Gå till innehåll

T5paj


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Oj oj detta blir rörigt.

Dax att byta T5 rör, nya inköps. När jag ska byta går det ena av så det kan jag inte använda. Går inte att blanda gammalt och nytt,så in med dom gamla igen för att köpa två nya.

Fråga. Är lysrören serie eller paralellkopplade går det inte att blanda olika sorter?

Idag vill inte de gamla lysa mer än ca 3 sekunder.

Fråga Blir det så när rören är gamla eller är själva armaturen paj.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det bara är rören som är gamla. De flesta elektroniska reaktorer har en spärr som slår av dem om de blir över - eller underbelastade. Vissa går bra att köra med ett rör i andra inte. Det är olika på fabrikat/modell. Det kanske kan stå i bruksanvisningen till din armatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kanske man skulle kolla.(pinsamt)

Fick ett sötvattens av en kompis(att ha till kokar eller sump sen) tog lampan så att det är något när inte MH lyser. Blir nåt mystiskt rosa ljus kan det vara farligt för fiskar eller koraller ett par dar.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju åxå var så att ett av de nya är trasigt...

Det hände mig 2ggr på raken senast jag bytte och det blev en del strulande innan jag bytte en tredje gång och tada, allting fungerade !!

De brukar förresten vara "seriekopplade" så är ett trasigt så tänds inget. Det blir billigare att bygga så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O så skönt idag kom nya lysrör bort med det förfärliga rosa och in med med blått och vitt . Blev på så bra humör så jag vågade fragga caulestrean blev tre st. Hoppas allt klarat sig och inte för mycket konstigt börjat växa.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ämnet ändå är uppe, är det så det funkar med T5? Att de slutar helt att lysa när de är för gamla? Har en armatur som jag inte bytt rör på sedan jag köpte den begagnad och märkte en dag jag kom hem från jobb att den var släckt. Slog då ifrån brytaren och sedan till igen, då lös den som vanligt i ett par minuter, sedan slocknade den igen. Testade med släck-tänd metoden igen och samma visa. Ska sälja armaturen ändå, men det kan ju vara bra att veta till framtida eventuella inköp. :) Hoppas någon kan svara på denna fråga, och ber så hemskt mycket om ursäkt till Birgitta om jag stjäl utrymme i tråden en smula. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...