Gå till innehåll

Tonys AM Chromis


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Lägger upp lite bilder på mitt nuvarande kar. (ljuset är endast igång för plåtningen)

Har varit igång 2 veckor, tog dock och fyllde upp hela kuben med inkört vatten från samma kar stenen kommer från, därav clownerna som har gått tillsammans med stenen och vattnet sen tidigare. Har även satt i två putsarräkor och 5 eremiter, har funkat utan problem då det i princip är som en flytt av ett akvarium eller en ommöbelring, istället för en omstart. Har dock börjat ploppa upp några strån bryopsis här och där, kör därför ljuset max en timme om dagen just nu.

Kan även tillägga att den volym som uppges att karet ska rymma är ren dynga, rymmer varken 166 eller 140l. Har 20kg ls. i min potta och jag fick i 4st 25l dunkar, dvs 100l vatten, så i princip räknas det som nano.

Temp: 25C

Nitrit: 0

Nitrat: 25

Fosfat: 0-0,03

Salthalt: 1.023

Har satt filterpåsar med zeolith och UltraPowerPhos i skummaren

Cirkulationen utgörs av: 2st Marea stream 2400l/h + en MaxiJet 750

Placering av sten och pumpar gör att det inte finns stillastående vatten nånstans.

Ånsmånsen :-) är en AN Antarctica med nitrat/silikatfilter

En 50 watts Jäger håller tempen.

Ska även inhandla ett 9w AquaEl UV-C så fort handlarn får hem dom.

pict3377gf8.jpg

pict3376uy5.jpg

Lite macroalger, även en sten med Parazoanthus Gracilis jag fått av Jorgas.

pict3372os3.jpg

Annan typ av macroalg.

pict3382az1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt stiligt får man säga, kanonfint! :smiley20:

Jag har ingen erfarenhet av nitrat- och fosfatremovers, men rent spontant kan jag tycka att macroalgerna kommer att ha det svårt att konkurrera med removers. Det vore intressant att se utvecklingen framöver, om du lyckas hålla makrosarna vid liv eller om removers visar sig vara starkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolithen i sig bryter inte ner eller absorberar nitraten på något sätt. Det handlar om att det skall uppstå en anaerob (syrefattig) miljö innuti "gruskorven" så denitrifikationsbakterierna kan börja jobba. Därför kommer det ta ett tag innan den börjar ge verkan. För mig tog det minst 4-6 veckor innan min nitrathalt började sjunka. Vet inte om det var zeolithopåsen eller levande stenen som gjorde merparten av jobbet.

Fosfatremovern binder fosfatet kemiskt och är väldigt effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

En liten uppdatering sen sist, har tillkommit en loriculus, några små röda ricordea, en stor Rhodactis indosinensis, lite macroalger, fler sniglar, en montipora digitata och en eyphyllia divisa. Ska givetvis i fler koraller, men när man bor en bit från dom välsorterade butikerna så tar det ett bra tag att få tag i det man söker.

Blir väl en tripp söderut snart hoppas jag :) Måste nog inhandla en bättre kamorra åxå, tycker bilderna blir suddiga hur än jag gör :smiley5:

pict3398iv9.jpg

pict3406og4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...