Gå till innehåll

är det här ett bra salt?


andreassofus

Rekommenderade inlägg

hej, jag har kollat runt lite på olika salter nu, frågade även pappa om han kunde kolla i vänersborg efter salt, han pratade med en herre i en affär som kunde ta hem. ena sorten hette HV (tror han) kostade 1000kr för 40kg

sen kunde han ta in red sea fom kostade 500kr för 20kg

är detta något salt att satsa på?

jag har nämligen ingen aning. fick för mig att det inte var så dyrt i alla fall om man kollar runt på nätet.

tacksam för svar

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha vilket salt som helst till fisk eller koraller. Enda skillnaden är att vissa (ex reef crystal) är rikare på spårämne och har högre nivåer av ca, mg för att det ska passa bättre i kar med mycket koraller. Men har du inte ett jätterev fullt av koraller kan du köra på vilket som helst. Enda är bara att du kanske får hälla i ex ca, mg mm för att hålla din värde på rätt nivå.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha vilket salt som helst till fisk eller koraller. Enda skillnaden är att vissa (ex reef crystal) är rikare på spårämne och har högre nivåer av ca, mg för att det ska passa bättre i kar med mycket koraller. Men har du inte ett jätterev fullt av koraller kan du köra på vilket som helst. Enda är bara att du kanske får hälla i ex ca, mg mm för att hålla din värde på rätt nivå.

mvh Emil

hmm ok.. vad räknas till mycket koraller? jag har ingen aning om hur mycket koraller jag ska ha i mitt kar. men det kanske går att byta ut saltet senare.

då borde ja ju kunna köpa red sea då för 500kr de va billigt tycker jag... men jag vill ändå va säker på att det inte är ett skitsalt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ok.. vad räknas till mycket koraller? jag har ingen aning om hur mycket koraller jag ska ha i mitt kar. men det kanske går att byta ut saltet senare.

då borde ja ju kunna köpa red sea då för 500kr de va billigt tycker jag... men jag vill ändå va säker på att det inte är ett skitsalt

Du kan börja med ett billigt salt, skulle rekomendera typ instant ocean. Sen när du börja få gott om koraller och dom börjar förbruka ca, mg och spårämne kan du gå över till något som är rikare på detta, typ reef crystal. Jag har ingen erfarenhet av red sea, men skulle tro att det funkar hur bra som helst.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instant Ocean är ett "normalsalt", medan Reef Crystals (fortfarande samma tillverkare) är som sagt berikat med extra mineraler, så kallad "enriched blend".

Tror det finns ytterligare en Reef Crystals som har ännu högre nivåer...

Alldeles oavsett så är Reef Crystals det finaste du får för vettiga pengar enligt min erfarenhet. Flertalet säljare och erfarna akvarister säger samma sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...