Gå till innehåll

Första saltvattensakvarium!


ÖrebroTjejen

Rekommenderade inlägg

Hej nu har jag skaffat mitt första saltvattensakvarium! det är bara ett 73l akvarium, men ett bra att starta med, eller hur ?

Så här ser det ut nu, har snart varit igång i en vecka. :)

Jag har lite frågor som jag jätte gärna vill ha svar på, som t ex vilka typer av mjukkoraller kan jag ha i ett mindre akvarium? och jag ska skaffa clownfiskar sen om 3 veckor. vilka andra fiskar kan jag ha i ett 73l akvarium?

wdsc8646.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller och skivor är en bra inkörsport.

Ang clowner kan du ta vattenvärde på nitrit.När nitritet gått upp rött högt och sen gått ner kallat nitrit topp så kan man tillsätta de flesta fiskar.

Clowner är härdiga specielt om man köper odlade.Jag tror du kan köpa dina första clowner som testpilot om 3 veckor.

Glöm inte dom lägre djuren sniglar och eremiter riktigt kula städpattruller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller och skivor är en bra inkörsport.

Ang clowner kan du ta vattenvärde på nitrit.När nitritet gått upp rött högt och sen gått ner kallat nitrit topp så kan man tillsätta de flesta fiskar.

Clowner är härdiga specielt om man köper odlade.Jag tror du kan köpa dina första clowner som testpilot om 3 veckor.

Glöm inte dom lägre djuren sniglar och eremiter riktigt kula städpattruller.

Okej tack!

du vet inte nån speciell mjukkorall som man skulle kunna ha i mitt akvarium iomed att det inte är så stort ? och när kan man börja lägga i dom isåfall ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska ha lite mer Sten i nu i uppstarten så det börjar hända lite saker på värdena,sen tycker jag att du ska hissa upp din Fluval till ytan så det blir lite rörelse,och sen om det går så kan du baka in din Power-Head på ett smart sätt så det blir ett väldigt effektivt innefilter fast du bibehåller rörelsen du är ute efter,eller att du köper en Strempump det är en stor skillnad med en bredare ström.Annars så tycker jag om vad jag ser,man ska inte göra det mer invecklat än vad man behöver göra det om man nu ska satsa på enkla saker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska ha lite mer Sten i nu i uppstarten så det börjar hända lite saker på värdena,sen tycker jag att du ska hissa upp din Fluval till ytan så det blir lite rörelse,och sen om det går så kan du baka in din Power-Head på ett smart sätt så det blir ett väldigt effektivt innefilter fast du bibehåller rörelsen du är ute efter,eller att du köper en Strempump det är en stor skillnad med en bredare ström.Annars så tycker jag om vad jag ser,man ska inte göra det mer invecklat än vad man behöver göra det om man nu ska satsa på enkla saker

okej, jo jag märkt att de blev lite för lite stenar när jag hade köpt dom, så jag ska köpa några till på måndag.. ja jag tycker att det är bra med ström i akvariumet men jag ska ta och prova att flytta runt lite, tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lämpliga nybörjarkoraller är tex skivanemoner, sinularia, sarcophyton, knapp-polyper och andra liknande koraller. Dessa är rätt så tåliga och är oftast inga problem att få till att överleva och föröka sig/växa till sig.

Att lägga i fiskar som "testpilot" tycker jag är lite synd, det är ju ändå levande djur det handlar om. Bättre att vänta tills vattenvärdena har stabiliserat sig innan man sätter i någon fisk. Jag skulle gissa på att ca 5kg sten till hade gjort underverk för utseendet i burken. Köper du begagnad sten så kan du stoppa i fisk och koraller direkt, köper du ny sten så bör du vänta med fisk och i viss mån koraller tills nitriten är nere på noll, vilket brukar ta någon veckas tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lämpliga nybörjarkoraller är tex skivanemoner, sinularia, sarcophyton, knapp-polyper och andra liknande koraller. Dessa är rätt så tåliga och är oftast inga problem att få till att överleva och föröka sig/växa till sig.

Att lägga i fiskar som "testpilot" tycker jag är lite synd, det är ju ändå levande djur det handlar om. Bättre att vänta tills vattenvärdena har stabiliserat sig innan man sätter i någon fisk. Jag skulle gissa på att ca 5kg sten till hade gjort underverk för utseendet i burken. Köper du begagnad sten så kan du stoppa i fisk och koraller direkt, köper du ny sten så bör du vänta med fisk och i viss mån koraller tills nitriten är nere på noll, vilket brukar ta någon veckas tid.

okej, ne jag vill inte stoppa i nån fisk förs det gått en månad. jag köpter dom levande stenarna på akvariekällarn i örebro, och dom stenarna har legat i ett akvarium med clownfiskar.. vet inte hur länge dom har legat där innan jag köpte dom, men han på affären tyckte jag skulle vänta 3-4 veckor innan jag lägger i fiskar o koraller.

måste man vänta lika länge med eremiter o sniglar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, ne jag vill inte stoppa i nån fisk förs det gått en månad. jag köpter dom levande stenarna på akvariekällarn i örebro, och dom stenarna har legat i ett akvarium med clownfiskar.. vet inte hur länge dom har legat där innan jag köpte dom, men han på affären tyckte jag skulle vänta 3-4 veckor innan jag lägger i fiskar o koraller.

måste man vänta lika länge med eremiter o sniglar ?

Jag kastade i en Städpatrull tror det var efter någon dag bara och det funkade tyckte jag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jätte bra ut med städpatrull menade jag några turbos kanske nån sandvändare-sniglar,alla invånare gör sin del av att hålla rent därav en Räka kanske men har för mig att dem är lite känsliga för höga värden som kan uppkomma nu i början av fasen,du kanske skulle väntat lite med den..Och sen upp med innefiltret så det blir en bra rörelse på ytan som jag nämde innan till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jätte bra ut med städpatrull menade jag några turbos kanske nån sandvändare-sniglar,alla invånare gör sin del av att hålla rent därav en Räka kanske men har för mig att dem är lite känsliga för höga värden som kan uppkomma nu i början av fasen,du kanske skulle väntat lite med den..Och sen upp med innefiltret så det blir en bra rörelse på ytan som jag nämde innan till dig.

han jag köpte räkan sa att hon inte var så känslig så jag kunde ha henne i akvariumet nu.

men jag har en snigel i också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska ta dig en sväng förbi på C-life också. Det är några Örebroakvarister som kör butiken som deltidsarbete och har öppet på kvällarna. Dock måste man kontakte dem först så att de är där om jag minns rätt! Skicka ett PM till dem och fråga!

Det är bra att ta intryck från flera så kan man lära sig mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska ta dig en sväng förbi på C-life också. Det är några Örebroakvarister som kör butiken som deltidsarbete och har öppet på kvällarna. Dock måste man kontakte dem först så att de är där om jag minns rätt! Skicka ett PM till dem och fråga!

Det är bra att ta intryck från flera så kan man lära sig mer!

c-life? ingen aning vad det är ? XD vad är adressen? eller har dom en hemsida?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...