Gå till innehåll

Hjälp med ihopdragen seriotopora callendrium ?


Sunny

Rekommenderade inlägg

Köpte en korall för några dagar sedan.. den har mått bra och varit fullt utslagen,men igår så vände lyckan och den drog ihop sig.är inte helt hundra på ID men nu när jag ser skelettet tydligare så tror jag att det är en Seriatopora Caliendrum.

Är det vanligt att de drar in polyperna såhär ?

den ser ut att må dåligt,undrar vad det kan vara om den står för strömmt elelr får för lite ljus ? eller för lite strömm kanske ?

tog lite värden förr igår när korallen mådde bra och märkte att calcium låg på 260 !

kan detta vara orsaken ?

resten av värdena är bra har ej mätt strontium boron osv men.. tror ni fattar vinken.. någon som kan hjälpa mig ?

Har bytt ca 50 liter vatten och tänkte forsätta göra så tills alla värdena är mer stabila.

Alk/kh 9

mg 1200+

nitrit omätbar nitrat låg på ca 0,02 amonium ej mätbar ingen mäbar fosfat eller silikat osv alla andra koraller mår toppen men ej denna...

Mvh

Sunny

post-2018-14468913767568_thumb.jpg

post-2018-14468913767725_thumb.jpg

post-2018-14468913767906_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Michael,

Har inte läst på särskilt mycket om korallen,letade efter lite men hittade ingen vettig info,

blev bara lite osäker eftersom den varit så i två dagar och nu när jag komm hem så var den ännu värre... o me tanke på CA så blir man ju lite nojjig !

den ser ut att må lite bättre iallfall,hoppas att den inte är lika kinkig imorrn !

Däremot har jag märkt att mina Chromisar älskar att leka kurragömma i den,kanske har förvärrat situationen lite..

post-2018-14468913768098_thumb.jpg

post-2018-1446891376831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att salthalten är väl låg så dubbelkolla den om du kan med någon annans saltmätare. Är den OK bör du höja både magnesium och kalcium. Annars stiger de när du saltar på. När kalcium är uppe i 350 ungefär bör korallen ha expanderat. Höj inte kalcium mer än 10 mg/l åt gången men du kan göra det två - tre gånger per dygn.

(Jag tycker också det ser ut som en caliendrum med de vassa skelettspetsarna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stig,salthalten ligger mellan 1023-1024 så den rätt hög dock tippar jag på att det är bristen på calcium som ställde till det lite,som sagt ska försöka med dagliga byten på ca 10% under en kortare period sedan när de är något så nära buffra till ideala värden.

frågan är dock ni som har olika typer av seritoroporer,kan ni svara på om detta är ett vanligt beteende ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som om Chromisarna hittat ett nytt hem, de är konstant i korallen.

Seriatoporan ser inte ut att gilla det dock... om de fortsätter... får jag nog ta och fragga ner den när värdena är stabila om ingen annan har ett bättre förslag.

Ps,fjällen på ena chromisen har blivit så efter att den gnugggat sig mot korallen antal gånger.

Film på chromisarna,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...