Gå till innehåll

Anthias? - Pseudanthias squamipinnis


cutekid

Rekommenderade inlägg

Det är helt rätt som Norberg säger Pseudanthias squamipinnis. Det är en mycket trevlig fisk och en av de lättare. De skall gå i stim. Jag hade 17 st i mitt 3000l.

Att köpa en utfärgad hane som denna är ofta onödigt. Om man köper en grupp (helt röda mkt billigare) så kommer alltid en att färga ut och bli dominant hane. Jag hade från början 17 st och det bildade 2 st "harm" med var sin dominant hane. Nu när jag la ned så var det 1 hane och 8st "honor" kvar efter 10 år.

Denna fisk är den lättaste av alla Anthias att lära ta foder och blir då nästan agresiv feeder. Ett krav har den dock för att må mycket bra och inte ha infallen buk som man ofta ser. Alla Anthias är planktonätare och vill ha ständig tillgång på små mängder foder. Jag ordnade detta med att via en automat (2st) ge OSI flingfoder (Spirulina och marine) 8 gånger/dag helt automatiskt. (inget jobb alls).

En av mina absoluta favoritfiskar och den finns i miljarder på nästan alla dyckplatser i Stilla havet. Utan denna fisk så skulle mycket av dykupplevelserna gå förlorad. Det finns dock vackrare arter men dessa är ofta kinkigare och dyrare och går i akvarier ett kort liv tillmötes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Denna fisk är den lättaste av alla Anthias att lära ta foder och blir då nästan agresiv feeder. Ett krav har den dock för att må mycket bra och inte ha infallen buk som man ofta ser. Alla Anthias är planktonätare och vill ha ständig tillgång på små mängder foder. Jag ordnade detta med att via en automat (2st) ge OSI flingfoder (Spirulina och marine) 8 gånger/dag helt automatiskt. (inget jobb alls).

Har du något tips för att få den att börja äta? Jag har två honor. Den ena äter fryst artemia med god aptit, den andra bara tittar på artemian. Har provat med OSI spirulina men det var inte populärt.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...