Gå till innehåll

Fauna Marines korallfoder


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Är det någon som kör med Fauna Marines korallfoder? Vilka preparat isåfall, de har ju släppt en hel drös olika, Ultra Clam, Ultra Bak, Ultramin S, Ultramin F, Ultra Organic m.fl. Vilka kan vara värda att prova på? Det varierar så klart beroende på vad man har i karet, men ni kan väl berätta vad ni kör med och varför. Själv har jag inte så värst mycket koraller än, men satsar på att öka beståndet sps framöver.

Jag vill gärna ha något som kan doseras med hjälp av doserpump eftersom jag har två kanaler över, då blir det desutom tillsatt regelbundet (jag har en tendens att glömma/inte orka pytsa i flera sorters vätskor varje dag)

Men det verkar klart interssant att Fauna Marine satsar så friskt på det här området!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enligt grabbarna på JR/Triton så är Ultra Min S och Ultra Clam ett bra "grundfoder". kör själv med detta och jag tycker jag har sett en förbättring på korallerna.. Verkar som om dom "sträcker ut" polyperna mer. Dom ser bara allmänt bättre ut :)

Men du kan inte dosera det med doserpump, man mixar ihop det till en gegga och droppar i lite varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara provat på lite lätt med Ultraclam med Ultramin s tillsatt,svårt att säga något om resultatet ännu men jag har planer på att prova på deras Dendro-system när jag anser karet vara moget för sådana koraller så även jag är nyfiken på vad det finns för erfarenheter av maten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en scleronepthya i karet och kör med Dendro systemet, där man blandar i stort sätt ALLA preparat till en gegga. (UltraClam, UltraMinS, UltraLife, UltraBio etcetc) Koralerna verkar sträcka ut sig mera och Nepthyan verkar leva än :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt alla preparaten sedan i juni. Just nu kör jag en blandning med ultra clam, ultra-bio, ultra booster, cyclop-eeze, ultra min, ultra pac, ultra life, ultra organic och ultra min S. Denna blandning är en eget recept av mer eller mindre alla ultra-preparat.

Sedan jag började har jag haft spiny oyster, gorgonier, mörkerlevande stenkorall, svampar mm och alla lever och växer än idag. Men det jag har märkt mest på är sps och musslor. Sps kan man nästan se skillnad på från dag till dag. Tex en gul acropora som jag köpte som en liten fragg i september, idag är den 15x15cm och 20cm i höjd. Derasa och gigasmusslor har växtkanter på 2-3cm på bara några månader och även 2 av maximorna har växtkant på över 1 cm.

Den viktigaste ingrediensen enligt mina försök med olika blandningar är ultra min S. Det verkar som det är den som ser till att de lägre djuren kan ta upp övriga preparat.

Se bara upp med att överdosera, det har jag gjort. Korallerna växte något helt sjukt men ph droppade till så lågt som 7,5 en natt och min morish idol som jag hade haft i ett år dog.

Andra positiva effekter är att troligtvis tack vare bakterier och bakteriemat så har nitraten droppat från ca 10 konstant till under 1. Det ska då tilläggas att jag har 3 kirurger, 5 kejsare, 2 dvärgkejsare, 1 tryckare och ca 30 småfisk på 800 liter.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt intressant! Kul att det ger resultat även på sps!

Vilka preparat är det som innehåller kol, Ultra Bak, Ultra Bio är det fler?

Jag har inte så värst mycket koraller än, men kommer nog börja med delar av sortimentet så snart det kommit i fler koraller i burken!

Mer erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

det paketet täcker nog dom flesta koraller och filtrerare.

De preparat som man inte ska överdosera är ultraminS och ultrabak - ultraminS ka dra ner nitrat och ultrabak ger en lite slemmig grå/brun film på glas och inredning om man överdoserar.

Men jag tror inte det är ett problem om man följer receptet för korallfoder utan bara om man doserar för ultralithmetoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vara lite mer försiktig, Mattias... Mitt fosfat skönk ner till 0 innan jag han blinka i min nystartade burk när jag drog igång med ultramin S! Sånt straffar sig... Mät dina blandningar och tillsätt mycket försiktigt i början. Öka sedan långsamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i huvudsak fisken som får bättre färg tror jag. Men kanske även korallerna får bättre färg kansk nån annan som vet.

För korallernas del handlar Cyclop-eeze om att den är i bra storlek så att även de med små polyper kan fånga dem och tillgodose sig av näringen i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i huvudsak fisken som får bättre färg tror jag. Men kanske även korallerna får bättre färg kansk nån annan som vet.

För korallernas del handlar Cyclop-eeze om att den är i bra storlek så att även de med små polyper kan fånga dem och tillgodose sig av näringen i den.

Ok tack. Kanske lite kaka på kaka då om man använder U-clam, som utgör basfoder i rätt storlek för småpolypigt och musslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag inte att det blir Robert!

Jag tycker att man alltid skall försöka mata med så många olika foder som möjligt oavsett vilket djur man matar.

Jag tror det ger den bästa effekten på våra djurs hälsa.

Det har du helt rätt i, bara att se till en själv, man mår bäst med en varierad kost.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Lyfter denna tråd då jag själv är lite nyfiken på dessa preparat.

Har precis börjat fylla på koraller av olika sorter och funderat lite på deras utfodring.

Gjorde min första "smet" av ultra min s och ultra clam igår. Var lite gissande på hur jag skulle göra, men det blev troligen ungefär rätt ... Utfodringen var inte helt smärtfri då min "ärta" inte riktigt löste upp sig framför pumpen (mosade den mellan fingrarna) och några lite större bitar for iväg. Min Foxface tog tacksamt emot dessa ....

Undrar dock över dosering. Hur mycket skall man använda?

Det står att en blandning håller sig i en vecka. Är det i kyl eller rumstemperatur?

Har även Phol's Coral Vitalizer. Är det motsvarande, eller har de två varianterna olika användningsområde? Phol's skall man ju bara ha i någon droppe av, så det känns inte som de skulle vara exakt ekvivalenta.

En (troligtvis) positiv sak jag fick med "ärtan" var att min Tubastrea som inte slagit ut mycket de senaste dagarna blev helt tokig och alla polyperna har varit ute hela dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...