Gå till innehåll

Mitt första saltkar


heyking

Rekommenderade inlägg

Tänkte att jag skulle starta upp ett saltvatten akvarium, eftersom jag anser mig själv vara mer tänkare än teknisk :ler: så hade jag tänkt att inhandla ett Percula 120 för att slippa bygga en massa själv.

Skulle vara tacksam för synpunkter på hur detta akvarium är och om ni har några tips på var man kan köpa detta billigast.

Kanske någon har ett begagnat? :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG Stefan!

Du kan spara en hel del pengar om du bara väntar in rätt tillfälle. De har sålts för under 5000 här vilket är ett riktigt kap enligt mig. Nya går de väl 15000 eller där omkring.

Det finns flera kar på köp/sälj avdelningen som säkert skulle passa lika bra som ett Percula. Inte så längt från dig finns det bl.a. detta kar till salu.

Lycka till och glöm inte att uppdatera om hur det går med köpet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för välkommnandet!

Anledningen till att jag vill ha Percula eller liknande är för att jag helst inte vill ha en massa saker synliga i akvariet.

Då kanske man skall vänta tills det dyker upp ett bättre begagnat, jag har inte bråttom att få igång något utan det får ta den tid det tar bara det blir bra.

Jag skall hålla tråden uppdaterad hur det går i mitt sökande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör med sump under karet slipper du också synliga saker i karet, såvida du inte kör med någon cirkulationspump eller två förståss, dessa kan dock också gömmas under karet i lämpligt skåp. Se ett exempel i denna tråden.

Nackdelen med ett Percula i den storleken är att du inte kommer åt mitten på baksidan så lätt, utan måste upp och klättre på stolar eller något ifall du måste komma åt där. Kan ju vara att en fisk kommer över och ner i "sumpen", har hänt mig med mitt Percula 90, och då vill man gärna komma åt den så klart. Har du ett "vanligt" akvarie med sump under så kan du komma åt dina prylar ganska så lätt ändå, samt att med ett effektivt nätgaller på insuget från akvariet så slipper du få ner några fiskar i sumpen.

Men det är så klart upp till dig! Man ska inte stressa i denna hobbyn, det har du säkert läst lite överallt om du läst runt i forumet.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett percula 90 som jag är nöjd med. är under uppstart nu, och jag tänkte på samma sätt som dig, i början blev det för krångligt att bygga allt själv , började först att skissa på ett eget bygge med sump o allt men kom fram till att det blev för svårt. hittade då ett percula 90 som "laggeman" sålde så jag slog till p ådet istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dessa sambor/hustrur är ej att leka med.

Tyckte bara att det var ett väldigt bra pris för detta karet.

För övrigt så vet jag inte hur många färgvarianter det finns på detta karet,mer än det som finns på blocket och svart modell.

Jag själv har ett percula 120 i den bruna varianten som ser ut som det i annonsen.

Jag är själv nybörjare och är nöjd med mitt kar i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...