Gå till innehåll

Skummare till mitt 100L


Mrbw

Rekommenderade inlägg

Hejsan, behöver byta ut min nu varande skummare då den är rätt värdelös.

Behöver vara invändig eller en sådan man kan hänga på kanten. (Har inte sump)

Helst skulle jag vilja kunna sätta på någon ytavrining på något sätt fall det går.

Har kollat lite på denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=4637&cat=815&page=1

Men hört lite olika om den.

Någon med något bra tips? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://cgi.ebay.com/Tunze-Nano-Reefpack-200-/200554957266?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb201c9d2#ht_2190wt_1139

Denna right?

Finns det någon billigare men som fortarande är bra?

Jag köpte Boyu WG-310 och det ångrar jag att jag gjorde såhär på efterhand. (lätt att vara smart efteråt)

Japp den är det...

Jo den är lite dyr, men de flesta som testat den tycker den är värd de ca 1200 kr den kostar... Skulle däremot kolla om den inte finns från någon "riktig" återförsäljare istället, även om den "skall" vara oöppnad finns det en risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp för fan inte den där skummaren... Enligt många ska den vara riktigt skit ^^

Om du ska satsa på billig skummaren så hade jag valt en boyu skummare i ditt läge, om du vill ha kvalité, så satsa på Tunze 9002, Aqua medic skummare av nåt slag, glöm inte ta med Deltec.

Kan väl notera att jag själv kör med en Deltec mce 600 i mitt lilla 100 liters, lite overkill, men det tackar jag gudarna för ifall nåt skulle dö i karet när jag är omedveten om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag haft ett Tunze Nano Reefpack, det fungerar ok men inte mer. Har nu en Deltec MCE600 i stora karet och sedan igår en MCE300 i lilla karet (110L). Deltec MCE300 klår Tunze 9002 all dagar i veckan. Den skummar tjockt och fint vilket är svårt eller nästan omöjligt att få 9002'an att göra. Den är dessutom tystare.

Håller med Tedd, köp inget billigt skit, man får vad man betalar för. MCE300 brukar kosta runt 300-400:- beg. här på SG, jag köpte min för 400:- igår.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag haft ett Tunze Nano Reefpack, det fungerar ok men inte mer. Har nu en Deltec MCE600 i stora karet och sedan igår en MCE300 i lilla karet (110L). Deltec MCE300 klår Tunze 9002 all dagar i veckan. Den skummar tjockt och fint vilket är svårt eller nästan omöjligt att få 9002'an att göra. Den är dessutom tystare.

Håller med Tedd, köp inget billigt skit, man får vad man betalar för. MCE300 brukar kosta runt 300-400:- beg. här på SG, jag köpte min för 400:- igår.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe, japp, man får vad man betalar för som sagt. Haha, roligt att läsa det ^^ "köp inget billigt skit" men det är ju sant, men det såg roligt ut.

Kan säga som så här till trådskaparen att jag brukar alltid söka på google och youtube när jag ska köpa nya grejer för att se vad det är jag får för pengarna. Om du söker på den skummaren rio nano på youtube så kan du se att den är både krånglig att ställa in och att där är jätte många som är missnöjda med den, bland annat att "väggarna" i skummaren håller inte tät så att bubblorna bara väller tillbaka in i akvariet igen, sen att det tar en jäkla lång tid för den att börja skumma, men det är ju inte så konstigt om bubblorna rinner ut genom väggarna ^^ Bubblorna kan ju inte bli "kompakta" då de delas hela tiden genom springorna.

Det går ju säkert att justera med silikon eller nåt, men det är väl inte riktigt det man räknar med när man köper en produkt, det ska ju liksom funka det som man har betalt för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för hjälpen, Tunze/ Deltec / Hydors slim skim känns som de bästa alternativen för mitt akvarium just nu.

Måste bara skaffa lite cash först ;)

Oj, jaha, såg inte att du var 17 år, förstår det kan bli tajt med ekonomin då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...