Gå till innehåll

Fauna Marines korallfoder


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Lyfter denna tråd då jag själv är lite nyfiken på dessa preparat.

Har precis börjat fylla på koraller av olika sorter och funderat lite på deras utfodring.

Gjorde min första "smet" av ultra min s och ultra clam igår. Var lite gissande på hur jag skulle göra, men det blev troligen ungefär rätt ... Utfodringen var inte helt smärtfri då min "ärta" inte riktigt löste upp sig framför pumpen (mosade den mellan fingrarna) och några lite större bitar for iväg. Min Foxface tog tacksamt emot dessa ....

Undrar dock över dosering. Hur mycket skall man använda?

Det står att en blandning håller sig i en vecka. Är det i kyl eller rumstemperatur?

Har även Phol's Coral Vitalizer. Är det motsvarande, eller har de två varianterna olika användningsområde? Phol's skall man ju bara ha i någon droppe av, så det känns inte som de skulle vara exakt ekvivalenta.

En (troligtvis) positiv sak jag fick med "ärtan" var att min Tubastrea som inte slagit ut mycket de senaste dagarna blev helt tokig och alla polyperna har varit ute hela dagen.

Du kan blanda UltraMin s och Ultra Clam ganska blött. Enligt anvisningen ska du blanda dagen innan användning med så pass mycket UltraMin s så att det blir en "blöt hinna" ovanpå. När den sedan stått i kyl till dagen efter är den torrare men då blandar man i ytterliggare några droppar Ultra Min s. och låter stå en stund före användande. Jag brukar sedan ta lite akvarievatten i ett glas och lösa upp "ärtan" i innan jag häller i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Någon som även har svar på de andra undringarna?

Ersätter detta Phol's?

Dosering?

Vad Pohls innehåller vet vi inte! Rekommenderar dig att inte blanda utan lär dig en sort/ett system i taget. Ha superkoll på näringsvärdena dock eftersom Utramin S/Ultraorganic innehåller kolkälla! Dina näringsvärden kommer att på kort eller lång sikt sjunka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad Pohls innehåller vet vi inte! Rekommenderar dig att inte blanda utan lär dig en sort/ett system i taget. Ha superkoll på näringsvärdena dock eftersom Utramin S/Ultraorganic innehåller kolkälla! Dina näringsvärden kommer att på kort eller lång sikt sjunka.

Med andra ord skall jag inte göra som med fiskarna och variera utfodringen utan enbart köra en sort? Hade annars tänkt (om de nu har samma användningsområde) att köra några dagar i taget på det ena och sedan byta till det andra osv.

Näringsvärden kan jag tyvärr inte hålla koll på. Även om man bortder från att somliga menar att det inte går att mäta så visar mina alltid ofärgat (så vitt mina ögon kan bedömma). Menar du då att jag inte skall köra Ultra min S/Ultra Clam (använder ej organic)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med andra ord skall jag inte göra som med fiskarna och variera utfodringen utan enbart köra en sort? Hade annars tänkt (om de nu har samma användningsområde) att köra några dagar i taget på det ena och sedan byta till det andra osv.

Näringsvärden kan jag tyvärr inte hålla koll på. Även om man bortder från att somliga menar att det inte går att mäta så visar mina alltid ofärgat (så vitt mina ögon kan bedömma). Menar du då att jag inte skall köra Ultra min S/Ultra Clam (använder ej organic)?

Hej Martin! Vad använder du för tester eftersom du inte kan hålla koll på nivåerna?

Har du superlåga nivåer av nitrat/fosfat (utan att köra ett helt zeolitsystem) så skulle jag nästan avråda från FM-produkterna. Åtminstånde vara mycket, mycket försiktig!

KZ påstås (av Pohl själv) inte innehålla kolkälla men jag är inte övertygad om detta. I alla fall ska du vara mycket försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Salifert tester.

Fosfat kan jag inte se att den färgar alls.

Nitrat ser jag att det blir lite färg, men jag klarar inte av att bedömma vad det skulle matcha på deras färgskala. Definitivt under 2.5, men sedan kan det vara vad som helst därunder. Om någon skulle skjuta mig om jag inte gissade skulle jag säga att det ligger närmast 0.2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Salifert tester.

Fosfat kan jag inte se att den färgar alls.

Nitrat ser jag att det blir lite färg, men jag klarar inte av att bedömma vad det skulle matcha på deras färgskala. Definitivt under 2.5, men sedan kan det vara vad som helst därunder. Om någon skulle skjuta mig om jag inte gissade skulle jag säga att det ligger närmast 0.2.

OK! Med de testerna vet du i princip inget om fosfatet (testet är på leksaksnivå enligt min erfarenhet) och angående nitratet så vet du att det finns lite lagom med nitrat i burken.

Jag skulle skaffa mig ett ROWA fosfattest och mäta fosfatet. Sedan kan du börja med någon av produktsystemem exempelvis Fauna Marinprodukterna. Men börja mycket försiktigt. Håll sedan mycket noga koll på näringsvärdena och mät typ var annan - var tredje dag! Sänk nivåerna mycket långsamt (ett steg på Rowatestet i månaden, typ).

Jag skulle också rekomendera att ha lite salpeter hemma för att kunna dosera vid en snabb nitratsänkning. Salpeter finns att köpa i mataffären (kryddhyllan). Ev också ha lite fosfat hemma - går att beställa på PMDD.se.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var nog inte tydlig i vad jag menade med att jag inte kan mäta nitrat.

Ja, jag ser att det finns en gnutta färg. Men i intervallet 2 - 10 (0.2 - 1) så kan jag inte avgöra vad det är. Inte heller skulle jag kunna avgöra om det mellan två mätningar går från 10 till 2 (1 till 0.2). Dvs problemet är inte så mycket med själva testen som att jag inte kan se skillnad på dessa färger i vattenprovet. Med andra ord skulle jag inte se om det börjar rasa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var nog inte tydlig i vad jag menade med att jag inte kan mäta nitrat.

Ja, jag ser att det finns en gnutta färg. Men i intervallet 2 - 10 (0.2 - 1) så kan jag inte avgöra vad det är. Inte heller skulle jag kunna avgöra om det mellan två mätningar går från 10 till 2 (1 till 0.2). Dvs problemet är inte så mycket med själva testen som att jag inte kan se skillnad på dessa färger i vattenprovet. Med andra ord skulle jag inte se om det börjar rasa.

Nja, jag tror nog du ser när nivån börjar sjunka - mätvärdet i sig är inte så viktigt - om inte annat ser du när testet blir helt ofärgat - då bör du kanske peta i lite nitrat (salpeter exempelvis) om den förändringen gått fort.

För mig låter det som din nitratnivå är helt OK i dagsläget - varken för hög eller för låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ta och mäta lite nitrat emellanåt då.

Jag är ju personligen inte ute efter att få mina koraller att bli så färglada som möjligt, utan mer ett system där allt lever och trivs (hyffsat väl). Vill med andra ord hålla mig så långt från eventuella farliga gränsvärden som möjligt.

Jag upptäckte ju en omedelbar effekt av att börja med ultramin S/ultra clam och det var att min tubastrea nu får bra polypexpansion (i princip så fort man får i preparatet). Den är även ute på nätterna. När jag körde med Pohl's så gjorde den inte så och jag kunde inte ens mata den då polyperna aldrig/sällan var ute. Nu kan jag mata den emellanåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...