Gå till innehåll

Inget skum från skummaren


papi

Rekommenderade inlägg

Använder en påhängsskummare från Aqua Medic till mitt nystartade kar. Det bildas en skumpelare på ett par centimeter men bubblorna kolapsar innan det stigit tillräckligt högt för att hamna i koppen. Kan det vara normalt (lågt förorening) eller skall man misstänka skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du kört skummaren?

Nya skummare har ofta en inkörsperiod för att matta ut ämnen i plasten som hindrar en skumpelare från att byggas upp. Det kan även inträffa om man t ex har kladdat med flottiga fingrar på plasten.

Om karet är helt nystartat (dagar, veckor?) är det inte säkert att det finns något att skumma.

Har du levande sten i karet?

Det brukar dö djur och organismer i stenen vid transport som gör att skummaren kommer att börja jobba så snart den blivit inkörd.

Avvakta lite till så ska du se att det snart bildas skum. Om du är osäker på om du kör och ställt in skummaren korrekt kan du fota den och lägga upp bilden.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare lägger ner en stund o skumma om jag stoppar händerna i karet, då du är nybörjare så har du säkert händerna i karet hela dagen (hade jag... ) ha ha ha.

Sen som Robban skriver, det tar ett tag. Is i groggen bara så kommer det!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stämmer bra, det har blivit en hel del undervattenstid nu i starten :)

har bara kört skummaren i testperioder på ett par timmar i stöten, 12 kg kurerad sten i 100L vatten, tyckte att skummpelaren var högre innan jag la i sten för två dagar sedan.

Nitrit 0 Nitart 0,1 Fosfat 0,05

Låter den gå kontinuerligt och ser om det gör någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inga fiskar ännu och inte mer skum än tidigare. Om det skulle vara så att belastningen från stenen är ovanligt låg kommer jag då kunna se när nitrifieringscykeln är klar? Jag har även doserat i nitrifieringsbakterier. Bild på skummaren nedan.

post-3025-14468913734936_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några fiskar i ?

Om du inte har någon fisk i karet,

så blir lasten minimal (ingen fisk => ingen matning => ingen avföring) och

du får i stort sett inget att skumma bort.

Så verkar det vara. Skummaren har nu varit i drift i tre dagar och inget skum hamnar i koppen. Vattenvärdena är fortsatt bra, borde jag belasta karet mer och i så fall med vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...