Gå till innehåll

att skölja av prick???


hasse

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en kejsare i lördags. Den äter bra och är inte speciellt stressad. Ändå upptäcker jag i morse att den dragit på sig en del prick. Ingen panik tänkte jag eftersom den ser ut att trivas. Då jag inte fyllt på avdunstat vatten sedan i fredags så saknades ca 8 liter vatten och när jag fyller det från en spann så simmar kejsaren rakt in i strömmen av sötvattnet som blandas med saltvattnet.

Döm om min förvåning när jag timmen senare ser att fisken är helt utan prick !!

Nog för att jag läst att man kan doppa en fisk i sötvatten i nödfall men detta trodde jag aldrig.

Tur eller tillfällighet ?

mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste inte ha varit pricksjuka. Det händer ibland att mina fiskar har prickar på sig som ramlar bort inom en timme. Jag misstänker att det är rester efter tentakler från "rörmusslor". (De ser ut som ett varv ljusbrun hundskit ungefär en cm diameter med ett skaft på. Ur änden kommer det två vita trådar som den använder till att samla upp plankton och sånt som finns på inredningen.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en palett dras med lite prick och det är ju inget ovanligt . den har varit i karet 1 vecka längre och det börjar lägga sig. Helt säker på att det var prick kan jag ju inte vara men helt klart såg det ut så. Att ett sötvattensdopp skall vara en bra och drastisk metod har jag läst men att det skulle fungera med en "bräckvattenström" trodde jag inte skulle räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ´sötdoppat´ 3 olika kirurger och flertal clowner (i flera dagar under 5 min/dag) i endast sådana fall (som oftast uppstår vid nyitroducering) där pricken inte ville släppa av sig själv.

om det fungerar!! oj oj oj. men som sagt.. man ska låta problemet lösa sig själv i första hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...