papi Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 I ett nytt kar hur länge behöver saltet lösas innan man kan stoppa ner LS? Kör med Reef Crystals. Citera
Laggeman Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 Jag brukar köra med en cirkulationspump tills jag inte ser något salt kvar på botten av karet, sedan låter jag det gå en timme till. Citera
Scooby_doo Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 som sagt för bara ls i nytt akvarium så kan det lösas upp tills allt salt ser blandat ut.sedan när du har fisk/koraller och gör vattenbyten kan det vara att rekommendera köra cirkulationspump ca 1 dygn innan för se till allt löses upp samt för utvädring/syresättning.själv blandar jag salt såhär, och låter en cirkulationspump gå över natten innan jag byter vatten:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=141980&postcount=76~Henrik Citera
Draedon Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 över natten? det var ambiöst, själv låter jag hinken stå och puttra ett par, tre timmar.. funkar lika bra det. Citera
papi Postat 16 februari 2007 Författare Postat 16 februari 2007 Så snabbt! Jag har kört ett dygn nu så då är det mao dax att handla sten. Tack Citera
Scooby_doo Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 över natten? det var ambiöst, själv låter jag hinken stå och puttra ett par, tre timmar.. funkar lika bra det.anser det ej ambiöst att låta pumpen gå över natten och cirkulera vattnet, inte speciellt mkt jobb att låta det stå..fördelen med låta det går längre än ett par timmar är att temperaturen hinner anpassa sig mot rumstemperatur vilket kan skilja mot kranvattnet då många kör med kallvatten genom sin osmos.cirkulationen bidrar till utvädring/syresättning till hjälp för bla. PH värdet. Det säkerställer att saltet blir väl blandat och ej finns salt rester som kan bränna koraller mm.Allt för det ska bli bättre för koraller/fiskar.~Henrik Citera
Laggeman Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 När man startar upp som frågan i första inlägget handlar om, så låter man ju vattnet komma upp i temperatur innan man löser saltet, så att man får rätt salthalt. Då räcker det med att låta det gå någon timme. Vid vattenbyte håller jag med om att man får låta det gå längre, då, som nämts ovan, vattnet bör ha samma temperatur när man fyller på i karet. Citera
norsken Postat 16 februari 2007 Postat 16 februari 2007 Jag låter det stå och putra me cirkulation ett dygn me för att vara säker. Denna hobby går ut på att ha tålamod eller hur? Vattnet hinner komma till rätt tempratur och allt salt är garanterad opplöst inga problem Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.