Gå till innehåll

Fillippinerna


Dykaren

Rekommenderade inlägg

Jag var där på studieresa (skogsbruk) 1994. Passade på att kolla under ytan en del också. Tyvärr så var vi mest på Luzon (stora ön där Manilla ligger). Här hittade jag inte bra koraller någonstans. "Hundred islands"-området var fullständigt dött p.g.a. utsläpp och dynamitfiske.

Dykandet jag gjorde jag kring Puerto Galera och där upplevde jag det som oväntat bra (lite överranskande med tanke på att det ligger mellan massor av öar (borde vara utsatt). Särskilt Verde island tyckte jag var bra, men sikten är inte alltid den bästa. Mycket svampdjur noterade jag.

Finns säkerligen bättre ställen än PG, men det ligger lättillgängligt från Manilla. Undvik Luzon om du vill ha bra dykning.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boracy säger jag bara....

Samt om du ska dyka så ska du till coron...har varit där och dykt som en galning.

Vrak från andra värdskriget där.

Maktan har kristall klart vatten.

Om du ska övernatta i manilla se då till att övernatta i en staddel som heter

makati.

Manilla består av 7 st städer varav makati är en

Makati är finascentrum i manilla....schyst som fan är det.

Bara att sufa upp lite info om dessa ställen

john

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du får det toppen på semestern Hans!

Ett tips när det gäller att välja strand är at ta kontakt med folk som annordnar resor dit, ex-vis Dykterminalen i Malmö:

Filippinerna i vår!

I slutet av mars bär det av till Filippinerna tillsammans med Pro Safari. Vi har fått ihop det bästa programmet man kan tänka sig med valhaj, manta, makromecka, tropisk drömdykning runt Apo reef, lite vrak runt Busuangas mm mm. För mer info maila lund@dykterminalen.se eller ring 046-211 90 06 och prata med Fredrik som skall med som reseledare.

Ett annat tips är att gå in på ett reseforum och ställa frågan där, ex-vis backpacking.se

Där kan du få massor av tips från folk som hittat små guldklimpar. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...