Drullputt Postat 18 februari 2007 Postat 18 februari 2007 Lägger upp lite bilder på mitt nuvarande kar. (ljuset är endast igång för plåtningen)Har varit igång 2 veckor, tog dock och fyllde upp hela kuben med inkört vatten från samma kar stenen kommer från, därav clownerna som har gått tillsammans med stenen och vattnet sen tidigare. Har även satt i två putsarräkor och 5 eremiter, har funkat utan problem då det i princip är som en flytt av ett akvarium eller en ommöbelring, istället för en omstart. Har dock börjat ploppa upp några strån bryopsis här och där, kör därför ljuset max en timme om dagen just nu.Kan även tillägga att den volym som uppges att karet ska rymma är ren dynga, rymmer varken 166 eller 140l. Har 20kg ls. i min potta och jag fick i 4st 25l dunkar, dvs 100l vatten, så i princip räknas det som nano.Temp: 25CNitrit: 0Nitrat: 25Fosfat: 0-0,03Salthalt: 1.023Har satt filterpåsar med zeolith och UltraPowerPhos i skummarenCirkulationen utgörs av: 2st Marea stream 2400l/h + en MaxiJet 750Placering av sten och pumpar gör att det inte finns stillastående vatten nånstans.Ånsmånsen :-) är en AN Antarctica med nitrat/silikatfilterEn 50 watts Jäger håller tempen.Ska även inhandla ett 9w AquaEl UV-C så fort handlarn får hem dom.Lite macroalger, även en sten med Parazoanthus Gracilis jag fått av Jorgas.Annan typ av macroalg. Citera
papi Postat 18 februari 2007 Postat 18 februari 2007 Ja det var ett snyggt upplägg! Fick också i ca 100 L i mitt Chromis och 12 Kg LS, som sagt långt från några 140 L. Skummarpumpen ger föresten hela 2000 L/h. Citera
PatriksS Postat 18 februari 2007 Postat 18 februari 2007 Riktigt stiligt får man säga, kanonfint! Jag har ingen erfarenhet av nitrat- och fosfatremovers, men rent spontant kan jag tycka att macroalgerna kommer att ha det svårt att konkurrera med removers. Det vore intressant att se utvecklingen framöver, om du lyckas hålla makrosarna vid liv eller om removers visar sig vara starkare. Citera
Drullputt Postat 21 februari 2007 Författare Postat 21 februari 2007 Har nu 0 i fosfat enligt Saliferts test. Nitratvärdet ligger dock oförändrat på 25. Nitratremovers verkar inte alls vara lika effektiva som fosfatremovers. Citera
Robert Lennqvist Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Zeolithen i sig bryter inte ner eller absorberar nitraten på något sätt. Det handlar om att det skall uppstå en anaerob (syrefattig) miljö innuti "gruskorven" så denitrifikationsbakterierna kan börja jobba. Därför kommer det ta ett tag innan den börjar ge verkan. För mig tog det minst 4-6 veckor innan min nitrathalt började sjunka. Vet inte om det var zeolithopåsen eller levande stenen som gjorde merparten av jobbet.Fosfatremovern binder fosfatet kemiskt och är väldigt effektiv. Citera
Drullputt Postat 18 mars 2007 Författare Postat 18 mars 2007 En liten uppdatering sen sist, har tillkommit en loriculus, några små röda ricordea, en stor Rhodactis indosinensis, lite macroalger, fler sniglar, en montipora digitata och en eyphyllia divisa. Ska givetvis i fler koraller, men när man bor en bit från dom välsorterade butikerna så tar det ett bra tag att få tag i det man söker.Blir väl en tripp söderut snart hoppas jag Måste nog inhandla en bättre kamorra åxå, tycker bilderna blir suddiga hur än jag gör Citera
oveb Postat 18 mars 2007 Postat 18 mars 2007 Centropyge loriculus var ju en söt sak, funkar den bra i småburkar ?? Citera
Drullputt Postat 18 mars 2007 Författare Postat 18 mars 2007 Den blir ju inte större än den är nu så det funkar kanon. Clownerna och loriculusen bryr sig inte ett dugg om varandra. Citera
oveb Postat 18 mars 2007 Postat 18 mars 2007 Såg någonstans att den kan få för sig att mumsa koraller, du får kanske hoppas på lite tur.... Citera
cougar Postat 9 juni 2007 Postat 9 juni 2007 Såg karet irl idag, grymt snyggt måste jag säga! Jättefina koraller och fiskar och belysningen var något i hästväg, måste nog skaffa mh nu hehehe. Citera
Drullputt Postat 9 juni 2007 Författare Postat 9 juni 2007 Roligt att nån tycker det är snyggt. Själv är man ju aldrig riktigt nöjd med sitt eget kar, utan tycker andras är mer intressanta. Får ta och uppdatera med lite bilder, har tillkommit lite koraller sen tråden startades. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.