Gå till innehåll

Ocellaris, korsning?


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Var på Zoogiganten i lördags. Hade ställt in mig på att köpa två odlade Ocellaris.

Tyvärr hade de bara en orange odlad ocellaris, och en som var en korsning. De hade också svarta ocellaris. Jag köpte inget, men började fundera över de olika varianterna.

De svarta är alltså en färgvariant av de vanliga? Kan de olika färgvarianterna para sig och få fertil avkomma? Korsningen de hade, är den troligtvis fertil, och skulle den kunna få fertil avkomma med en vanlig ocellaris?

Har sökt här i forumet men inte funnit svar på just dessa frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarta Ocellaris är som jag förstått det endast en färgvariant av arten, med det sagt är det alltså inte två olika arter vi pratar om. Om det är samma art ska det inte vara några tveksamheter om dom kan få barn, det är mer en fråga om varför dom inte skulle kunna få barn som är fertila?

Man kan gemföra detta med en "svart" person och en "vit" person, resultatet blir en mulatt =-) Borde ju bli någonting liknande när det kommer till Ocellaris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarta Ocellaris är som jag förstått det endast en färgvariant av arten, med det sagt är det alltså inte två olika arter vi pratar om. Om det är samma art ska det inte vara några tveksamheter om dom kan få barn, det är mer en fråga om varför dom inte skulle kunna få barn som är fertila?

Jo det var det jag trodde, men ville ändå kolla.

Hur ställer ni er till korsningar/blandning av färgvarianter?

Inom sötvattensakvaristiken är det ett omdiskuterat fenomen. En del akvarister, inte minst jag själv, är 'vildformspuritaner' och skulle inte drömma om att introducera fiskvarianter som skapats av människan i våra akvarium. Det är en illusion av en bit natur jag i möjligaste mån vill skapa. Därför går till exempel färglada disneylanddiscus helt bort för min del. Resultatet av tiotusentals års evolution är gott nog för min del.

Men, samtidigt är jag så sugen på att befolka mitt akvarium, och jag har bestämt mig att försöka välja odlade fiskar i möjligaste mån så nu funderar jag ändå på att blanda varianterna eftersom jag inte finner två odlade orange ocellaris. Det känns kluvet. Jag antar att det är min principfasthet som ställs på prov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon! Ska ringa Zoogiganten, och besöka Fiske & Fiskar. Hade inte en tanke på F&F över huvud taget.

På sötvattenssidan är de inte så spännande så jag hade helt förträngt att de finns. Tänker inte som en saltvattensakvarist, än.

Jag undrar fortfarande över frågan i mitt andra inlägg ovan; hur ställer ni er till odlingsvarianter/korsningar av saltvattensfisk? Är odling av saltvattensfisk fortfarande en sådan nyhet att man okritiskt tycker att all avkomma, även korsningar, är bra?

Eller är det ett mer medvetet ställningstagande? Jag tycker i vart fall att det är konstigt att ingen tycks ifrågasätta korsningar på saltvattenssidan.

Med detta inte sagt att jag absolut tycker att alla korsningar är helt förkastliga. Som jag skrev ovan funderar jag på att skaffa två olika färgvarianter. Funderar över om det för mig är viktigare att stödja odling än att hålla naturvarianterna rena. Men jag hade gärna sluppit valet, därför letar jag än så länge vidare efter två odlade orange clowner. Jag får se hur länge jag kan hålla mig om de inte dyker upp snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Zoogiganten i lördags. Hade ställt in mig på att köpa två odlade Ocellaris.

Tyvärr hade de bara en orange odlad ocellaris, och en som var en korsning. De hade också svarta ocellaris. Jag köpte inget, men började fundera över de olika varianterna.

De svarta är alltså en färgvariant av de vanliga? Kan de olika färgvarianterna para sig och få fertil avkomma? Korsningen de hade, är den troligtvis fertil, och skulle den kunna få fertil avkomma med en vanlig ocellaris?

Har sökt här i forumet men inte funnit svar på just dessa frågor.

Det som är intressant är svaret på frågan:

Hur blir ynglena från en sådan korsning?

Vanliga, svartvita, mitt emellan eller blir vissa i kullen vanliga och vissa svartvita?

Den finns många trådar på RC, men ingen verkar ha ett definitivt svar på hur ynglena blir.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1001348

Kanske någon här som provat att "korsa" dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag har hört av kenta så är dödstalet högre på de odlade....

jag har ju en av varje färg, hade inte en tanke på att dom kunde fått småttingar innan

jag såg äggen... men ikväll så kommer ajg att sitta där med ficklampan :)

Att dödstalet är högre på odlade än vilda tror jag är sk*tsnack. Det får Kenta och hans butik stå för i sådan fall, men i allmänhet så tror jag det är precis tvärtom.

Odlad fisk är generellt mycket mera motståndskraftig tror jag så länge de inte har sönderodlade gener. De är vana vid akvariefoder, akvariemiljön och har haft kortare transport till butik (förhoppningsvis).

Hoppas det går bra med ficklampan och dina yngel. Är det "korsningar" du har ägg på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är intressant är svaret på frågan:

Hur blir ynglena från en sådan korsning?

Vanliga, svartvita, mitt emellan eller blir vissa i kullen vanliga och vissa svartvita?

Nja, jag tycker nog frågan om korsningars och odlingsvarianters berättigande är mer intressant... ;-) Frågan hur de ser ut blir riktigt intressant först om man bestämt sig för att korsningar är OK.

Jag är fortfarande lite förvånad över att ingen tycks nappa på mitt principiella ifrågasättande av korsningar och odlingsvarianter (oavsett om de har större dödlighet eller inte).

Jag tror inte frågans frånvaro på agendan beror på att saltvattensakvarister är en homogen grupp som tycker alla tycker odlingsvarianter är bra. På sötvattenssidan förekommer ofta diskussioner och heta känslor över odlingsvarianters vara eller icke vara.

Min tolkning är att detta ointresse för frågan beror på att odlingen av saltvattensfisk som fenomen ännu är rätt omogen jämfört med sötvattenssidan av hobbyn. Att lyckas föda upp en kull clownfiskar har fortfarande nyhetens behag och är så imponerande (med rätta!) att man inte går ett steg längre och funderar över om det är önskvärt med korsningar och odlingsvarianter.

När discus ännu ansågs svåra att odla var det inte många som ifrågasatte Jack Wattley när han odlade fram sina första turkosdiskus. Alla var imponerande och hyllningarna var i stort sett reservationslösa. Dessa turkosdiskus ansågs vara de finaste man kunde ha. Med tiden har det dock utvecklats en reaktion, och det tycks vara många som idag inte skulle kunna tänka sig hålla odlingsvarianter. De allra flesta akvarienybörjare är dock fortfarande mycket imponerade av odlingsvarianterna.

Beträffande dödligheten så tycker jag det låter otroligt att de odlade skulle ha högre dödlighet, förutsatt att man jämför fiskar av samma ålder och även räknar in de vildfångade som dött innan de nått butiken. Skulle det ändå vara så att de odlade är mer känsliga är jag övertygad om att detta beror på att i naturen har de svagare individerna rensats ut tidigare.

Jag tycker inte odlingsvarianter är absolut förkastliga. Men jag tycker det är en intressant diskussion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent principiellt så är jag emot korsningar av olika arter. Både inom sötvatten och saltvatten och vad det nu må vara för djur.

Urvalsodling har jag däremot inget emot, utan tycker att det är ganska naturligt att man väljer ut de finaste man vill odla vidare på. Påminner ju lite om det naturliga urvalet faktiskt. Att "skapa" nya färger genom urvalsodling har jag inget emot. Bara man inte skapa bisarra kroppar som tex ballongmolly och andra liknade saker. Att urvalsodla tex, albino är också het ok, så länge inte djuret lider. vilket det kanske i och för sig skulle göra utan pigment i våra välbelysta kar.

Nu har ju precis som du skrivit inte saltvattensodlingen ritigt kommit lika långt som sötvattenssidan. Så kanske blir denna fråga mer aktuell i framtiden.

Frank Baensch på RCT korsade nyligen två olika sorters dvärgkejsare vilka nu säljs till höga priser. Detta tycker jag är ganska skrämmande och tycker jag mest är ett tecken på att han lekt lite för mycket gud och tagit sina odlingkunskaper till det yttersta och korsat två olika arter bara för att visa att han kan göra det.

C. resplendens x C. fisheri

http://www.rcthawaii.com/purchase/1.htm

Finns att köpa för 500 dollar styck på liveaquaria

http://www.liveaquaria.com/diversden/ItemDisplay.cfm?ddid=13298&siteid=20

mer info

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=982928

Resplendent_hybrid_pair_11-28-06_sm.jpg

Då vanlig och svartvit ocellaris är samma art med olika färg så tycker jag det är helt ok att dessa korsas. Frågan är ju bara hur vackert/intressant resultatet blir.

Men det får vi ju kanske svar på från din kull nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...