Gå till innehåll

Borra hål? Vart? Vem? Hur?


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Mattias, bara lugn, det är ingen större problem, tryck bara inte för hårt låt borren göra jobbet. Då diamantstiften snurar i typ 20000varv/minut är risken hyfsat liten för sprickor. Jag har läst 1 gång att en kille misslyckades men det var 4mm glas och han hade lite bråttom (läs: var våldsam) och sparade på vattnet...

Vattenslangen är ett mycket bra alternativ. Sätt upp den så det rinner nerför glaset, så för du bra spridning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till Wrang, ang. hans tråd med Dremmling. Varför borrade han hålet i mitten och sedan sågade sig till kanten, tar tid/kraft? Jag borrade hålet 2-3mm från ytterkanten sedan var det bara att "såga" sig igenom. För att slippa problem med att stiften skulle glida vid första borrningen använde jag mig av lite maskeringstejp, då håller tejpen stiften "på plats".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpte en sådan där rackare idag och blev tvungen att test borra i en gammal glasbit. Tog ganska lång tid att borra igenom, men de gick hyfsat bra tyckte ja. Dock ser det ut som "mini" sprickor kring hålet, är det någonting som gör någonting när man borrar det stora. Sprickorna är som sagt miniminimini, säkert en halv millimeter om ens det. Är det någonting som gör någonting?

post-2577-14468913595597_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite bilder på då jag dremlade upp min 375a :)

Mina tips är att gör först ett hål i ytterkanten (ringen som du ska borra upp).. och sedan går du bara runt ringen tills du kommit hela vägen runt. Ta det försiktigt och tryck inte alltför hårt. Ha vattnet rinnande, sätt på ett par skyddsglasögon och hörselskydd.. sen äre bara att tuffa på. Jag hade så mkt vatten att det stänkte om dremmeln så jag blev dyngsur där ett tag :D haha..

Gick hur fint som helst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick mitt 343 liters kar borrat av Akvarieleasing i stockholm för en 300 hundring o dom sa att det garanterat skulle hålla :) Borde inte vara så långt för dig att åka om det är så att du verkligen inte vill borra själv

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Lärdom1. Fungerar utmärkt att rita ringen med en blyertspenna på vanlig byggtejp.

Lärdom2. Försök ordna en bekväm arbetsplats

Lärdom3. Ta de luuuuuuuuungt mannen (kvinnnan).

Lärdom4. Om du är frusen av dig, bit ihop.

Lärdom5. Använd hörselkopor med radio (blir lite roligare så).

Lärdom6. Om du bor i Stockholm låt ett proffs göra jobbet, det är fasiken inte värt tiden och de smuttiga slantarna.

Till er som ska borra, tveka inte att ta kontakt med mig om ni har frågor.

MVH/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...