Gå till innehåll

bilder på min igelkottfisk


norsken

Rekommenderade inlägg

Jag har lyckts ta några bilder på igelkotten, han sticker iväg så fort jag kommer me kameran tyvär. Har innte heller lyckats enn att fota när han är oppblåst, man får väl ha tålamod jag vill innte skrämma`n i onödan så det är bara till att vennta.

post-2341-14468913687648_thumb.jpg

post-2341-14468913687948_thumb.jpg

post-2341-14468913688298_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej innte spesielt svår. Får bara lära den att äta han är innte spesielt snabb av sig, fick börja me att mata den från en pinsett me räk bitar ett tag nu äter han själv artenia och mysis har innte fått han att äta pellets, men helt klart ett roligt tillskott han har ju personlighet och är rett nyfiken av sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån där lite kul sak måste man ju införskaffa sig någon gång. Är det något man bör tänka på innan man skaffar en sådan.

Jag vet exempel att koffertfiskar och cowfishes måste ha ganska lugnt vatten, inte för mycket strömmar osv.

Är det samma regel för denna lilla krabat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kofisk me fasst jag har innte spesielt lugnt i karet me tanke på cirkulationen, dom hittar sina lugna stellen fast kofisken leker mycke i strömmarna framför mina tunze pumpar. Så jag tror innte att det är någon fara me ett normalt strömt akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igelkott fisken är innte giftig han har ju alla taggar om han blir redd. Jag ska forsöka ta kort när han är rund som en tennis boll me alla taggar ute då ser han velldigt kol ut vill jag låva, cowfish är giftig men det ska velldans mycket till att dom släpper giftet dom tål tydligen innte giftet själva heller, grejen är att tydligen så räcker det me att anndra fiskar biter på hanns kropp för att dom ska bli förgiftade det synns att det ligger någon ting i det för dom anndra är innte framme och naffsar eller bråkar me cowfishen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska vi kolla in, måste bara fråga. Hur ofta blåser den upp sig ca. en gång om dagen eller en gång i veckan? :)

Hur länge är den uppblåst när den väl är uppblåst? Och hur stor är den då den är uppblåst?

Kanske dumma frågor, men.. frågar man inte får man inte veta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man vet alldrig när han blåser opp sig det kan gå veckor mellan men det är värt å vennta på, min är innte så stor enn så nu blir han lite större enn ett hönns ägg, jag har sett dom i vuksen storlek då är dom rett maffiga vill jag låva. Det är olika från gång till gång hur lenge han är oppblåst nu har han varit oppblåst lagom tills jag fått tag i kameran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan du dom far innte rundt så mycke, men det kan nog bli litet när dom är vuksna mitt kar är ca.675L och tror det kan bli litet men å anndra sidan ska jag bygga ett på ca4000L. Jag tror nog att du kan ha en utan problem om du köper den som liten då vännjer han sig till din burk och platts. Den största jag sett var nog ca 20cm omkrets svårt att bedömma tycker jag och det är att par år sedan me så minnet är innte på topp. Vi syns väl i kvell förmodar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag kommer garanterat att skaffa en igelkottsfisk! Efter min flytt.

Antar att du syftar på Linköpingsträffen? Jag kan tyvärr inte komma då jag jobbar ikväll. Slutar inte förrens 23 och det fanns ingen möjlighet till ledighet.

Himla synd att man missar det! :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej den har innte tagit sniglar eller mina räkor, det kansje förklarar varför räkorna håller sig mera gjömda nu enn förr. Cirkulation är rett stärk me 2st tunze 6000 styrs av multicontroller. Senn har jag ett utblås från uvc med eheim 1260 vid ytan och returen från sumpen och en eheim 1260.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en del igelkottar och det är extremt trevliga och personliga fiskar. De har en hel del gemensamt med koffertfiskar.

Igelkottar är inte revsäkra. De kan få för sig att äta allt möjligt. Räkor, musslor, sjöstjärnor, sniglar, koraller och annat går inte säkra... men det kan funka. Inga garantier alltså.

De är också ganska stora i maten. De ställer alltså krav på filtrering och skumning annars riskerar man att få dåliga vattenvärden.

Igelkottarna är också relativt känsla för vita prick... speciellt om vattenkvaliteten inte är den bästa.

Om man ska hålla en igelkott framgångsrikt i flera år så skulle jag rekommendera ett stort akvarium, minst ett 720-kar. Man bör ha levande sten och rejäl filtrering för att hålla uppe vattenkvaliteten. Lämpligt sällskap är andra större, men relativt lugna fiskar. Smådjur och små fiskar kan funka, men "kotten" kan se dem som mat. Ett kraftigt UVC-filter är också att rekommendera.

Man bör inte försöka få dem att blåsa upp sig. Det finns en risk att de då sväljer luft och sedan får de problem att tömma ut luften vilket leder till balansproblem. Det kan till o med döda fisken.

Släktnamnet Diodon betyder ungefär "Två tänder" om jag inte minns fel. De har i princip en enda tand på varje käke och de är extremt kraftiga... för att krossa skaldjur och dylikt. De kan alltså bitas rejält vilket mina fingrar har fått erfara ett par gånger. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina fingrar har fått det bekräftat med därför är plast pinsett att rekomendera vid matning. Jag har haft min i ca 2 månader och det har fungerat utmärkt hitills jag har bra skummare massor av LS ca 160 kg och 40w uvc 24/7. Jag tror det kommer att fungera båda dessa krabater värkar ha hittat sina plattser i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...