Gå till innehåll

Saltvatten i 54 litersakvarium?


Raur

Rekommenderade inlägg

Sitter här hemma med ett 54 liters akvarium som inte direkt tillför något alls just nu. Har varit i funderingarna på att göra om det till saltvatten men eftersom jag är helt ny på det hela undrar jag en hel del!

1. går det ens att göra om ett 54 liters kar till just saltvattenkar?

Det är ett kar liknande detta jag har: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Akvalux45ny.jpg?osCsid=50dc584b60fd5b98c0df351c7578ffd6

2. om svaret är ja, vad för saker behöver jag för att få igång det? Och då menar jag ALLT jag kan behöva för att få igång det.

3. Har en vanlig t8-armatur nu, heltäckande sådan i plast. Kan denna modifieras som man kan sätta i t5-rör eller måste jag fixa någon lämplig t5-armatur och var hittar jag då det?

4. Finns det någon fisk som skulle fungera i ett så pass litet kar?

5. hur mycket svårare är saltvatten- jämfört med sötvattenakvarium?

har säkert en massa fler frågor och tips på mer bra info välkomnas mer än gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kostnaden för själva akvariet är en bland som mindre inom saltvatten.

så bara för att du har ett 54 liter tomt, tänk inte att du ska starta salt bara för det.

Ju större dessto lättare att hålla värden osv stabilt, skulle jag vart du så skulle jag satsa på 150-300 liters ist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Raur!

Välkommen hit till forumet. Hoppas du kommer få svar på de frågor du har. I det läget som du är i just nu är det svårt att ställa frågor det går att svara på då det finns hur många svar som helst på de flesta frågor. För att kunna hjälpa dig bör vi leda dig genom detta så att det är du som får svara på frågorna. Du måste hitta vilka svar som du tycker stämmer då du kommer få måmga olika svar. Låter svårt kanske men det är mycket intressant.

Jag har inte haft något nanokar själv men det går att ha små kar. Jag tycker du ska läsa massor här men även skaffa dig en bra bok. Här är ett exempel https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 Är du bra på engelska eller tyska finns hur mycket som helst. Men läs även här undernanokar och mitt första akvarium men även artiklarna så finner du massor. Fråga på det du inte förstår.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket för hjälpen!

Kan ju passa på att fråga igen.

Finns det några färdiga akvariepaket för saltvatten som det finns för sötvatten? Där man får med allt tekniskt som man behöver. Har sett grejer från deltec (tror jag de heter) där billigaste väl låg på en 18 000.

Såg dock nu på pwss.se ett kar från aqua medic på 166 liter för 8000:- där det medföljer:

möbel, skummare, cirkulationspump och Oceanlight HQ1 1x150 watt

Jag som inte vet undrar ju då, innehåller ett sådant paket allt man kan tänkas behöva?

Det är som sagt inte aktuellt med kar just nu och att bygga om 54 litern till ett nano när jag är helt ny är verkligen inte alls aktuellt ;D Men om det där aqua medic karet är något att ha så är det ju värt att börja spara till det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du ska köpa ett färdigt paket för att slippa lära dig vad som behövs. Det är bättre veta vad du vill ha och sedan köpa det.

Läs om några som startat sina kar helt från början. Finns många sådana trådar.

Bestämm vad du vill ha för typ av kar mycket koraller eller fisk, storlek och om du har ekonomiska gränser.

När du kommit fram till det berättar du lite om din dröm!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack igen för snabbt svar! Det får nog bli så som du säger... läsa på och fundera ut vad man vill ha i ett halvår-år medan man börjar spara pengar :) Det är ju inte så att man tjänar tonvis med pengar heller så de ekonomiska gränserna finns ju altid där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore intressant att höra ett svar på frågan om t8 armaturen. Är det alltså vanliga lysrör? Jag har nämligen en sådan från mitt badrum när den byttes, och jag skulle bli superglad om jag kunde använda den till mitt kar, mer ljus hurra :)

En annan fråga är ju hur det egentligen är med alla dom här t8 rören som är framtagna för saltvatten, är dom ens nått att ha, jag tänker typ MarineGlo?

mvh

(Lycka till Raur, men tänk på djurens bästa i första hand, jag tror att det kan bli billigare än vad många tycker, beroende på hur mycket hemmabygge man gör också.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...