Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

matade precis min trachyphyllia med artemia. den åt det snällt och fint så det ska jag fortsätta att mata den med :) men hur ofta?

min skivis åt också en artemia. jag har haft den ett tag nu (den följde med karet, bara 1 st skiva) hur fort förökar den sig? vill ju ha lite fler för den är väldigt fin. den är stor som en 5 krona och röd med små små blå-lila prickar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

idag har jag gjort om i karet för jag har inte tyckt att jag har fått till det på et bra sätt innan. nu blev jag nöjd :)

en fråga bara, det var en bit ls stor som två knytnävar kanske som inte fick plats i den nya scapen. jag knäckte den i tre mindre bitar och la dom i filtret på clownhotellet. det finns inga nackdelar med det va? jag tyckte att det var bra att spara dom bakterierna som var på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468922277355_thumb.jpg såhär ser det ut nu. tycker faktiskt att det blev bra :)

någon som vet hur ofta jag ska mata min Trachyphyllia? jag matade den i lördags med artemia. den åt allt jättefort. på bilden är den lite ihopdragen för putsarräkan var uppe och putsade den precis, h*n tyckte väl att den var smutsig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Punktmata ett par ggr i veckan så ska du se att den växer och blir riktigt fin. En eller två ggr är mer än tillräckligt kan jag tycka då karet är så litet att den får mat när du matar övriga invånare också.

Ang skivan så delar den sig själv när den trivs och har rätt levnadsförutsättningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Punktmata ett par ggr i veckan så ska du se att den växer och blir riktigt fin. En eller två ggr är mer än tillräckligt kan jag tycka då karet är så litet att den får mat när du matar övriga invånare också.

Ang skivan så delar den sig själv när den trivs och har rätt levnadsförutsättningar.

ok, tack. då matar jag den 1-2 ggr/vecka.

jag har kört skummarlöst sedan jag startade karet för ca 2 månader sedan. nu har jag bara 2 clowner i fiskväg men hade tänkt att köpa en gobie. sen vill jag ju inte att korallerna ska kracha nu när man har köpt de första. så jag hade tänkt köpa en skummare men vad heter den som passar i ett clownhotell. tror det var något i stil med JAD-310 eller nå´t så´nt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade dessa två, http://www.pwss.se/product.php?productid=10514&cat=1460&page=1, http://www.pwss.se/product.php?productid=10169&cat=1431&page=1

men vad är skillnade mellan dom? dom ser lika dana ut och heter samma sak bara det att den ena inte heter JAD.

Den ena heter WG-310, den andra heter WK-310. Antagligen samma produkt som två fabrikat satt olika namn på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu när jag satte i mitt nya lysrör från triton såg jag att det var ett helblått. jag hade beställt ett vitt+blått 50/50. nu blev det ju ganska så snyggt så jag tror inte jag skickar tillbaka det och bytar.

men jag har en fråga; jag har ju två st pc rör. ett helblått och ett blått+vitt 50/50. kommer det påvärka korallerna på något sett? nu kan man ju säga att jag har 3/4 blått och 1/4 vitt ljus eftersom lysrören är delade eller vad man ska säga. såhär ser dom ut; http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=637

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag hade hela skummar koppen fyllts med grön-gult vatten. tömde det i vasken och tvättade koppen.

brukar det inte bli skumm i koppen?

Om det bara "vattnas" i koppen så brukar det betyda att skummaren bubblar för mycket, då hinner det inte bli en kletig massa utan blir mest blask. Jag vet inte om du kan reglera detta i clownhotellet, i mitt RSM så finns det en liten nålventil för just detta ändamål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WG310 är en skummare som verkar ganska svår att få att skumma riktigt bra, de flesta brukar inte få det mycket bättre än "te" vattnet, mig inkluderad. Om du har lite lägre vattennivå till skummaren brukar det hjälpa en del iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min skumare är lite sådan med....ibland typ te-vatten och ibland finns det lite skumm ovanpå te-vattnet....men har stått och haft koll på den ibland och sätt tjockt geggigt skum som kommer upp i koppen....så det är säkert så dom är den modellen :)

får dock ca var 3:dje vecka ställa skumaren i en hink med varmt vatten med luftslangen i hinken med så den får suga varmt vatten igenom slangen...tror det blir avlagringar i endan som är inuti pumen som löser upp sej i varm rent sötvatten....sen funkar det som ett ur-verk igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...