Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Mitt kar har varigt igång i tre veckor men jag kan knappt de någon märkbar algblomning, är det något fel eller är det för att jag bara kör osmos vatten?

Postat

Hej!

kolla din värden, NO3 PO4.

Den bör komma när som hälst

Jag förutsätter att du har slängt i stenen??smiley1.gif

Mvh Mikael

Postat

Hej!

Vad är det för sten du skaffat? Är det "ingången" sten som varit i akvarie tidigare eller mer färsk från djuraffär? Röd/rosa eller helt grå?

Mvh Richard

Postat
  • Författare

Jag har köpt ingången sten, det finns rätt mycket röda kalkalger på den.

Det är mycket liv i den, 2-3cm stora borstmaskar, små räkor, lite frisimmande djur och något som ser ut som små ormstjärnor(1,5mm).

Postat

Dåbehöver du nog inte räkna med någon större algblomning,har själv kört med nästan enbart begagnad sten och fick aldrig problem med alger.

Postat
  • Författare

Det var ju trevligt att höra, har tillräkligt med problem med alger i mina sötvattens kar.

Postat

Kolla bara upp borstmasken. Det finns ju en del elakingarsmiley15.gif... Tycker själv det är svårt att veta vilka som är bra el. dåliga- och de som blir dåliga när de växer lite. Har därför nolltolerans angående borstmask tills jag är "100 % säker".

Denna länk till tidigare trådtar uppliteom dem. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 1014&KW=borstmask

Postat
  • Författare

Jag vågar nog inte riskera att dom börjar döda djuren i karet, finns det något djur som är bra om man vill ha bort dom?

Kommer ihåg när jag var i Grekland, jag såg en färgglad borstmask(20cm eller nått)på botten så jag plockade upp den med handen, efter ett tag svulnade handen upp och blev röd, svulnaden avtog efter fem timmar memn det va inte någon trevlig upplevelse, så amn ska nog vara försiktig med borstmaskarna.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.