Gå till innehåll

Uppbrunnen ballast!


Outbacker

Rekommenderade inlägg

När jag skulle provköra min nyinköpta (begagnade) UV igår så fick jag en effektfull smäll och rökpelare från den elektroniska ballasten. Behöver alltså tips på vart jag hittar en dylik ersättare? Lokala elbutiken kunde inte hjälpa mig och jag hittar inget vettigt hos Elfa heller tyvärr.

Det handlar om en för ett 39w rör. Kanske någon har en liggande från skrotad UV/lysrör hemma?? (Har ni en vanlig järnkärna inbyggd i låda så kan det ju åxå gå)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en RuWal-UV och vad jag förstått så är det från dem som Deltec köper sina enheter också. Jo, det är ett T5-rör. Visste faktiskt inte att man inte kan köra med järnkärne-trafo då så det var ju tur att du sa det.

Om ingen har någon liggande så blir det till att kolla upp vad en ny kostar. Inte helt gratis kan man anta.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Jag jobbar på ett elektroniklager och kan nog köpa åt dip på jobbet till bra pris, jag jobbar på storel ab, om du hittar vad du söker på storel.se s hemsida så kan jag kolla vad jag får ge för den ballasten du behöver, tror det blir mycket billigare än i affären iaf. men jag bor i lilla edet så det blir väl lite i frakt iofs. Men om du går in på storel.se och till vänster på sidan finns en meny, där väljer du belysning. så får du se om du hittar vad du söker efter, så kan jag kolla vad det kostar för mig att köpa den ballasten.

Föresten att inte t5 rör funkar med annat än elektroniska ballaster verkar knepigt, för i mitt rainbow lifeguard 40w sitter då ingen elektronisk ballast, varken ballasten eller tändaren är elektronisk men röret är ett t5 rör.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer att T5:or går visst att köra med magnetiska ballaster, dock är det väldigt sällsynt, framförallt sällsynt i Europa. Det är mycket riktigt "vanlig" ballast på Rainbow Lifegard UV-sterilisatorerna, men det är ju jänkar-järn så...

Om du inte bryr dig speciellt om att kapsla den eller att lådan ska se estetiskt snygg ut så kan du köpa vilken elektronisk T5-ballast som helst som är avsett för "1x39W". Osram har garanterat, så det är bara att jaga eBay eller webbshoppar! (Finns garanterat hos din lokala elhandlare också, dock till kanske högre pris)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...