Gå till innehåll

Uppätna mjuk fraggar


johanf05

Rekommenderade inlägg

vad var det för mjuk korall och hur satt de fast? ,

tänkte mest på om de lossnat. tex med undervattens epoxi och 'slemmiga' mjukkoraller i samband med stark vattencirkulation kan få dem att lossna och åka iväg. även sniglar, eremiter kan lossa på dem om de är små och sitter dåligt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en Xenia och en Litophyton tror onte att dom har blåst bort för den ena vra tandpetarn och gummisnoden bort riven från ls.

Johan

Tror du hittar dem om du letar lite. Jag tror sannolikheten är betydligt större att de blåst bort än att de skulle ha ätits upp. Dessutom har inget ätit upp dina andra mjukisar. Sedan så är det, vad jag vet, mycket ovanligt med djur som äter xenia även om det finns. Leta du lite och försök förutspå var de kan ha hamnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma sak hände för mig med en skivanemon jag fick av michaele - satte i den på kvällen, fast på en ls med gummisnodd. på morgonen var den väck - jag var säker på att den blivit uppäten, men en månad senare hittade jag den fastvuxen i en skreva på stenen... kul överraskning visserligen, men det var ju inte där jag ville ha den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma sak har hänt mig oxå, hittade dom någon månad senare där jag inte ville ha dom.

Numera lägger jag såna fraggar i burk/skål med relativt grovt grus i, täcker över med ett nät så dom inte virvlar upp ur skålen.

Med tiden växer dom fast i gruset, sen är det bara att limma fast på en lämplig större sten med superlim i gelformat (cyanoakrylat).

Detta funkar utmärkt på skivisar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...