MichaelE Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 Mitt kar har varigt igång i tre veckor men jag kan knappt de någon märkbar algblomning, är det något fel eller är det för att jag bara kör osmos vatten? Citera
xedar Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 Hej! kolla din värden, NO3 PO4. Den bör komma när som hälstJag förutsätter att du har slängt i stenen??Mvh Mikael Citera
repti.net Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 Hej!Vad är det för sten du skaffat? Är det "ingången" sten som varit i akvarie tidigare eller mer färsk från djuraffär? Röd/rosa eller helt grå?Mvh Richard Citera
MichaelE Postat 17 maj 2004 Författare Postat 17 maj 2004 Jag har köpt ingången sten, det finns rätt mycket röda kalkalger på den.Det är mycket liv i den, 2-3cm stora borstmaskar, små räkor, lite frisimmande djur och något som ser ut som små ormstjärnor(1,5mm). Citera
aerie Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 Dåbehöver du nog inte räkna med någon större algblomning,har själv kört med nästan enbart begagnad sten och fick aldrig problem med alger. Citera
MichaelE Postat 17 maj 2004 Författare Postat 17 maj 2004 Det var ju trevligt att höra, har tillräkligt med problem med alger i mina sötvattens kar. Citera
Wotan Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 Kolla bara upp borstmasken. Det finns ju en del elakingar... Tycker själv det är svårt att veta vilka som är bra el. dåliga- och de som blir dåliga när de växer lite. Har därför nolltolerans angående borstmask tills jag är "100 % säker". Denna länk till tidigare trådtar uppliteom dem. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 1014&KW=borstmask Citera
Ugglan_ Postat 18 maj 2004 Postat 18 maj 2004 var glad jag är inne i en fas av mängder med gröna hår alger.. uscha.. Citera
MichaelE Postat 18 maj 2004 Författare Postat 18 maj 2004 Jag vågar nog inte riskera att dom börjar döda djuren i karet, finns det något djur som är bra om man vill ha bort dom?Kommer ihåg när jag var i Grekland, jag såg en färgglad borstmask(20cm eller nått)på botten så jag plockade upp den med handen, efter ett tag svulnade handen upp och blev röd, svulnaden avtog efter fem timmar memn det va inte någon trevlig upplevelse, så amn ska nog vara försiktig med borstmaskarna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.