Gå till innehåll

vilken utrustning


ghosten

Rekommenderade inlägg

vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar.

Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel.

Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver.

mvh andreas (ghosten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är ett måste, om du inte kan få vatten av nån saltis i närheten.

Du bör ha cirkulation på cirkus 4-5000l/h iaf. En streamer i varje ände så blir det bra. Sump är bara onödigt rackel i sån liten burk, sätt dit ett ytterfilter som du har tagit bort filtersvamparna från och sätt fosfat/silikat remover och aktivt kol där istället, fast det är ju inte heller nödvändigt. Kan likagärna hänga en strumpa i karet eller köpa en skummare som har plats för en strumpa. Om du vill ha ett driftsäkert kar så skippa sump och ytterfilter, rejäl cirkulation och en skummare så har du allt du behöver för dina clowner. Ska du ha koraller bör du ha bra ljus åxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker personligen inte heller att du behöver så mycket cirkulation. Vad du måste ha är inte så mycket mer än belysning och några pumpar.

Jag tycker du ska läsa på lite vad andra har för utrustning i sina kar på cirka 100 l där de inte har mycket belastning. Kommer du bara ha ett clown par och någon korall är det inte mycket belastning på karet men du bör ändå ha en skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är väl inget måste?, beror ju på hur kranvattnet ser ut där han bor...

Sen är väl 40-50 i turnover inget måste direkt för ett clownpar..

Häpp, vill man inte ha omsos så slipper man ju.

Skit i va fiskar man har, cirkulationen är ju för att slippa alger och för korallerna. Har man stillastående vatten nånstans så kommer algerna på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häpp, vill man inte ha omsos så slipper man ju.

Skit i va fiskar man har, cirkulationen är ju för att slippa alger och för korallerna. Har man stillastående vatten nånstans så kommer algerna på en gång.

Det där är väll inte sant? Du får gärna säga emot mig men jag skulle vilja exeplifiera det med sjöhästar! Dom är kass som simmare och vill gärna ha något att hålla i sig i då det har svårt när det är för strömt vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett 100 l kar med bara lite clowner så skulle jag gå på följande:

Osmos, är inget måste men kranvattnet får ju då inte vara av dålig kvalité.

Cirkulation, 1000 - 2000 liter per timma, gärna fördelat på 2 pumpar där någon av dem kan laddas med kol/fosfatremover.

Ljuset, krävs inget speciellt bara det lyser hyggligt.

Skummare, inget måste, vattenbyten med jämna mellanrum duger gott.

Sump, definitivt overdoing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett 100 l kar med bara lite clowner så skulle jag gå på följande:

Osmos, är inget måste men kranvattnet får ju då inte vara av dålig kvalité.

Cirkulation, 1000 - 2000 liter per timma, gärna fördelat på 2 pumpar där någon av dem kan laddas med kol/fosfatremover.

Ljuset, krävs inget speciellt bara det lyser hyggligt.

Skummare, inget måste, vattenbyten med jämna mellanrum duger gott.

Sump, definitivt overdoing.

vad menade du med sump overdoing egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej sump är innte ett måsste i ett saltkar men det blir f....n så mycke lättare att sköta, men i ditt fall tycker jag att det är överkursj likadant me osmosen visst du slipper undan en del alger om du kjör osmos men till ett 100L nja det är väl en pris fråga. Jag menar att det är innte så stort så det kosstar innte all värden att byta vatten ett par gånger i månaden om det behövs. Det räcker ju om du byter ca.30L å gången. Cirkulationen bör vara bra men du behöver innte överdriva den heller men en pump på varje gavel är väl att rekomendera. Skummare behöver du innte heller om du byter vatten som jag skrev tidigare. Håppas du får den info du behöver och lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...