Gå till innehåll

Jonas74 `s Kub


Jonas74

Rekommenderade inlägg

Hej igen alla .

Nu har jag satt igång min Kub, den set mycket bra ut om jag får säga men jag ska lägga up lite bilderoch se vad ni på guiden tycker.

Tänte lägga in vilken teknik jag har förut men det blev inte av så nu kommer det håll i er.

Jag har en ATI bubble master 250 , 2st Koralia4 ca 4600liter ,1st aqua bee pump ca3000liter från sumpen och up till karet och till sist har jag 2st T5 rör för lite ljus men ska inte ha dom på så mycket ibörjan för det är ju inkörnings perjord.

Här kommer lite bilder från böjan till karet går som det är nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu Vill jag tacka min gode vän och bekant BroderIsak som har hjälpt och varit en bra rådgivare till vad jag har astakommit med mitt akvarium så jag tänte tacka han genom att sätta ut 2st bilder på en av hans bättre sider och hoppas han blir glad.

Vill också tacka akvarielagret och Krister som gjort glaset och aluminium bänken samt Triton akvarium för lite teknik som jag har.

Tack alla på Guiden som get råd för nu bär det av nu ska det bli bra som bara den hoppas jag.

MVH Jonas74

post-2693-14468913870372_thumb.jpg

post-2693-14468913870538_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Har du någon bild på luckan som skall sitta på ovnadelen? Är nyfiken på fastsättningen. Gärna någon bild innifrån när luckan sitter på också. :)

Kör du utan standpipe eller någon annan lösning i ytavrinningen? Är det så att säga fritt blås ner igenom genomföringen ner i sumpen, reglerat via den kran som sitter undertill? Har du något insugsskydd för att inga sniglar eller fiskar skall fastna på väg ner?

Tacksam för svar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas har byggt så att den bakre delen av ramen står helt försig och sen har han satt en lucka fram som han spänner fast med kabinhakar som man har på fönster den gamla hedliga modellen.Det sitter en Durso standpipe i ytavrinningsfacket.På den har vi satt en plast rör som vi har borrat massa hål i så att det inte kan bli stopp.Sen är det fritt rakt ner.Kranen sitter där under för att kunna stänga av om man vill göra rent sumpen och vill ta ut den ex..Sen vill jonas ha mycket utrymme för att fiskarna skall kunna simma runt mycket och fritt,Därför har han lagt in plast backar i botten som står på ett par pelare som gör att det blir väldigt fritt och öppet i berget/stenen/botten tyvärr hittade han bara en blå back och en röd....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är rolig du BroderIsak.

Du är bara avensjuk på mitt för det blev tystare än ditt,och mera liter också hehe

Det kommer bli mera bilder när vattnet har blivit klarare och så.

Har dock ett litet vissel ljud från durson , är det någon som vet hur jag får bort det skulle jag vara glad och tacksam.

MVH Jonas74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer det en bild på hur jag och BroderIsak placera stenen och Mitt första hus djur i akvariumet .

Det är synd att mina backar syns bara annars är det riktigt fint tycker jag .

Skulle kunna behöva ca: 20 - 30 kg sten till men det blir inte ännu,ska sätta upp MH lampan och inskaffa osrom armaturer och rör till.

MHV Jonas74

post-2693-14468913873369_thumb.jpg

post-2693-14468913873539_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur Tycker ni min sten ser ut är den död eller tror ni den kommer tillbaka .

Hoppas den klara sig i min tunna i det ca 1 år som dom låg där i.

Om det är någon som har några bra råd så säg till bara hur jag ska få den till Fit for fight igen så blie jag glad.

Jag har haft i 2 st bakterie flora nu vid start och kommer ha i 1 till efter 1 månad ca tror det blir bra hoppas jag.

Men om non har råd skriv är ni snälla.

MVH Jonas74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänlt byta ut lite sten också när jag hittar fin som passar + att jag ska köpa lite extra också så det komer ca 20 - 30kg mera ny sten i.

Men taack för tips.

Har hält i 2st bio bakterie flora i för 2 dar sen och tror det kommer att komma mera små djur så småning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...