Gå till innehåll

AN Evolution 1


mattsve

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite bilder på hur akvariet ser ut nu. Kiselalgerna verkar ha tagit ett starkt fäste på den stora stenen i botten men annars så syns de inte till så mycket. Ingen av snäckorna har hittat dit än, överhuvudtaget är det inte mycket "turbo" över turbosnäckor verkar det som. Jag hade nog väntat mig förflyttningar mer i stil med de äpplesnäckor vi har, men här får man ju vara glad om de ens förflyttar sig en millimeter när man ser på. Den lata snäckan på bilden har dock nu förflyttat sig för egen maskin till motsatt hörn (han gjorde det såklart när jag inte såg på).

Clownfisken verkar gilla att hålla till i det bakre hörnet men var framme mera nu än i onsdags och torsdags. Igår lade jag även i 5 st vuxna tinade artemia och jag såg honom äta iaf en av dem. För övrigt har jag hittat en rörmask, fantastiskt vad glad man kan bli för en sån liten sak. Jag hoppas verkligen att fler roliga saker dyker upp på stenarna innom en snart framtid, även om det nog inte vore bra för de husshållssysslor som borde göras på kvällarna efter jobbet.

Bifogar även en bild på hur akvariet ser ut med locket uppfällt eftersom teknikbilder har efterfrågats. Där kan man se biobollarna i det första filterfacket, filtermattan i det andra, det tomma facket och så teknikfacket med pump och värmare som är inställd på 26 grader (under dagen går temperaturen upp till 27). Synligt är även en bit av kabelsamlaren rabalder från Ikea som är ditsatt efter ett tips av Lasse (tror det var han) för att hindra fiskar att hoppa över in i filterfacken.

post-1610-14468913646893_thumb.jpg

post-1610-14468913647009_thumb.jpg

post-1610-14468913647107_thumb.jpg

post-1610-14468913647217_thumb.jpg

post-1610-14468913647319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snyggt, tackar för teknikbilderna. Jag skulle få ge runt 1200 för att få hem ett sånt kar av en lokal handlare, är det ett ok pris? Man blir ju lite sugen =)

Mvh Johnny

Det är vad jag gav för mitt, så jag hoppas att det är ett ok pris :)

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att det går bra för dig. Har nyligen startat mitt första Saltvatten, har haft igång det i nästan två månader nu och allt fungerar klockrent. Det växer så det knakar :).

Lika roligt varje kväll att räkna in sina rörmaskar mm och se om man ser något roligt! Tyvärr måste hushållssysslorna lida *tack och lov har man en förstående flickvän":p

Har du samma pump i som när du köpte akvariet och hur många liter/timme pumpar den?

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att det går bra för dig. Har nyligen startat mitt första Saltvatten, har haft igång det i nästan två månader nu och allt fungerar klockrent. Det växer så det knakar :).

Lika roligt varje kväll att räkna in sina rörmaskar mm och se om man ser något roligt! Tyvärr måste hushållssysslorna lida *tack och lov har man en förstående flickvän":p

Har du samma pump i som när du köpte akvariet och hur många liter/timme pumpar den?

Mvh

A

Japp, det är tur att man har en förstående sambo, hon har tom gett mig akvariet i födelsedagspresent, så det är lite hennes fel :) Fast jag har pratat om salt sedan vi började med akvarium för 2 år sedan, så hon kanske tröttnade på det ;)

Det är samma pump som följde med, den skall vara på 500 l/h, jag har funderat på att uppgradera men jag tycker det är ganska bra rörelse i vattnet som det är.

Idag var för övrigt min clownfisk riktigt matglad och anföll den frysta artemian, det var kul att se. Turbosnäckorna har också fått tummen ur och ätit upp de flesta kiselalgerna som fanns på stenen men satan vad de skiter, blir massor av smått som virvlar runt i vattnet.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering med bilder. Snäckorna har ätit upp det mesta av kiselalgerna som fanns på stenarna, och det som har kommit i gruset verkar dra sig tillbaka, men istället ar det börjat komma fläckar med kiselalger på glaset.

Förrutom översiktsbilden är det också en bild på en turbosnäcka som håller på att hissa upp sig till en sten lite högre upp.

Funderar för tillfället vad för korall jag skall köpa härnäst, tänkte vara lite mera påläst och inte impulsköpa denna gång :)

post-1610-14468913664433_thumb.jpg

post-1610-14468913664569_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att snäckorna börjat äta!

Hade lite kiselalger på en av mina stenar i början med men inte nu längre. Nu efter nästan två månader så är nästan allt i kiselalgsväg borta! :)

Vad har du tänkt dig för korall då? Funderar själv på att kasta i några skivanemoner och polyper till en början. Du kan ju alltid kolla in mitt akvarie och säga vad du tycker :P

Mvh

A

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14507

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du tänkt dig för korall då? Funderar själv på att kasta i några skivanemoner och polyper till en början. Du kan ju alltid kolla in mitt akvarie och säga vad du tycker :P

Funderar på allt med "tentakler" och eller polyper som är ute, gillar när det rör på sig :) Mer specifikt på stjärnpolyper eller hairy mushroom, men jag bläddrar lite då och då i Bornemans Aquarium Corals och drömmer mig bort :)

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på allt med "tentakler" och eller polyper som är ute, gillar när det rör på sig. Mer specifikt på stjärnpolyper eller hairy mushroom, men jag bläddrar lite då och då i Bornemans Aquarium Corals och drömmer mig bort

"Önska, önska runt i ring önska kostar ingeting"

Tur är väll de, det är dyrt nog! Tillsätter då några preparat och hur ofta tänker du köra vattenbyten?

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Önska, önska runt i ring önska kostar ingeting"

Tur är väll de, det är dyrt nog! Tillsätter då några preparat och hur ofta tänker du köra vattenbyten?

Mvh

A

Det enda preparat jag tillsätter nu är startbakterier för att få en fin uppstart, i övrigt hoppas jag klara mig ifrån att tillsätta preparat. När det gäller vattenbyten så verkar det allmänna rådet vara att byta varje vecka eller minst var 14:e dag, tänkte hålla på detta och då tio liter varje gång. Tio liter just för att jag har tioliters hinkar hemma till att blanda salt i och tömma vatten i.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet från några uppstarter är att stjärnpolyper och "hairy mushroms" av någon anledning inte verkar trivas speciellt bra förrän efter några månaders drift. Enda teorin till det är att de behöver ett mera "biologiskt" vatten. Däremot brukar de släta skivanemonerna fungera bättre i början än de andra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet från några uppstarter är att stjärnpolyper och "hairy mushroms" av någon anledning inte verkar trivas speciellt bra förrän efter några månaders drift. Enda teorin till det är att de behöver ett mera "biologiskt" vatten. Däremot brukar de släta skivanemonerna fungera bättre i början än de andra.

MVH Lasse

Lite trist, är inte så förtjust i just de släta skivorna, men om det är så är det kanske bäst att skaffa någon sort av dem som nästa korall då.

Kunde inte hålla mig, utan igår var jag och köpte en eremitkräfta. Enligt handlaren skulle det vara en blåbenad eremit men efter att ha letat lite på nätet verkar det vara en "Electric blue" eremit. Dessa skall enligt internet äta cyanobakterier och det är inte fel att ha en som äter det om jag skulle få sådana. Bifogar inte någon helhetsbild men det har börjat komma gröna alger på stenarna och jag fick skrapa rutorna från kiselalgerna idag.

post-1610-14468913676313_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite trist, är inte så förtjust i just de släta skivorna, men om det är så är det kanske bäst att skaffa någon sort av dem som nästa korall då.

Kunde inte hålla mig, utan igår var jag och köpte en eremitkräfta. Enligt handlaren skulle det vara en blåbenad eremit men efter att ha letat lite på nätet verkar det vara en "Electric blue" eremit. Dessa skall enligt internet äta cyanobakterier och det är inte fel att ha en som äter det om jag skulle få sådana. Bifogar inte någon helhetsbild men det har börjat komma gröna alger på stenarna och jag fick skrapa rutorna från kiselalgerna idag.

Den eremiten är suverän. Det finns bara en handlare i GBG:trakten som brukar ha den - jag brukar ta rubbet om jag upptäcker den och har behov.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den eremiten är suverän. Det finns bara en handlare i GBG:trakten som brukar ha den - jag brukar ta rubbet om jag upptäcker den och har behov.

MVH Lasse

Det var ju trevligt att höra. Den har redan ätit upp vad som har sett ut som dåliga alger och springer runt rätt mycket. Riktig rolig att se på. Finns det någonstans i Gbg som man kan få tag på skal åt honom, eller skall man vänta på att han slaktar en snäcka?

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog fått blågröna alger (se bild) :( Skall jag göra något åt det och isåfall vad, eller skall jag se om de försvinner? I övrigt tickar karet på, eremiten och snäckorna äter för fullt men det känns inte riktigt som de hinner med riktigt. Det har kommit fram lite fler rörmaskar och makroalger. På en av stenarna har det kommit några svarta fläckar, skall bli kul att se vad det kan bli.

post-1610-14468913693949_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser det ut som cyanobakterier på bilden, troligen för mycket fosfat i förhållande till nitrat - eller för lite nitrat i förhållande till fosfat, beror på hur man ser det. Lasse har bekämpat röda sådana med att fälla ut fosfatet med extra kalcium. Det kan också gå att tillsätta lite nitrat. All experimentering sker på egen risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer snäckor och jag hade nog provat med att öka maten något. Håll utkik på om den förökar sig för mycket men blågröningar är enligt min uppfattning normala i det stadie av uppstarten som du nu är. Ta det lugnt och avvakta. Jag höjde min Kalciumnivå med 100 ppm i samma läge (kommer inte ihåg hur mycket jag la i av kalciumkloriden men det kan jag räkna ut igen) Jag har kalciumklorid om du behöver. Patriks alternativ kommer jag att testa vid nästa uppstart. Kaliumnitrat är väl bäst - det kan du nog få från någon PMMD-nörd i närheten (Tropfrog bör ha om du känner honom) Men det är inte säkert du behöver göra något.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer snäckor och jag hade nog provat med att öka maten något. Håll utkik på om den förökar sig för mycket men blågröningar är enligt min uppfattning normala i det stadie av uppstarten som du nu är. Ta det lugnt och avvakta. Jag höjde min Kalciumnivå med 100 ppm i samma läge (kommer inte ihåg hur mycket jag la i av kalciumkloriden men det kan jag räkna ut igen) Jag har kalciumklorid om du behöver. Patriks alternativ kommer jag att testa vid nästa uppstart. Kaliumnitrat är väl bäst - det kan du nog få från någon PMMD-nörd i närheten (Tropfrog bör ha om du känner honom) Men det är inte säkert du behöver göra något.

MVH Lasse

Tack Patrik och Lasse för era svar. Ökar matningen lite då, till varje dag istället för varannan, i övrigt avaktar jag ett tag då. Mer snäckor kommer jag nog att köpa idag. Kaliumnitrat har jag själv, göder mitt växtakvarium med CO2 och PMDD, frågan är väl bara hur mycket jag skall ha i. Några ideer?

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Patrik och Lasse för era svar. Ökar matningen lite då, till varje dag istället för varannan, i övrigt avaktar jag ett tag då. Mer snäckor kommer jag nog att köpa idag. Kaliumnitrat har jag själv, göder mitt växtakvarium med CO2 och PMDD, frågan är väl bara hur mycket jag skall ha i. Några ideer?

Mvh Mattias

Det här med KNO3 är lite vanskligt: säg att du ökar nitratet till nackdel för cyano men till fördel för... ja, vad/vem? På vems "bekostnad" skall cyano lida förfång?? I växtburkar är det växterna som skall konkurrera ut alger/cyano, och det är primärt för växternas skull man göder för, inte för att bekämpa alger. Glada växter/macroalger/koraller tar hand om eventuella pester i karet.

Näringsanrikningsalternativet - anser jag - bör man tillgripa endast när man har ett konkurrensförhållande. I mitt fall tillsatte jag nitrat till fördel för macroalger och därför till nackdel för cyano. Häller man bara i nitrat i ett någorlunda tomt kar så är det stor risk att den önskade effekten (mindre cyano) uteblir helt, eller blir högst obetydlig. Det man möjligtvis får är mera denitrifierande bakterier, men varför skapa dessa när många av dessa ändå dör efter att man slutat med nitrattillsatserna?

Nitratalternativet bör enligt min mening inte köras som en quick-fix, utan mera som en långsiktig strategi, och då skall man ha klart för sig varför man tillsätter ett visst näringsämne (säg mera macroalgtillväxt), vad det kan ha för bieffekter (exempelvis fosfat vs. stenkoraller) och om man själv vill slå in på den vägen (mjukkoraller, stenkoraller, macroalger, fish only osv.).

Är man ute efter en quick-fix för cyano så får man tillgripa lite handarbete. Ta en pipett och sug ut så mycket cyano som du bara kan så ofta du kan. Efter ett tag är du av med cyano, oftast inte för att du sög ut dem, utan för att karet har stabiliserat sig, du har skaffat fler näringskonsumenter i form av säg mjuka koraller, du matar mer, vattnet är lite mer anrikat av sig själv och cyano har ingen riktig nisch längre. Men ditt handarbete med pipetten hjälpte till att karet såg vackert ut under tiden fram till dess. ;)

Bara några tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med KNO3 är lite vanskligt: säg att du ökar nitratet till nackdel för cyano men till fördel för... ja, vad/vem? På vems "bekostnad" skall cyano lida förfång?? I växtburkar är det växterna som skall konkurrera ut alger/cyano, och det är primärt för växternas skull man göder för, inte för att bekämpa alger. Glada växter/macroalger/koraller tar hand om eventuella pester i karet.

Näringsanrikningsalternativet - anser jag - bör man tillgripa endast när man har ett konkurrensförhållande. I mitt fall tillsatte jag nitrat till fördel för macroalger och därför till nackdel för cyano. Häller man bara i nitrat i ett någorlunda tomt kar så är det stor risk att den önskade effekten (mindre cyano) uteblir helt, eller blir högst obetydlig. Det man möjligtvis får är mera denitrifierande bakterier, men varför skapa dessa när många av dessa ändå dör efter att man slutat med nitrattillsatserna?

<...>

Jag håller med dig att tillför man näring så är det för att gynna något annat, och finns det inget att gynna så hjälper det inte med hur mycket man pytsar i. Det jag funderar på är om näringen kunde hjälpa de andra algerna jag har och därmed konkurera ut cyanon. Till de andra algerna finns det ju betare (jag hittade på nätet att min eremit skulle äta cyano men han har då inte rört den fläck jag har, kanske bara äter om det inte finns annan mat). I vilket fall så tänkte jag avvakta lite och se om den sprider sig mera, gör den det så får jag suga ur den och/eller ta till andra åtgärder.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...