Gå till innehåll

Hur ser ditt mantis-kar ut?


Ruben

Rekommenderade inlägg

Någon som vet hur lätt det är att få tag i mantisar ? Om det är möjligt att beställa och så ?

Har hängt på RCs mantis forum ett tag och är väldigt sugen på att snickra ett akryl akvarium. Har redan testat att limma lite akrylskivor och det gick bra ^^

Hade varit roligt med ett kar med en färgrann mantis av "boxar" modell(har sett några peacock liknande arter som dock inte blir så stora på RC frågan är om man kan få tag i dessa i sverige)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur lätt det är att få tag i mantisar ? Om det är möjligt att beställa och så ?

Har hängt på RCs mantis forum ett tag och är väldigt sugen på att snickra ett akryl akvarium. Har redan testat att limma lite akrylskivor och det gick bra ^^

Hade varit roligt med ett kar med en färgrann mantis av "boxar" modell(har sett några peacock liknande arter som dock inte blir så stora på RC frågan är om man kan få tag i dessa i sverige)

Triton har Peacock mantisar inne titt som tätt. Här är en jag fotade där i sommar. Ska ha ett filmklipp på den någonstans också, jag återkommer. Helt klart intressanta djur.

jaken.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, peacock är helt sjukt fina och verkar vara ganska aktiva och nyfikna. iaf efter vad man kan se på youtubes filmer. Den uppträder ganska intelligent.

Är dock inte helt säker på om jag har plats för ett tillräckligt stort kar för peacock. Samt att akryl e så löjligt dyrt :) Hade tänkt mig nått runt 50L som huvudkar sen ungefär lika stor sump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

har varit på besök hos Satu och snackat mantis och akvarium i lördags. Hämtade även upp den senast upptäckta mantisen från hennes stora akvarium.

Kom hem med en sten som innehöll en mantis. Har inakorderat den lille krabaten i en temporär bostad med sin lägenhet(stenen) i mitt 54L nere i källaren. Tyckte sock att 54L blir snäppet för stort för en 4-6cm liten mantis. Därför har jag beställt glas till ett 25x25x47cm akvarium= 29L. Antar att det räknas som Pico akvarium =-) Själva "akvarie/visningsdelen" kommer vara ca25x25x40 och de återstående 7cm på längden blir teknikgömma.

Kan informera om att detta djur har en skrämmande uppvisning av intelligens. Det jag sätt när jag tittat till de lilla krypet är att den iaktar mig lika mycket som jag iaktar den.

Den inte bara bygger sitt hus i ett hål, den väljer även ut strategiska utgångar och murar igen övriga ingångar. Jag har sett 4st utgångar på denna sten. Två av dem är nyöppnade och var tidigare igenmurade.

Blir kul att kunna studera denna lilla krabat i ett eget litet Pico. De är även väldigt tåliga och kräver varken ljus eller värmare till akvariumet. Jag ska dock använda mig av den lilla t5 armaturen till ljus för att även kunna ha lita små fraggar i karet.

Kan visa lite bilder på den temporära bostaden:

post-2577-14468914630459_thumb.jpg

post-2577-14468914630675_thumb.jpg

post-2577-14468914630979_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan informera om att detta djur har en skrämmande uppvisning av intelligens. Det jag sätt när jag tittat till de lilla krypet är att den iaktar mig lika mycket som jag iaktar den.
Jag hade en riktig bönsyrsa från sydfrankrike i ett terrarium när jag var liten - den satt också och glodde på en så det kändes obehagligt, hehe.

Vi planerar ju en drös biotopakvarier i skolan, men salt har vi så klart skippat (för komplicerat och dyrt om det skiter sig) men man kanske skulle kunna fixa ett mantiskar där, med lite skivisar. Vatten kan man ju hämta hemmifrån, om karet är litet. Påfågelsbönsyrseräkan är ju snyggast förstås, men då skall man väl ha glas som håller... Hur tjockt glas behövs för en sådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag inte man ska köra med mindre än 8-10mm glas till en fullvuxen mantis. Eftersom jag sett dem ta sönder dricksglas och tunnare 4mm skivor skulle jag inte chansa på att ha en 20cm peakcock i ett 100L 6mm glas akvarium. Tänk om den blir sugen på en fluga som sitter på rutan, vad skulle kunna hända då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan informera om att detta djur har en skrämmande uppvisning av intelligens. Det jag sätt när jag tittat till de lilla krypet är att den iaktar mig lika mycket som jag iaktar den.

Roligt att ni har börjat bli bekanta. Som vi pratade i lördags, du kommer att märka att din mantis kommer att känna igen dig i framtiden. Du hade tur att min limegröna mantisen kom fram så lätt igår och visade sig helt. Oftast mantisen vet att det finns främmande människor i närheten och väljer stanna inne så länge som det är "farligt". Jag och min mantis brukar ha frukost tillsammans och den bryr inte om mig. Jag äter och han grejar med sina sten eller städar.

Det var roligt att snacka om mantisar. Tack för besöket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har konstaterat att detta är den ultimata Pico-tank invånaren. Behöver varken bra cirkulation, ljus eller doppvärmare och är väldigt intressant att kolla på. Hittar man en sån här liten individ räcker det med 20L som akvarium.

Idag på morgonen var det dags att ta hand om den stora sten som mantisen bodde i. Stenen skulle inte göra sig bra i det lilla Pico akvariumet den ska bo i så det var lika bra att förbereda inför en kommande flytt.

Plockade fram stenen i en balja med vatten och började försiktigt bryta sönder den bit för bit. Tog ca 15min innan jag såg första skymten av mantisen i hålen på stenen. Efter några minuter till så kunde jag se den lille gynnaren lämna sin håla.

Längden på min mantis är ca4,5cm mörkt lilabrun med rödlila ansikte, grönaktiga ögon, "ögonfläckar" på huvudplåtarnas sidor och gröna, gula, röda inslag lite här å var.

Bilder på krabaten:

post-2577-14468914662794_thumb.jpg

post-2577-14468914662922_thumb.jpg

post-2577-1446891466306_thumb.jpg

post-2577-14468914663203_thumb.jpg

post-2577-14468914663344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...