Gå till innehåll

ljus till chaeto


Draedon

Rekommenderade inlägg

när jag möblerade om i akvariet hittade jag en tuss (stor som en hockeypuck ungefär) chateomorphia.. funderar på om jag ska lägga den i sumpen så den får tumla runt och suga i sig "skit". men vad för ljus behöver den? har väldigt begränsat med plats i sumpskåpet, funkar det med en vanlig liten spot typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382729

eller ska jag slänga chaeton och skita i den här idén.. gör det verkligen någon nytta att ha den i sumpen utan att ha en riktigt refugium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar säkert med en vanlig spot. Jag hade prövat att slänga i den i sumpen med motsatt belysningstid från huvudkaret för jämnare pH och en högre syresättning. Zooplankton brukar trivas i Chaeton så då kan du även få igång lite levade käk till koraller och fisk.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle också vilja ha ett refugium, men jag har tyvärr inte plats. funderade ett tag på ha att ett refugium brevid akvariet. vi får se om jag en dag orkar göra verklighet av dom planerna. bifogar en liten skiss på hur det skulle kunna lösas.. tänkte isf. bygga ut möbeln på ena sidan och placera refugiet synligt där.. så får man en liten avlastningsyta ovanpå/plats för tanten att ställa blommor eller annat krafs på :skrattar:

post-2037-14468913626309_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoo's dyker upp "bara sådär"?

*gnuggar händerna*

Jag planerar stoooort refugium till mitt kar senare. =)

Vissa arter gör säkert det men jag skulle även försöka föra över copepods och andra större zooplankton från akvariet. En levande sten skulle också kunna sköta det här jobbet i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa arter gör säkert det men jag skulle även försöka föra över copepods och andra större zooplankton från akvariet. En levande sten skulle också kunna sköta det här jobbet i början.

jag har ett par tre kg sten i sumpen som jag fäste chateon på.. nu ligger allt i samma fack som returpumpen, kanske kommer funka skapligt ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...