Gå till innehåll

Hur få ner nitratet?


Datate

Rekommenderade inlägg

Har säkert behandlats 100 gånger förut, och nog fick jag 20 sidor med träffar när jag söke, men jag frågar endå.

Karet har varit igång sedan slutet på september med ca 70kg inkörd sten. Har ett Deltec NF-509 nitratfilter som jag kört sedan mitten på december.

Mätte nyss återigen nitratvärdena med följande resultat:

I karet 25-50ppm...ut från nitratfiltret 50-100ppm!!! (klart närmare 100 än 50)

Hade hoppats filtret skulle börja komma igång snart då det varit igång under en dryg månads tid.

Har dock inte skött det så bra kanske. Hade det tidigare på bypass från returpumpen, men då vi var tvungen att nedgradera pumpen (pga oljud som störde grannarna) så har jag kopplat nitratfilter och skummare på en egen pump vilket gjort cirulationen betydligt mycket jämnare. Detta gjorde jag för någon vecka sedan.

Innan var det lite olika drag i pumpen samt att varje gång jag skulle ändra nått med sumpen, så fick jag stänga av returen och därmed även cirkulatione genom filtret. FRåkade även öppna det vid något tillfälle så att det spolades igenom någon/några sekunder med högt flöde.

Nått säger mig att det finns risk att filtret kraschat och därmed är nitratet högre ut från filtret än i själva huvudkaret. Något annat kan inte jag, med min ringa erfarenhet, komma på.

Håller på att tappa upp osmosvatten så att vi kan göra vårt första vattenbyte imorron eller i övermorgon. Blir ca 20%.

Börjar dock fundera på om man skall försöka ta till någon annan metod för att få ner nitraten på en rimlig nivå. Detta borde ju dessutom hjälpa filtret att fortare komma igång. Mindre nitrat = snabbare uppstarta av filtret om jag förstått det rätt.

Finns ju flera metoder som skulle dra ner nitraten under 2-4månader...å då är filtret förhoppningsvis igång.

AN Stop-Nitrat, Zeosand, Zeolit, Vodka, Nitrifikationsbakterier i ampuller, vattenbyten osv osv....

Hjälp mig att göra ett vettigt val...för mina stenkoraller är mest bruna och har mycket svag tillväxt.

Tacksam för svar /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo...har försökt hålla flödet till 1 droppe/sekund. Dock är det i dagsläget så filtret är inställt. Tyvärr var det lite si och så med flödet innan jag kopplade det på en egen pump, men jag försökte även då hålla flödet runt 1 droppe / sekund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik

Du kan inte ha mer nitrat ut än in om du kör ett sådant filter. Totalt omöjligt.

Jag har råkat ut för precis samma sak. I ett vatten där jag vetat nitrathalten exakt (testat på analyslab) har jag med akvarietest läst av ett betydligt högre värde ut än in. I mitt fall var testen in betydligt, betydligt lägre än det kända värdet - ut låg det snarare där det skulle.

Vilket som är det rätta värdet för ditt kar (det du läser in eller ut) vet jag inte. Det enda jag vet är att det är stört omöjligt att få ett högre nitratvärde ut än in om man kör ett denitrifikationstorn.

Som jag sagt så många gånger förr - Akvarienitrattester och saltvatten är två oförenliga storheter.

Kolla din nitrithalt ut från filtret - under inkörning kan du få en icke fullständig process NO3 - N2 och nitrit bildas.

Är det svavelkulor eller vanlig denitrifikation med kolkälla?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske ska prova att loopa nitratfiltret tills det är "up and running" och även tillsätta nitrifikationsbakterier för att ge processen lite draghjälp.

Filtret kan under inkörningsprocessen producera nitrat.

Testerna bör man kanske ta med en nypa salt, vissa fabrikat funkar bättre än andra - men ingen är riktigt bra (Mackeray&Nagel då, om man vill punga ut 6-700)

Jag är iofs ingen anhängare av nitratfilter om man inte har specialbehov, det känns bara som ännu en grej som kan gå snett - med rätt mängd Ls i ett vanligt revakvarium så brukar det funka bra ändå.

Zeolith avsedd för ändamålet, tycker jag funkar utmärkt - musslor är världens vackraste nitratfilter, men inget för ett "nytt" kar

Det blir ganska massiva vattenbyten om du ska späda nitraten - jag tycker du ska vänta ut cyceln bara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolith avsedd för ändamålet, tycker jag funkar utmärkt - musslor är världens vackraste nitratfilter, men inget för ett "nytt" kar

Zeolith avsett för ändamålet? Finns det zeolit som man t.ex kan köra i en strumpa i sumpen som nitratminskande filter, eller måste man alltid köra zeolith genom ett sådant zeolithfilter?

Sedär! En mussla hade vi allt tänkt skaffa med tiden, men som du säger så är det nog smart å vänta ett bra tag. Trodde dock de var känsliga för höga nitrathalter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtret kan under inkörningsprocessen producera nitrat.

Hur Greger, kan ett sådant filter producera nitrat? Det måste vara någon nytt som jag aldrig hört talats om. Väldigt nyfiken på hur.

Och vad skall du med syrekrävande nitrifikationsbakterier (som omvandlar ammonium till nitrat via nitrit) med i ett syrefritt filter avsett för att konvertera nitrat till kvävgas?

Och hur mineralet zeolit (oavsett typ) som är negativt laddat i "porerna" kan binda den negativa jonen NO3 får någon kunnig tala om för mig.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

Kan svavelsyran som nitratfiltret producerar störa testet tro? Det enda jag kan tänka på så här på rak arm. Jag hitta några varningar om att höga nitratalter under uppstart av svavelfilter kan ge ganska stora nitrit doser.

En liten genomgång:

"Sulfur denitrification

Sulfur denitrification is based upon autotrophic denitrification by sulfur oxidizing bacteria such as Thiobacillus denitrificans and Thiomicrospira denitrificans. Under aerobic conditions these bacteria use oxygen as an electron acceptor, but under anoxic conditions they oxidize reduced sulfur (S2-, S2O32-, S0) to sulfate while reducing nitrate. In addition to nitrate, T. denitrificans can also use nitrite, NO or N2O as an electron acceptor ."

Detta rimmar iofs illa med att de skulle producera nitrit då T.D. bakterien enl ovan skulle kunna anvnda sig av nitrit. Hmm, nu blev jag lite fundersam. Får titta närmare.

Hursomhelst, på väldigt många ställen på internet har jag sett att folk kör sina svavelkulefilter med 2/3 svavelkulor och 1/3 korallkross eller annan CaCO3 källa för att svavelsyran inte ska sura ner karet. Gör man så borde inte ev svavelsyra störa testen.

mvh Mattias

edit: Jag har försökt balansera nettoreaktionerna som folk ger för nitrat/svavel reduktion men jag får inte ihop det. Återkommer i ämnet.

edit igen: 2N03- + 2H20 + 2S => N2 + H2 + 2H+ + 2S04--

Men det känns som den försuring blir för stor i jämförelse med vad folk rapporterar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

Kan svavelsyran som nitratfiltret producerar störa testet tro? Det enda jag kan tänka på så här på rak arm. Jag hitta några varningar om att höga nitratalter under uppstart av svavelfilter kan ge ganska stora nitrit doser.

En liten genomgång:

"Sulfur denitrification

Sulfur denitrification is based upon autotrophic denitrification by sulfur oxidizing bacteria such as Thiobacillus denitrificans and Thiomicrospira denitrificans. Under aerobic conditions these bacteria use oxygen as an electron acceptor, but under anoxic conditions they oxidize reduced sulfur (S2-, S2O32-, S0) to sulfate while reducing nitrate. In addition to nitrate, T. denitrificans can also use nitrite, NO or N2O as an electron acceptor ."

Detta rimmar iofs illa med att de skulle producera nitrit då T.D. bakterien enl ovan skulle kunna anvnda sig av nitrit. Hmm, nu blev jag lite fundersam. Får titta närmare.

Hursomhelst, på väldigt många ställen på internet har jag sett att folk kör sina svavelkulefilter med 2/3 svavelkulor och 1/3 korallkross eller annan CaCO3 källa för att svavelsyran inte ska sura ner karet. Gör man så borde inte ev svavelsyra störa testen.

mvh Mattias

Det är nog inte svavelsyra eftersom det jag beskrev hände med ett normalt denitrifikationsfilter byggt på heterotrofa bakterier enligt den gamla välkända metoden. Kolkälla - metanol.

Nitrit kan uppstå med denna typ av denitrifikation - det är välkänt men jag har också fått en uppgift om att även svavelkulemetoden kan producera nitrit innan processen kommit igång - samma som du Mattias.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, lite mer komploicerad var den allt(håll i er):

55S + 44CO3-- + 50NO3- + 18H2O + 4NH4+ →

4C5H7O2N + 25N2 + 55SO4-- + 24HCO3-

Från http://mtac.sws.uiuc.edu/mtacdocs/finalreports/DenitrificationMTACFinalReport.pdf

Nu är jag nöjd, klantade bort kolet där. Notera NH4+, kan vara begränsande för reaktionen vid pH värden vanliga i saltvatten. Eller om man har för "bra" nitrifikation i sitt system... :)

mvh Mattias

edit: Glöm NH4+ testen, anaerob miljö...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inte svavelsyra eftersom det jag beskrev hände med ett normalt denitrifikationsfilter byggt på heterotrofa bakterier enligt den gamla välkända metoden. Kolkälla - metanol.

Nitrit kan uppstå med denna typ av denitrifikation - det är välkänt men jag har också fått en uppgift om att även svavelkulemetoden kan producera nitrit innan processen kommit igång - samma som du Mattias.

MVH Lasse

Nu har jag funderat en stund och räknat lite på vad som kan störa(pH sänkning). Inget verkar stämma rent kemiskt dock. Så min teori är nog att svavelkulorna agerar medium för "vanliga" heterotrofer oxå. Deras kolonisering kan ju, om mängden organiskt kol i vattnet är stort nog, ge samma effekter som vid inkörning av ett vanligt heterotroft filter.

Så om du mäter upp nitrit Datate är gåtan löst. Annars verkar det klurigt. Jag tycker att skillnaden är för stor.

Tillsätter du organiskt kol i nånn form? Vodka, socket etc?

I övrigt anser jag att svavelkulor är helt vansinning! De medför ju att sulfat lagras i systemet...

mvh Mattias

edit: Glömde syre i min beräkning, kan du kolla pH och KH på utvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt den länk du skickade Mattias så kan svavelfiltren producera nitrit under vissa betingelser (höga ingående nitratnivåer i förhållande till volymen filtermaterial).

Tack för länken förästen - den fyllde ett tomrum i min kunskap.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,

kan du mäta KH och pH ut ur respektive in i filtret? Gärna med så bra upplösning på KH som du orkar enligt principen dubbel mängd vatten ger bättre precision.

Glömde en viktig sak i alla min beräkningar tidigare. Jag tänkte hela tiden alldeles för mycket i heterotrof denitrifikations temer. Dvs jag glömde syret. Kemoautotroferna i svavelfiltre kan ju använda syre med. I närvaro av syre är reaktionen:

??CO3-- + ??O2 + ??S + ??N* -> Organisk molekyl + ??SO4--

N används då, om alls, bara i den organiska molekylen. Det betyder att farten in i filtret är för stor kan den situation jag funderade på tidigare, kolbegränsning, ändå uppstå.

Vad har andra som kör dessa filter för erfarenheter när det gäller KH/Alk stabilitet? Brukar de dra ner KH snabbare än Ca så mycket att det märks?

NO3 = 0 är ju helskummt. Gått från 25-50ppm till 0 ppm på två dagar? Mätfel är nog närmast till hands även om jag i detta fall kan tänka mig några alternativ.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...