Gå till innehåll

Lösningstid för salt


papi

Rekommenderade inlägg

som sagt för bara ls i nytt akvarium så kan det lösas upp tills allt salt ser blandat ut.

sedan när du har fisk/koraller och gör vattenbyten kan det vara att rekommendera köra cirkulationspump ca 1 dygn innan för se till allt löses upp samt för utvädring/syresättning.

själv blandar jag salt såhär, och låter en cirkulationspump gå över natten innan jag byter vatten:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=141980&postcount=76

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

över natten? det var ambiöst, själv låter jag hinken stå och puttra ett par, tre timmar.. funkar lika bra det.

anser det ej ambiöst att låta pumpen gå över natten och cirkulera vattnet, inte speciellt mkt jobb att låta det stå..

fördelen med låta det går längre än ett par timmar är att temperaturen hinner anpassa sig mot rumstemperatur vilket kan skilja mot kranvattnet då många kör med kallvatten genom sin osmos.

cirkulationen bidrar till utvädring/syresättning till hjälp för bla. PH värdet. Det säkerställer att saltet blir väl blandat och ej finns salt rester som kan bränna koraller mm.

Allt för det ska bli bättre för koraller/fiskar.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man startar upp som frågan i första inlägget handlar om, så låter man ju vattnet komma upp i temperatur innan man löser saltet, så att man får rätt salthalt. Då räcker det med att låta det gå någon timme.

Vid vattenbyte håller jag med om att man får låta det gå längre, då, som nämts ovan, vattnet bör ha samma temperatur när man fyller på i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...