hasse Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Jag köpte en kejsare i lördags. Den äter bra och är inte speciellt stressad. Ändå upptäcker jag i morse att den dragit på sig en del prick. Ingen panik tänkte jag eftersom den ser ut att trivas. Då jag inte fyllt på avdunstat vatten sedan i fredags så saknades ca 8 liter vatten och när jag fyller det från en spann så simmar kejsaren rakt in i strömmen av sötvattnet som blandas med saltvattnet.Döm om min förvåning när jag timmen senare ser att fisken är helt utan prick !!Nog för att jag läst att man kan doppa en fisk i sötvatten i nödfall men detta trodde jag aldrig.Tur eller tillfällighet ? mvh hasse Citera
stigigemla Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Det måste inte ha varit pricksjuka. Det händer ibland att mina fiskar har prickar på sig som ramlar bort inom en timme. Jag misstänker att det är rester efter tentakler från "rörmusslor". (De ser ut som ett varv ljusbrun hundskit ungefär en cm diameter med ett skaft på. Ur änden kommer det två vita trådar som den använder till att samla upp plankton och sånt som finns på inredningen.) Citera
Ingvar Hellmalm Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Jag har tidigare skrivit mycket om behandling av prick. Sötvatten dipp är en av de bästa metoderna! Citera
hasse Postat 5 februari 2007 Författare Postat 5 februari 2007 en palett dras med lite prick och det är ju inget ovanligt . den har varit i karet 1 vecka längre och det börjar lägga sig. Helt säker på att det var prick kan jag ju inte vara men helt klart såg det ut så. Att ett sötvattensdopp skall vara en bra och drastisk metod har jag läst men att det skulle fungera med en "bräckvattenström" trodde jag inte skulle räcka. Citera
gesi Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 jag har ´sötdoppat´ 3 olika kirurger och flertal clowner (i flera dagar under 5 min/dag) i endast sådana fall (som oftast uppstår vid nyitroducering) där pricken inte ville släppa av sig själv.om det fungerar!! oj oj oj. men som sagt.. man ska låta problemet lösa sig själv i första hand. Citera
hasse Postat 6 februari 2007 Författare Postat 6 februari 2007 hej gesija det är ju så jag läst att man får göra i nödfall. Det som hände här var att parasiten släppte när jag fyllde sötvatten i saltkaret. Citera
gesi Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 det var ingen tillrättavisning hasse.. jag menade bara att sötvattensdopp funkar verkligen! Citera
fiend Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 Min stora fråga är, hur får man tag på en sjuk kirurg mitt i revet där den står och trycker och inte vill vara med.. är sjuk och skrämd? Det är nog det största problemet.. om man nu skall tillämpa sötvattensdopp? Citera
dule Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 fiend, de är OFTAST matglada och går att fånga i diverse fällor. När jag hade mitt "misshap" för ca. 1år sedan använde jag en PET flaska och det tog 5 minuter för min hepatus att bli fångad däri. Citera
hasse Postat 7 februari 2007 Författare Postat 7 februari 2007 Det är ok Gesi jag tog det inte som en tillrättavisning jag tänkte att jag eventuellt var otydlig i händelseförloppet. Citera
gesi Postat 7 februari 2007 Postat 7 februari 2007 ja..mina kirurger lärde sig efter ett tag..o jag lovar när de ser min gröna hov så ser jag inte de på några dagar..men fällor funkar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.