Gå till innehåll

AN Evolution 1


mattsve

Rekommenderade inlägg

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du skaffat någon fläkt till karet än Mattias? Jag har som jag inte monterat än annars. Strömkälla också.

MVH Lasse

Nej, gifter mig onsdag nästa vecka och åker på bröllopsresa på torsdagen. Väntar med fläkt tills jag kommer tillbaka, känns som avdunstningen kan öka rejält med fläkt och då vill jag vara hemma och ha koll på det. Men jag köper gärna fläkten av dig. Sen skall jag skaffa mig en fläktstyrning också, har för mig att du pratade om någon från Conrad.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, gifter mig onsdag nästa vecka och åker på bröllopsresa på torsdagen. Väntar med fläkt tills jag kommer tillbaka, känns som avdunstningen kan öka rejält med fläkt och då vill jag vara hemma och ha koll på det. Men jag köper gärna fläkten av dig. Sen skall jag skaffa mig en fläktstyrning också, har för mig att du pratade om någon från Conrad.

Mvh Mattias

OkiDoki - jag har strömkällan i alla fall - fläkten är en vanlig datafläkt så om jag inte har kvar den så är det lätt att få fram. Gratulerar till brölloppet - vi skrev under fredstraktatet på 30 åriga kriget den 19 mars.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Hur går det, har du kommit hem från din resa än? Vart bar det hän?

Hur har karet klarat sig under tiden?

Kanske någon mer översiktsbild på karet som det ser ut nu?

=)

Jodå, vi kom hem från Prag för 3 veckor sedan, underbar stad. Därefter har dock festen som var för en vecka sedan tagit all vår lediga tid ungefär, så därför har det inte blivit några uppdateringar här förrän nu.

Under de nästan 5 veckor som akvariet bara matats oregelbundet (av akvarievakten och mig) har det klart sig bra. Fler kalkalger på baksidan, korallerna har växt till sig och inte särskilt mycket fler alger på rutan än innan. Däremot så var/är fiskarna rätt så magra. Jag märkte vid vattenbytet att akvariet luktar annorlunda dock. Tidigare luktade det mer öppet hav men nu efter dessa fem veckor så luktade det mer strandnära. Jag har nu gjort ett vattenbyte på 10 liter och planerar in ett 20-liters byte nästa helg.

*edit* Glömde att säga att just nu i denna värmebölja så når temperaturen upp till 32,6 grader på kvällen, även med bara en pump igång. Därför skall jag så fort jag kan införskaffa en datorfläkt och styrning.

post-1610-14468914164881_thumb.jpg

post-1610-1446891416502_thumb.jpg

post-1610-14468914165133_thumb.jpg

post-1610-14468914165254_thumb.jpg

post-1610-14468914165379_thumb.jpg

post-1610-14468914165518_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*edit* Glömde att säga att just nu i denna värmebölja så når temperaturen upp till 32,6 grader på kvällen, även med bara en pump igång. Därför skall jag så fort jag kan införskaffa en datorfläkt och styrning.

Under tiden kan du ställa hela locket på de två plastbenen så att du får mer ventilation (men mindre ljus så klart) så kan du sänka värmen med detsamma. I vart fall ha den lilla matningsluckan öppen hela tiden. Men det har du säkert redan, bara dubbelkoll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under tiden kan du ställa hela locket på de två plastbenen så att du får mer ventilation (men mindre ljus så klart) så kan du sänka värmen med detsamma. I vart fall ha den lilla matningsluckan öppen hela tiden. Men det har du säkert redan, bara dubbelkoll. :)

Inte tänkt på det tidigare, känner mig lite klantig :) Hadde matningslocket öppet hela dagen idag och när solen låg på och temperaturen närmade sig 30 öppnade jag hela locket. Temperaturen gick inte över 30 någon gång. Tack för att påminnde mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

en fråga gällade belysningen bara som du fick med: jag verkar inte ha fått samma som dig "original" i mitt kar,ditt innehöll 2 stycken 6500k rör om jag minns rätt ,men jag fick med ett Aquatic nature evolux blue 11w och ett Shinmac 11 w 10 000 k daylight,nån som vet varför ja fick dessa istl för originalbelysningen,och är dessa något att spara på då ja hade tänk att köpa den blåvita modellen som är splittad blå/vit?

förlåt om ja stal tråden lite här,men fick bara en tankeställare när jag läste vad du fick med för rör från början.

mvh fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Såhär bästan ett år senare tänkte jag att jag skulle komma med en uppdatering. Har blivit annat än att hänga på onlineforum och även en viss tid annat än akvariet måste jag tyvärr säga, men som tur är klarade sig akvariet utmärkt under den perioden.

Här kommer iaf en bild över hur det ser ut idag, tyvärr med en del reflexer i glaset, skall försöka få tid att fota på kvällen någon dag då solen har flyttat sig till andra sidan lägenheten.

post-1610-14468915495758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Akvariet tuffar och går, euphyllia är stor och fin, och massor av småsniglar. Akvariet klarar sig ganska bra på egen hand, och det är tur det, har sedan i torsdags fått ett annat yngel som tar stor del av min tid.

post-1610-14468915736158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...