Boboooo Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 Jag har läst ett pat trådar nu om nitrat. menar ni verkligen att man ska kasta i riktig vodka typ smirnoff eller liknande i karet, om ja hur mycket då??//paul Citera
jojjen Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 Ja det är vodka/sprit/etanol som man kan göda sina bakterier med. Fungerar med andra kolkällor med som socker, om man inte vill testa sina dyra droppar i karet.Efter att ha läst ett par trådar borde du ha koll på dosen, läs ett par till skulle jag rekommendera. Det kan gå väldigt illa om man minskar sitt nitrat för fort eller nollar det.Jag körde ca 1/2 msk i mitt 300 liter tidigare. Men börja lågt och mät och se vad som händer och trappa upp/ner långsamt. DU vill som sagt inte köra nitratet i botten. Citera
stigigemla Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 Vodka är ett bra sätt att krascha sitt kar. Men erfarna akvarister använder det tillsammans med kraftig skumning för att få ned nitrathalten. Se det som poker: Det är de erfarna spelarna som vinner. Citera
Gnarkill Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 jag blanda ut extremt liten mängd sprit när jag gjorde mitt första vatten byte! visst gick nitraten ner men det finns säkrare sätt! men det funka det gjorde det! Citera
pimo Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 jag blanda ut extremt liten mängd sprit när jag gjorde mitt första vatten byte! visst gick nitraten ner men det finns säkrare sätt! men det funka det gjorde det!Om du blandade i en liten mängd vodka vid ditt första vattenbyte som borde det väl inte vara vodkan som gjorde att nitraten gick ner?Tar väl någon/några veckor för att vodkametoden ska komma igång ordentligt? Citera
stigigemla Postat 21 januari 2007 Postat 21 januari 2007 Ja det är riktigt. Det är en bakteriekultur som skall byggas upp och sedan skall bakterier skummas ut. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.