom. Sedan tjatade dom om jag var helt säker på att glaset inte var härdat?

Vad jag minns så görs ca95% av alla akvarier i vanligt floatglas, rätta mig om ja har fel.

:snurrig:Nu till nästa fråga:

Jag vill ha så lite "prylar i mitt akvarium som möjligt!!

Därför skulle jag vilja göra hålet i sidan högt upp, så att det endast är en liten rörböj i akvariet som syns.

Frågan är om det är större risk att glaset spricker på grund av spänningar om jag gör hålet på sidan istället för i botten?

Vad skulle ni rekomendera? Någon som har hål i sidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrade mitt själv oxo, det tog nog knappt 10 min.

Du kan köra med en vanlig borrmaskin. Jag hittade en 25mm hålsåg på JULA och Claes Olssons sliptrissor för att slipa upp rätt diameter. Använd en disktrasa med mycket vatten, droppa på med jämna mellanrum, det ska va rejält blött!

Tycker du ska spara dina 900, min kostnad för hålet gick på 120:- Ja osså 10 min jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har borrat mitt ganska högt up i bakrutan. Jag tror att det där med spänningar beror mycket på om du kör med stag eller genomgående glaslist, har du list så tror jag inte det blir några problem att även borra hyffsat högt upp, med stag kan det kanske vara lite annorlunda.

Du sa att det kommer att synas bara en böj, glöm inte att ha någon form av överrinning runt röret också, annars kommer du inte att få ytavrinningseffekten som man är ute efter...

Bygg en durso bakom rutan sedan, annars kommer du att få slurpande ljud om du kör bara rör rakt ner. Ha med också ett S böj på vägen ner till sumpen. (Allt för att minimera (o)ljud :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag minns så görs ca95% av alla akvarier i vanligt floatglas, rätta mig om ja har fel.

Du har fel... 99% ska det vara. ;- )

Du kan lugnt anta att det rör sig om ohärdat glas. Skulle olyckan vara framme är det meningen glaset ska hänga ihopa delvis, för att begränsa skadorna. Det gör inte härdat, så därför används det inte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen Dremel maskin och kollade på Claes Olssons hemsida efter en liknande och dom kostar ju faktiskt inte så mycket. MEN det finns ju en del att välja mellan, vilken är att föredra?

Som ni förstår blir de nog att jag ger mig in på att borra själv. :x de här känns inte säkert asså!! Men jag liter fullkomligt på er grabbar (& tjejer), ni har sagt att de inte är så svårt så då litar ja på er.

Är ju "bara" att skära ner akvariumet och limma om det ifall det skulle gå åt pipsvängen.

post-2577-14468913563499_thumb.jpg

post-2577-14468913563607_thumb.jpg

post-2577-14468913563717_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla dremel tillbehör är kompatibla med kopiorna..

jag har haft en billig kopia och kvalitén är därefter.. men ska du bara använda den till akvariet/väldigt sällan så köp en billig..

själv är jag prylbög så jag slog till på en Dremel Professional, den var inte gratis direkt.. men jämfört med de billiga kopiorna så är det som natt och dag!

jpeg&maxwidth=410&maxheight=272

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Classe: 30-9470 Ser inte att dem har enstaka diamantslipstift på nätet bara satser. Om du inte vill köpa en sats, behöver du en halvrund/rund som ser ut som typ en liten boll (för att göra den genomgående hålet) OCH en rak för att skära ut. Men dessa två i styck pris kostar kanske lika mycket som hela satsen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en av classes grotech-varianter av dremel och den fungerar perfekt till enstaka jobb.

Ta en glasburk/flaska eller liknande och provborra en gång först så du vet hur det känns. Går lättare än man tror och ha gärna ett extra stift i lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...