Gå till innehåll

nanokar 100 liter vad behövs?


salta wille

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu ska jag starta ett saltvattenskar som jag lovat mig år efter år i 30 år.

Det ska bli ett litet kar på 100-150 liter.

Vad behöver jag för att få igång det? Skummare ska jag bygga själv. Är det nån mer pryttel som man måste ha och man kan bygga själv?.

Vilket salt är bäst? Spårämnen? osv.

Tacksam för info och tyvärr allt för lat för att plöja igenom forumet på svar som redan finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, och välkommen!

det som du behöver (kanske inte bygga själv) är ju cirkulation och belysning främst. jag vet inte hur insatt du är i den här hobbyn, sen är ju osmosfilter att rekomendera också. Levande sten är fördel om du har också. vet inte hur mycket teknik du hade tänkt att satsa på men det är väl grundläggande som jag räknade upp.

jag kör reef crystal salt, tycker jag funkar klockrent.

lycka till och glöm inte bilderna när du sparkar igång projektet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Nu ska jag starta ett saltvattenskar som jag lovat mig år efter år i 30 år.

Det ska bli ett litet kar på 100-150 liter.

Vad behöver jag för att få igång det? Skummare ska jag bygga själv. Är det nån mer pryttel som man måste ha och man kan bygga själv?.

Vilket salt är bäst? Spårämnen? osv.

Tacksam för info och tyvärr allt för lat för att plöja igenom forumet på svar som redan finns.

Cirkulation - ett par mindre pumpar t.ex. 2st Hydor - Koralia 1. http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=475⊂=11&page=1

Belysning - Finns en mängd olika märken och typer. Antingen T5-rör eller MH! Välj ljuskällor avsedda för saltvatten.

Ex: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=56⊂=0&page=1

Skummare - ja ditt hemmabygge!

Levande Sten - så mkt du vill ha. Jag hade tagit 10-20kg.

Osmos - bra att ha! jag hade inte kört utan..

Salt - det som säljs i saltvattensaffären. Ex. Tropic Marine.

Så här gjorde jag och det gick bra:

Blanda saltvatten, tillsätt sedan önskad mängd levande sten. Koppla igång cirkulationspumparna. Stoppa i en strumpa med något fosfatbindande medel. Vänta sedan till fosfat och nitrit är 0, helst även nitrat (men min har dock aldrig blivit 0). Detta kan ta 3 veckor till X månader. Tålamod är bra att ha! Tänd sedan belysningen och starta på en timme om dagen och öka med nån timme i veckan. Stoppa sedan i typ 20 sniglar som käkar upp de alger som ändå växer fram. Under tiden som gått har du förmodligen kommit på vad du vill ha i akvariet och hur det sköts! Kanske även kommit på att du vill uppgrader till ett 500-liters akvarium =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lycka till och glöm inte bilderna när du sparkar igång projektet :)

Kommer att dokumentera allt och lägga upp här!

Så här gjorde jag och det gick bra:

Blanda saltvatten, tillsätt sedan önskad mängd levande sten. Koppla igång cirkulationspumparna. Stoppa i en strumpa med något fosfatbindande medel. Vänta sedan till fosfat och nitrit är 0, helst även nitrat (men min har dock aldrig blivit 0). Detta kan ta 3 veckor till X månader. Tålamod är bra att ha! Tänd sedan belysningen och starta på en timme om dagen och öka med nån timme i veckan. Stoppa sedan i typ 20 sniglar som käkar upp de alger som ändå växer fram. Under tiden som gått har du förmodligen kommit på vad du vill ha i akvariet och hur det sköts! Kanske även kommit på att du vill uppgrader till ett 500-liters akvarium =)

Tack för den infon :nöjd:

Det finns väl en bra saltvattensbutik i Linköping? www.korallfisken.se

Pratat med dem och se om de kan ge dig tips och råd! Kolla även igenom hur andra byggt upp sina akvarium här på saltvattensguiden t.ex.

Jodå, känner till dom, och han skulle hjälpa mig!;)

precis, eller kontakta någon som bor i linköpingsområdet för att prata face to face. oftast lättare.

Jodå , Tommy var hos mig häromdagen och vi pratade "face to face"

Läs en bok: https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1

Det är en bra nybörjarbok. och man kan inte säga det för ofta: Tålamod

Tålamod har jag!

Tack alla ni som svarat! Kom gärna med fler tips. Det går alltså att lägga i levande sten redan första dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gammal är osmosen dvs. membranen? En gammal osmos kan bli dålig..

Du kan lägga i levande stenen så fort saltvattnet är rejält blandat! Jag lät det stå nån dag med cirkulation först.. Ett tips är att ha en hink med saltvatten (samma som akvariet) som du doppar stenen i innan du lägger den i akvariet. På så sätt slipper du löst grus, sand och skit från LS att följa med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen aning hur gammal den är. Mäter jag med sticka så är kH och gH =0.

Har sköljt igenom enligt anvisning ett par ggr. Hur vet jag om det fortfarande är ok?

Förmodar att likadana membran finns i alla osmosapparater.

"På så sätt slipper du löst grus, sand och skit från LS att följa med."

LS ?? Levande sten?? kan inte saltjargongen ännu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...