Gå till innehåll

För lite fosfat?


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

Det är sant, cyano räknas numera som bakterier och inte som alger (även om jag tror att många inte kan se skillnad på dem)

Jag har lika ogärna cyanobakterier som brunalger för den delen.

Jag läste någonstans att även röda slem"alger" triggas av ett fel förhållande mellan NO3 och PO4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Intressanta iaktagelser Henrik. appropå Kväve - fosforkvoten så är den mellan 5-1 och 9-1 hos de flesta organismer (räknat på grundämnena N och P). Vad matar du med just nu - kan du gå över och mata bara med högproteinfoder ett tag och se vad som händer - alt stänga skummaren under dagtid.

Jag har en tankegång på vad jag skall prova frammåt för att se om jag kan slå ut framförallt cyano - så jag återkommer till detta senare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar varje dag med Nutrafin's Spirulinaflingor. Mycket för Blennys skull, som annars ger sig på korallerna.

Vissa dagar kör jag Mysis eller Artemia.

Är det proteinrikt nog, eller ska jag testa med "Salifert Energy Plus" eller "ON Formula One" (som jag också har, fast svårt att få i dem)

Kanske enklare att stänga av skummaren ett tag?

Kan du berätta hur du tänker med detta?

Jag har en tankegång på vad jag skall prova frammåt för att se om jag kan slå ut framförallt cyano - så jag återkommer till detta senare.

Vad bra, återkom gärna snart om det!

Karet ser fortfarande bra ut, men jag har sett tendenser till cyano/brunalg på ngt ställe. (lyckligtvis bara stort som en tioöring)

På skummarens ena sida, där det är dålig cirk. har jag istället fått ngn typ alg. Det är inte vanliga trådalger, utan det ser ut som ngt kort filtaktigt ludd, svagt åt det gröna hållet. (som Astaeorna äter)

Som sagt, så hade jag i nästan en månad (efter urtagning av remover) total avsaknad av alger what-so-ever. Såg ut som ett nyinrett kar (förutom alla kalkalger)

Det måste ju gå att få tillbaka det förhållandet på ngt sätt!?

Om man bara får reda på hur...

Mina värden har varit stabila (iaf det mätbara) genom hela resan, före- under- efter...

PO4 - "0"

NO3 - 1

Silikat - "0"

(Mg 1300)

(Ca 400)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klas fick bra resultat när han skippade artemian och mysisen och gick över mer till proteinrikt foder såsom de du nämde - han hade iofs också makroalger av typ caulerpa som fick sig en kick uppåt. Tankegången är att på naturligt sätt öka kvävet i vattnet (främst i form av nitrat) om det är det som blivit begränsande så att det alltid finns lite (om än omätbart med akvariemetoder) fosfor kvar för de organismer som så att säga fixar sitt eget kväve på annat sätt än genom ammonium, nitrit eller nitrat.

Det jag skall göra lite försök med är att konsekvent använda "kalkwasser" när jag fyller på med avdunstat vatten. Då kommer man förhoppningsvis ligga i den övre skalan vad gäller pH:t (8,3 - 8,4) och kommer att få en bättre fällning av kalciumfosfat. Det finns en del till att vinna med ett högre pH (mindre löst CO2 exempelvis). Detta är ett omvänt sätt att lösa problemet - istället för att öka nitraten så sänker man fosforn.

Jag kommer dock att vara bortrest ett tag så jag får återkomma till detta senare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall denna gång inte hänvis till något gammalt (har eftersökt en bra sökfunktion tidigare) utan bara göra en reflektion. Fosfat behövs för alla livsprocesser så väl hos alger som koraller. Av görande tror jag är balansen mellan kalsium magnesium och fosfor. För mycket av någon leder till problem. Fosfatremover anser jag vara en nödfallsåtgärd som endast skall användas när det är påkallat och inte alls rutinmässigt. Har man bra balans i karet och god tillväxt på korallerna så kan fosfatremover endast ha en negativ påverkan, då det rubbar balansen. Jag anser att första åtgärd bör vara av typ odla Caulerpa och skörda växten. Fosfaterna brukar inte vara något problem om pH är över 8 och det finns tillräkligt med Ca (CaPO4 är svårlösligt) och finns bundet i mycket stor mängd i all levande sten och korallskelett.

Bekämpa ökande fosforhalter med ökad tillväxt och tillförsel av Ca och bortförande av dedricus.

Kanse är jag för gammal och förstockad men det har gott bra för mig sedan 1979.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok intressant, återkom gärna med detta!

Var får man annars tag i nitrat? (kaliumnitrat?)

Sök på PMDD på Zoopet. Där finns personer som säljer - annars tror jag att du kan få tag på det hos lantmännen

Ingvar

Vi är ense som vanligt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske är som Ingvar säger, att remover stör balansen. Jag har iaf aldig sett några positiva reaktioner under tiden remover suttit i. Ev. ger det även ifrån sig järn som, tillsammans med för lite nitrat, ger upphov till alger?

Men om man då kör utan remover (den omätbara fosfaten ökar) så bör man alltså ha en aning högre nitrat/protein för att få balans..?

Kanske genom

*stoppa skumning

*tillföra nitrat/alt. öka proteinmängd i foder

Nu har jag börjat se lite trådalger istället, på ställen där cirkulationen är lite sämre.

Det har inte blivit av att jag stängt av skummaren än, men funderar på att testa det nu.

Kan det hjälpa att öka syre/minska CO2 i karet, med hjälp av att koppla en slang utifrån till skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vägen via fodret är lite osäker: du får ju en del fosfat också, osäkert hur mycket, men det är ju alltid värt att testa. Behöver du höja nitratnivån snabbare än snabbt så är det genom dosering av KNO3. För oavsett vilket foder du pytsar i (mycket protein, lite protein..) så skummar ju du ändå det mesta ut innan foderresterna hinner bli till något nitrat.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att koppla slang utifrån till skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror det som menas med slangen är för att få luft med mindre CO2. Tar luften till skummaren utifrån lgh/hus istället för innomhus. Kan variera beronde på vilket typ av boende man har och hur tätt det är.

Har provat själv mäta skillanden hemma hos mig genom att köra med luftpump + syresten med med vatten innomhus och mätt PH, sedan jämnfört det mot samma vatten man kört med luftpump + syresten utomhus.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på det där med ökat fosfat med fodret, PatriksS. Vet inte hur jag ska göra riktigt. Ser bara att trådalgerna ökar lite varje dag, trots "perfekta" värden...

Känns som lite "okänt vatten" att börja tillsätta nitrat, man är inte säker på utgången. Men med tiden, om algerna blir en plåga, har jag väl inget val. Fosfatremovern har ju inte hjälpt.

Det var så jag menade, Scooby_doo.

Du säger att du har testat. Vad fick du för resultat?

Jo, jag undrar vad som händer om man ökar syret och minskar koldioxiden i vattnet?

Kan det hjälpa i algbekämpningen, eller vad får det för effekter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag undrar vad som händer om man ökar syret och minskar koldioxiden i vattnet?

Kan det hjälpa i algbekämpningen, eller vad får det för effekter?

Jo, höga och framförallt jämna syrenivåer är väldigt bra som förebyggande åtgärd mot alger (kom ihåg att det är tre saker som triggar skitalger: ammoniumspik, ojämna/låga syrenivåer samt ojämna CO2-nivåer). God syresättning stimulerar även kalficieringen (hos t ex koraller, halimeda, kanske kalkalger).

Vad jag undrade mest hur du skulle åstadkomma syresättningen utöver det du redan har. Du skrev något om en slang till skummaren, men skummare kommer väl redan med en slang/öppning som luftintag till pumpen... Eller tänkte du skaffa dig en stor syretub och koppla rent syre till skummarpumpen?

Det här med att trådalger växer - är det koncentrerat till något särskilt ställe eller växer det överallt? Växer det ohämmat överallt så är det något som inte står rätt till. Du har inget filter med t ex skumpatron att ställa i karet? Det är bättre att få eventuellt ammonium att omvandlas till nitrat än att ha minsta ammoniet fritt i karet.

Generellt: försök att ha en stabilitet (noll NH4, höga syrenivåer) framför allt i karet, och plocka bort algerna manuellt. Testa att plantera något just där algerna växer som mest: ställ dit en stor, robust och ljusskymmande korall som gillar att bre ut sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att sätta en slang på insuget till skummaren, och sedan leda den utomhus där syremättnaden är större än inomhus.

Du säger att ett svajigt O/CO2 triggar algerna. Då kan man väl vänta en spik när man går över från inne- till uteluft då?

Nej, trådisarna sitter bara där cirkusen år dålig, och än så så länge är det ingen fara, men det tycks tillta.

Om jag har något ammonium vet jag inte. Köpte ett sådant sera/tetra

test en gång ("för salt") men det är bara crap.

Jag tog lite tester nu: (känns alltid bättre:))

Ca/Mg var lite högre än jag trodde...

(alla med färskt Saliferttest)

KH 7

Mg 1425

Ca 460

pH 8,2 (precis innan släckning)

PO4 inget utslag

NO3 0,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se mitt inlägg tidigare. Gäller om ta slangen som ger skummaren luft så den leds att ta luften utifrån hus/lägenheten istället från luften som finns innomhus.

~Henrik

Du skrev något om en slang till skummaren, men skummare kommer väl redan med en slang/öppning som luftintag till pumpen... Eller tänkte du skaffa dig en stor syretub och koppla rent syre till skummarpumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att sätta en slang på insuget till skummaren, och sedan leda den utomhus där syremättnaden är större än inomhus.

Jahaa, haha, tänkte inte ens på det, naturligtvis! icon10.gif

Du säger att ett svajigt O/CO2 triggar algerna. Då kan man väl vänta en spik när man går över från inne- till uteluft då?

Nej, det tror jag inte. Det är snarare en spik åt andra hållet (neråt) - alltså för låg syre - som borde kunna trigga alger, inte när man får bättre syrenivåer. Snarare kan du eventuellt få bättre kalcifiering med bättre syresättning som jag skrev tidigare.

Nej, trådisarna sitter bara där cirkusen år dålig, och än så så länge är det ingen fara, men det tycks tillta.

Är de svåra att rycka loss?

Trådalger som lätt kan avlägsnas brukar bara växa av bara farten så att säga, de är snarare rester från en tidigare algexplosion (när förhållanden var gynnsamma för dem). Har man inga betare så är det svårt att förvänta sig att algerna bara lägger sig ner och dör (även om det händer). Är det lätt att rycka loss och rent algerna är det en signal till dig om att det inte längre finns någon trigger i ditt kar, men den mängd alger som finns måste leva ut sin cykel. De är ju oftast cykliska, algerna: de frodas när det finns något som triggar dem gång på gång på gång på gång. Saknar det en trigger är det bara att avlägsna det som finns så brukar det inte komma tillbaka - förutsatt att man håller karet "triggerfritt" (höga och jämna syrenivåer och ammoniefritt). Och ju mera ljus man har i karet desto bajsnördigare bör man vara med dessa två saker. :)

Om jag har något ammonium vet jag inte. Köpte ett sådant sera/tetra

test en gång ("för salt") men det är bara crap.

Vet inte om du blir behjälpt av ett ammonium-test, alger kan säkert gå igång på mindre än vad du kan mäta med ett hobbytest. Dessutom kan det vara svårt att "haffa" ammoniumspiken just när den är som högst (relativt). Brukar oftast uppträda när man rotat i karet och virvlat upp massa skit (lågt syre), eller matat mycket på en gång - ja du vet ju säkert själv allt det här. Skall man göra en stor och "smutsig" ommöblering i karet är det därför nästan nödvändigt med ett 50 % vattenbyte omedelbart efter.

Jag tog lite tester nu: (känns alltid bättre:))

Ca/Mg var lite högre än jag trodde...

(alla med färskt Saliferttest)

KH 7

Mg 1425

Ca 460

pH 8,2 (precis innan släckning)

PO4 inget utslag

NO3 0,2

Dina Ca/Mg har nästan säkert inget med trådalger att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det tror jag inte. Det är snarare en spik åt andra hållet.

Det låter ju bra.

Är de svåra att rycka loss?

Det finns inget att rycka loss, de är inte längre än typ skäggstubb, och de går inte dra bort. Det är dessa som jag får mer av. (kanske inte trådalger då?) Jag hade iofs en liten tuva med långa gröna alger, men den har jag redan tagit bort. (gick bara att suga bort)

Vet inte om du blir behjälpt av ett ammonium-test, alger kan säkert gå igång på mindre än vad du kan mäta med ett hobbytest.

Som jag trodde då...

Dina Ca/Mg har nästan säkert inget med trådalger att göra.
Nej, men jag tog med dem när jag ändå hade testat för dem.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har de korta grönalgerna på skummaren växt ut, så jag antar att det är trådalger ändå. (ska kolla om de sitter hårt eller löst, Patrik)

Jag har kört med syrerik ute-luft till skummaren i en vecka, men inte sett någon effekt. Men det är väl för tidigt att avgöra?

Kollade på Lantmännen om Kaliumnitrat, utan resultat. De sökte i sin databas, både på "nitrat" och "kalium", men fick bara 3 träffar. (mangannitrat var ett, de andra 2 kom jag inte ihåg. Men det var inget liknande, och dessutom var det bara ett som såldes fortfarande) Har någon av er köpt Kaliumnitrat på Lantmännen? (kanske heter det ngt annat?)

(ingen som kan sälja lite? Känns surt att köpa typ en 5 kg säck, om det går åt en knivsudd dag/vecka..)

Funderar på att stänga av skummaren, men om jag gör det får jag ju sämre syresättning i karet. Borde jag sätta i en syresten som ersättning?

Jag har väl 4 val för att vända utvecklingen (?)

*Stänga av skummaren (aldrig testat. Kan det verkligen vara hela hemligheten?)

*Skaffa caulerpa (äter kirurgerna upp, och har ingen sump)

*Tillsätta nitrat (aldrig testat. Hur mycket per dag?)

*Återinföra fosfatremovern (vilket inte har hjälpt de föregående 2 åren)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har de korta grönalgerna på skummaren växt ut, så jag antar att det är trådalger ändå. (ska kolla om de sitter hårt eller löst, Patrik)

Jag har kört med syrerik ute-luft till skummaren i en vecka, men inte sett någon effekt. Men det är väl för tidigt att avgöra?

Kollade på Lantmännen om Kaliumnitrat, utan resultat. De sökte i sin databas, både på "nitrat" och "kalium", men fick bara 3 träffar. (mangannitrat var ett, de andra 2 kom jag inte ihåg. Men det var inget liknande, och dessutom var det bara ett som såldes fortfarande) Har någon av er köpt Kaliumnitrat på Lantmännen? (kanske heter det ngt annat?)

(ingen som kan sälja lite? Känns surt att köpa typ en 5 kg säck, om det går åt en knivsudd dag/vecka..)

Funderar på att stänga av skummaren, men om jag gör det får jag ju sämre syresättning i karet. Borde jag sätta i en syresten som ersättning?

Jag har väl 4 val för att vända utvecklingen (?)

*Stänga av skummaren (aldrig testat. Kan det verkligen vara hela hemligheten?)

*Skaffa caulerpa (äter kirurgerna upp, och har ingen sump)

*Tillsätta nitrat (aldrig testat. Hur mycket per dag?)

*Återinföra fosfatremovern (vilket inte har hjälpt de föregående 2 åren)

Kaliumnitrat, KNO3, köpte jag på http://www.haack.se/pmdd.htm, billigt och bra.

Det här med att stänga av skummaren: hur skall du annars exportera den fiskmat du pytsar i karet? Via denitrifikationen i LS:en? Jag har ingen aning om vad LS är kapabel till, hur pass effektiv den är som exportväg... Eller med Lasses metod (grönalger som konsumeras av snäckorna)? Makroalgsalternativet verkar inte vara aktuell för dig eftersom du har herbivora fiskar. ;)

Vidare: när jag tillsätter nitrat så gör jag det för att gynna något som kommer att konkurrera ut pestalgerna. Nitratet anses vara begränsande i saltvatten. Tillsätter man nitrat, så tar man bort den bromsen, vilket får till följd att någonting kommer att börja växa. Har man övervägande makroalger/mycket koraller så är det dessa som växer och konkurrerar ut skitalgerna. Har man ett halvtomt kar så kan någonting helt annat än det man vill börja växa om man tillsätter nitrat....

Tillsätter man nitrat, och har väldigt låga mikronivåer (järn, koppar m.m.) så kan dessa bli begränsande. Med nitrattillsättningen flyttar man bromsen bak i kön så att säga, beroende på vad som finns allra minst av i karet. Finns det för lite järn, så blir järnet bromsen. Finns det för lite fosfat, så blir fosfatet bromsen.

Jag själv anser numera att det är bäst att låta fosfatet vara bromsen, eftersom det mesta som finns i saltvatten är anpassat till det (OBS! det gäller helt andra regler i sötvatten vad gäller nitrat/fosfat/järn m.m). Tom Barr har alltid sagt det också, men det är inte förrän jag själv experimenterat med varierande fosfatnivåer som jag börjat inse det själv. Den bästa bromsen synes för närvarande vara fosfatet. Det uppnår man enligt min mening med hjälp av någon fotosyntiserande organism och icke-begränsande nivåer av nitrat och mikrogödning (järn m.m.). Man bör som sagt vara medveten om att när man höjer nitratet och mikrogödningen så kommer något att börja växa, och det är du som akvarist som avgör vad detta "något" blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har fortfarande inte sett någon positiv effekt av att ha kopplat skummaren till syrerik uteluft. Och ifall jag får ammoniumspikar, som du talar om Patrik, vet jag inte var de kommer ifrån.

Jag får iaf mer och mer av de korthåriga grönalgerna nu, när jag kör utan remover, så jag antar att man måste ha något som tar bort fosfat från systemet? (De mätbara värdena är samma som de varit hela tiden)

Jag funderar på att köra AquaPhosen igen någon vecka, och se vad som händer.

Nästa steg är att stänga skummaren. Sen tillsätta NO3. Sen.. vet inte. Köpa bautaskummare och se vad det ger?

Det mest frustrerande i det hela är att veta att det finns en lösning, men att inte hitta tillbaka till den...

Vad var det som hände i karet den där månaden utan alger?

Innan, med remover = brunalger

Sen, utan remover = 1 månad utan alger

Nu, utan = mer och mer grönalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De ammoniumspikar som har triggat igång dina trådalger är sedan länge förbi - du får nog inga nya algpopulationer, utan det är de gamla som växer. Mikroalger gillar faktiskt även nitrat, och är tydligen snabbare på att ta upp NO3 än makrosar.

Just trådalger kan vara svåra att bli av med, eftersom de kan ibland sitta som berget (och ibland släpper så fort man viftar nära dem). Om de sitter hårt och du inte kan ta bort dem manuellt själv, är det någon slags herbivora som gäller. Min snigel, som passande nog heter Ariel (från barntecknat) har väldigt långa alghår på sitt skal. Det är den enda pestalg som existerar i mitt kar, resten konsumeras antagligen ögonblickligen av diverse maskar. Men maskarna är för räddhågsna/långsamma för att t o m angripa en snigel, vilket tvinger mig att ge Ariel en klippning då och då. Men jag kan inte ta bort alla håralger på hennes skal, och dessa växer ut efter ett tag igen.

Så ett sätt är att se till att du har någon herbivora som käkar dessa alger, oavsett om det är krabbor, maskar eller fiskar. Man ser till att skaffa en god miljö åt sådana bara. Hos mig är det DSB som härbärgar sådan ohyra; det har även blivit en viss överpopulation av olika algätare, och nu ger de sig även på olika makroalger, gracilaria, halimeda, röda bubbelalger. *måste ha en wrasse*

Ett annat sätt är att se till att de områden som du har håralger avskärmas från så mycket ljus det bara går, t ex att plantera en stor mjukkorall där el. dyl.

Fast de här alternativen är snarare komplement till varandra. Nu när du inte får nya explosioner, gäller det att utrota de alger som du redan har. De försvinner ju inte automagiskt bara för att man åtgärdat resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också funderat på det där med ökat fosfat med fodret, PatriksS. Vet inte hur jag ska göra riktigt. Ser bara att trådalgerna ökar lite varje dag, trots "perfekta" värden...

Känns som lite "okänt vatten" att börja tillsätta nitrat, man är inte säker på utgången. Men med tiden, om algerna blir en plåga, har jag väl inget val. Fosfatremovern har ju inte hjälpt.

Det var så jag menade, Scooby_doo.

Du säger att du har testat. Vad fick du för resultat?

Jo, jag undrar vad som händer om man ökar syret och minskar koldioxiden i vattnet?

Kan det hjälpa i algbekämpningen, eller vad får det för effekter?

Vad vill du med din hobby? Är ditt mål stenkoraller, mjukkoraller? Fo kar? Om du vill ha fina stenkoraller som färgar ut som de ska kan du sluta läsa de flestas inlägg i den här tråden. Använd en riktig fosfatremover och jag har hittat den bästa av dem alla nu nämligen Biophos 2 från korallen-zucht, finns även på aquapro 2000. börja inte med kaliumnitrat eller annan skit som Patrick rekomenderar. börja med biophos 2 och byt mycket vatten samt skörda trådalgerna manuellt och skaffa dig ett gäng snäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vill du med din hobby? Är ditt mål stenkoraller, mjukkoraller? Fo kar? Om du vill ha fina stenkoraller som färgar ut som de ska kan du sluta läsa de flestas inlägg i den här tråden. Använd en riktig fosfatremover och jag har hittat den bästa av dem alla nu nämligen Biophos 2 från korallen-zucht, finns även på aquapro 2000. börja inte med kaliumnitrat eller annan skit som Patrick rekomenderar. börja med biophos 2 och byt mycket vatten samt skörda trådalgerna manuellt och skaffa dig ett gäng snäckor.

Mitt mål är att förstå algväxt bättre.

Är nöjd med det jag har nu, det funkar bra.

(om du undrar vad jag har i karet kan du se förteckningen på hemsidan (aktuella bilder kommer)

Mina stenkoraller växer från dag till dag och Acroporan färgar t ex ut i 3 färger.

Jag såg ingen försämring i tillväxt (eller färg) när jag tog bort removern.

Men fosfat blev aldrig mätbart i vattnet, så det kanske är därför (binds kanske direkt i algerna, om det blir något)

Vad gäller fosfatremover har jag kört med det i 2 år, utan att helt bli fri från brunalger. Det har kommit lite på vissa stenar, som jag fått fläkta bort någon gång i veckan.

Så att köra remover 24/7 känns inte som en helhetslösning.

Men å andra sidan; efter att ha kört några veckor utan remover nu så kan jag konstatera en utbredning av [korthåriga] trådalger, vilket jag inte haft innan.

Något som också tyder på att mitt fosfatvärde blivit "för högt" (jämfört med nitrat) är att jag för första gången fått se hur röd slemalg ser ut, tyvärr. Jag sög ut det med en gång (var stort som en enkrona) så jag hoppas att jag aldrig får se det igen...

Iofs känns dosering av nitrat väldigt krångligt, men jag tror inte att Patrik behöver ha fel. Om man redan har omätbar fosfat, kanske man kan höja nitrat (till typ 2) istället för att sänka fosfaten ännu mer?

Målet är ju att få balans mellan dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...