Gå till innehåll

Tysta nivåpump?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har en AM SP3000 som känner av vattennivån och fyller på sötvatten. Problemet är att den knackar ganska kraftigt när den går igång, tidigare har jag itne brytt mig för jag hade locket på akvariet och då dunstade det inte mer än ett par liter i veckan, nu är det ett par liter per dygn. Därmed så går den av och på ganska ofta, något tips till hur man kan få ner knackandet? Skulle helst vilja att den fyllde på lite för mkt var gång så att den itne stod och knackade av och på i 1 min innan den är nöjd men det antar jag är svårlöst med en färdigköpt modell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man har sump funkar detta:

jag har gjort så vattnet fylls på så lång bort från nivågivaren som möjligt. dvs, nivågivaren sitter i sumpen sista fack med returpumpen, vattnet fylls på där ytavrinningen kommer ner, dvs före bubbelfällor mm.

då blir det en fördröjning vid påfyllningen, och när nivån stigit vid nivågivaren och den slår av har det fyllts på lite för mkt (som inte kommit fram till givaren ännu). Funkar bra för mig och detta gör så givaren ej står på gränsen på av/på, samt man löser det utan ngn extra teknik som timers, eller fördröjningrelä som vissa har.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du har en nivågivare. Lägg då ett fördröjningsrelä på ca 30 sek mellan givaren och pumpen. Det vill säga - du måste ha signal under 30 sek för att pumpen skall gå igång. Då får du bort allt brus pga av att vattenytan rör sig. Du kan givetvis ha ett relä som dröjer med avslaget också. Så löste vi larm sena nätter på en fiskodling jag jobbade på. Givetvis skall du välja ett inställbart fördröjningsrelä - det är inte säkert att just 30 sek är det bästa för dig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...