Gå till innehåll

Skjortans molly 80 lit


skjortan

Rekommenderade inlägg

Jaha då var man igång med Salt då. Den här tråden är tänkt som en dokumentationstråd för min saltvattensstart.

Som synes på bilden kör jag under uppstarten bara med original lyser på 24watt. Detta gör jag för att de lärde tviste om hur mycket ljus man bör ha under uppstart.

jag har ett par 36w rör att klämma i när allt kommit i gång.

Det första jag gjorde med mollyt var att lägga i ett par skärbrädor från ikea för att skydda glaset från stenen.

nano%20002.jpg

Det andra var att fylla karet med kranvatten för att se att allt var tätt och att rensa ut allt dam.

Det Tredje var att skapa ytavrinning med hjälp av ett gammalt kassetfodral (ni vet såna man hade på 80-talet). Jag tycker att detta blev ganska snyggt och det luftar vattnet ordentligt. Jag fick dock lite problem med mikrobublor. Detta avhjälptes av att en bit av det svarta skumplastfiltret som medföljde placerades i det andra filterfacket.

nano%20006.jpg

Förövrigt kör jag med biobollarna och makaronerna eftersom jag tänker köra med biologiskt bakteriell nedbrytning och utan skummare.

Fler bilder på karet med sten kommer när silten lagt sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då var man igång på riktigt. elva kilo levandesten inhandlades igår medan vattnet i karet fick upp rätt temperatur.

Sen var det "reefscaping" hur jag änn lägger dom ser det just ut som en hög med sten. (hm undrar varför *ironi*).

nano014_small.jpg

Det känndes som en bra ide att välja stenar som kom från "finger corals" när jag var i butiken men såhär efterår när jag kom hem vet jag inte om det var en så bra ide. jag kan se sniglarna fastna överallt även innan jag köpt några sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det någon Levande Sten också eller ska du hålla dig till död sten?

Lycka till!

Tja jag hoppas verkligen att stenen lever eftersom jag betalade 170kr kilot för den. Den kom från sumpen på akvarielagret och har gått ett tag med skummare så den är nog ganska "cyklad".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu så har karet varit igång totalt 4 veckor.

Vecka1.

Efter ca en vecka med 10 timmars belysning med 24w röret kom algprocessen igång. Då inköpptes lite olika sniglar. (astrea och turbo sp.). Karet matades dagligen med bakteriekultur. Även med lite lite artemia (för bakterierna).

Vecka 2.

efter ca en vecka med sniglarna var brunalgsfasen över och det började se lite dött ut. Nu modifierade jag huven och stoppade i ett 36w 14000k rör. Nästan genast började tillväxten av grönalger. Eftersom både Nitrit och nitrat var varit omätbara under en vecka och att fosfat var ca 2ppm inhandlades en oscilaris för att var säker på att få näring åt bakterierna.

Vecka3.

Oscilarisen koppades in och äter glupskt. Matas med fryst artemia.

Sniglarna (bara 5 stycken har algerna under total kontroll och rensar all sten och alla rutor. Kan bara säga att astrea är mycket effektiva. vissa stenar har redan börjat få små röda prickar i de gröna som verkar vara kalkalger.

Vecka4.

Alla värden ser stabila ut och Vanten fick en kompis. (oscilarisen kallas vanten eftersom den flyger som en vante i utblåset från pumparna. Nitrit och Nitrat har gått ner och Fosfat har ökat helt enligt plan. Att fosfat är uppe i 0.75ca är inte så konstigt eftersom jag inte har fosfat remover koraller eller Macro alger. Jag har också köpt mina första koralldjur (en grön kollonianemon och en grönaktig skivanemon). Fortsatte belysningen ca 10 tim/dag med 39w powercompact.

Nitrit: ej mätbart

Nitrat: 0.5

Fosfat:0.1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...