Gå till innehåll

någon som prövat stream/koralia med wave


Magnus

Rekommenderade inlägg

Är det någon som testat ostyrbara Tunze stream/nanostream/Koralia/Marea stream tillsammans med pumpstyrningar som exempelvis Aqua Medics "Wave" eller Aquarium Systems "Natural wave"?

De ska inte kunna styras på det viset enligt tillverkarna men det vore intressant att se hur det ligger till i praktiken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade Hydor för att kolla hur många stop Koralia klarar av per dygn, men fick inget svar.... Jag tror inte de klarar så länge på den typen av styrning, Natural Wave har väl väldigt korta intervall på max 3min tror jag, det innebär väldigt många till och frånslag per dygn. De vanliga Streamarna säger väl Tunze klarar max 24 till/frånslag per dygn, vet dock inte om samma gäller Nanostream

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade Hydor för att kolla hur många stop Koralia klarar av per dygn, men fick inget svar.... Jag tror inte de klarar så länge på den typen av styrning, Natural Wave har väl väldigt korta intervall på max 3min tror jag, det innebär väldigt många till och frånslag per dygn. De vanliga Streamarna säger väl Tunze klarar max 24 till/frånslag per dygn, vet dock inte om samma gäller Nanostream

Ja, stop och start är en sak - wave-maskiner har ofta "slow-start" för att spara impellern!

Fortfarande ingen som provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Ja det verkar ju som det är det. Frågan är om koraliapumparna håller för det. Jag har själv 2 koralia (vet inte vad det är för modell, trots jag kollat på dem noga) och jag uppfattar inte dom som så startsäkra utan dom kan mycket väl stå och kirra utan att starta. Redan för 10 år sen så funderade jag över att bygga en lösning med start och stopp som denna hydor mojängen, men det resulterade bara i brända pumpar. Lite konstigt är det att hydor tillverkar en sådan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...