Gå till innehåll

Osmosvatten hur kallt vatten.


Carina

Rekommenderade inlägg

dock är risken att varm- eller kallvatten trycks bakåt i ledningarna, bor man i lägenhet kan följden bli att alla i huset blir av med varm- eller kallvatten! Jag vet, jag har provat....

jaja dessa stadsbor! Tur man bor i stuga på landet!

Edit: Kör min osmos på kallt vatten, vet inte hur kallt men det rinner inga 90 liter ur det så det kanske e för kallt? Men det funkar=jag e nöjd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går alldeles utmärkt att värma ingående vatten genom att öppna lite på värmen i blandarkranen (varmvatten innehåller dock något mer koppar, men mindre klor).

Stig var i allsin dar har du fått uppgiften att det inte går med varmvatten? (dock ej över 70C)

I min manual till AquaCare osmos Exel står det att man inte skall använda vatten varmare än 30 grader celcius eftersom det kan skada membranet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis så skall vattnet inte vara skållhet. Alla kranar med slanganslutning skall ha en backventil (enl. lag även kallvatten!). I hyreshus fuskas naturligtvis då ingen räknar med att man skall ha en slang ansluten. Fluktuerande tryck i vattenledningen kan ge återsug via slangen och ge infektioner i ledningarna.

De prof anläggningar som min firma installerar jobbar alltid med 20-30 C ingående vatten och via högtyckspumpen som ger 60 Bar så ökar tempen ibland till 40C.

Svärd om du har ett membran som bara tål 30C så släng och köp nytt!

Jag menade dock inte att vi skulle jobba med så höga tempraturer utan runt 20C. Det finns dock termostatkranar i nästa alla moderna duschar! Dessa är dessutom bra då de minskar risken för återsug (ger ett jämnare tryck).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...