Gå till innehåll

En verklig skönhet


Lasse

Rekommenderade inlägg

Pinnatus är mycket vackra. Jag har för mig att de är bräckvattenfisk, men minns kanske fel.

Som många andra fiskar så förekommer den som ungdjur runt om mangrover eller i de inre delarna av vikar. Som vuxna finns de normal längst ut vid de branta reveslutningar ner till åtminstone 20 meters djup. Gärna under överhäng och dylikt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den förlorar ganska snart sin vackra ungdräkt, tyvärr - men som tidigare nämts ingen vidare hem-akvarie kandidat i alla fall.

men som vuxen tycker jag den påminner om en scalar i utseende, skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en sådan, om jag nu hade haft lite större akvarium än 37 liter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi fick denna kirurg som Acanthurus japonicus. Vilken art menar ni med

"plyggarna"
och
pygoplitesen
.

De var välmatade och fina och erfarenhetsmässig brukar det inte vara några problem med att de inte käkar när de väl kommer ner där de skall. Det blåa på buken kan vara en fotoeffekt - fotot togs av en kamera som sänktes ner i backen de gick i. Jag är inte på jobbet just nu så jag kan kolla men jag vet att jag reagerade på att dessa hade mer färger än normalt när de packades upp.

Kan nämna att det kom ett antal Acanthurus lineatus också plus lite mer smått och gott.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pygoplites diacanthus

317_2.jpg

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/19/317/Pygoplites/diacanthus.htm

*EDIT

Lite mer information om dom.

Du ser könsskillnad på dom på följande sätt.

Hanen har längre fenor och en mer utdragen kroppsform.

Gältaggen är dessutom dubbelt så lång på en hane jämfört med en hona i samma storlek.

Sedan hur enkelt det är att se skillnader i verkligheten är en annan femma, men så är det i alla fall i teorin enligt tyskarna. Har ni haft tur har ni fått ett par.

Lite ögongodis - en video (6,1 mb)

hona

gu_Pygoplites_weib.jpg

Hane

gu_Pygoplites_mann_gross.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pinnatus har jag haft i mitt första 3000l kar men tyvärr växer de snabbt och blir brundaskiga så skönheten är kort. Som små tar de artemia och som vuxna feeder fish. De är rätt svåra att hålla och får i ett kar med agresive feeders lätt fenskador som blir infekterade. De skall som unga hållas med växter. Jag använde plast dito.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jaken

Jag var så fokuserad på kirurgen så de där störande objekten i hörnet tänkte jag inte på. Helt riktig - Kejsarna har vi fått som Pygoplites diacanthus. Jag tror att vi kan ha chansen med parbildning. Vi får se.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...