Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Danne

nano
Daniels Clownhotell

35 inlägg i detta ämne

Det där blir en bra uppgradering. WG-310 är verkligen en produkt som ger dig vad du betalar för :-) Jag har ärvt ett sådant här kar, de är kul men svårt att gömma tekniken i de! Kommer behöva planera lite, din lösning med att ha stenar och koraller ganska lågt är smart för de gör att karet inte känns så litet som det lätt annars gör.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nya Coral Box S150 skummare är inkörd och producerar skum i koppen sen ett tag tillbaka :)   Såhär i efterhand så kanske det inte var den nödvändigaste uppgraderingen då mitt kar ändå inte verkar ha så värst mycket att skumma ut, men jag är nöjd ändå så här långt :)

Skippade idén om att dra vp-rör till skummaren från ventilationen då jag hittade en billig genomskinlig plastslang lokalt med innerdiameter 8mm vilket det bara är att trycka in gummislangen direkt i från skummaren.

Såhär vacker blev installationen av slangen:

DSC_0175.JPG

Går säkert o dra snyggare om man skulle vilja, men det duger för mig :)

Korallerna växer som vanligt på:

DSC_0168.JPG

Börjar bli sugen på att scapa om och har börjat planera lite i huvudet, men denna gången är jag inne på att göra det med en ordentligt genomtänkt plan innan, istället för som man brukar, då man bara står där med blöta armar och plockar runt stenar lite eftersom :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags för en liten uppdatering känner jag!

Har haft ett bristande intresse en lång tid nu för akvariet så det har mest fått sköta sig självt med minimalt med underhåll. Har självklart matat jag fiskar och fyller på avdunstat vatten och sådana nödvändiga saker.

Okinawa-gobin har tyvärr avlidit. Den åt väldigt dåligt under en lång tid och magrade av och till slut kolade den. Mina sista två turbosniglar verkar även kolat under sommaren :(

Kvar är mina Clowner, putsarräkan och två eremiter.

Korallerna har blivit en aning vildvuxna så jag planerar att göra en större rensning framöver. De började även vitna en del då jag inte fyllt på balling alls på en lång tid.

Akvariet i nuläget:

akvarie_aug17.jpg.95c83770753ee1fdd4c059d547e1fb5e.jpg

Då jag kände att jag inte direkt hade någon lust att bättra mig gällande disciplinen att fylla på balling manuellt dagligen så blev ju den självklara lösningen på det att själv konstruera en doserpump!

doserpump.jpg.ef39af506206ceb5d3c30508401ff16f.jpg

Några designpris kanske inte är att vänta, men jag gillar hur den kom att se ut i alla fall :)

Den är byggd av motor till bakrutetorkare från en Nissan, 3 st 1ml dosersprutor, 6 backventiler (från handtvålspumpar  :)) och lite silikonslang. Den körs på en digital timer och ger ca 5 ml på en minut. 

Den befinner sig fortfarande på teststadiet och det är lite buggar kvar att reda ut. Dosersprutorna är från olika test-kit som jag antar att de flesta här är bekanta vid :)  De har en förmåga att bli väldans tröga i vissa lägen vilket inte är något vidare bra. Den svarta gummipluppen i dem lossnar även när de händer och motorn drar tillbaka så jag har fått limma fast dem. Annars verkar idén lovande och den kan nog bli pålitlig  i slutändan :)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det där lät spännande! Ta lite mer bilder på doserpumpen tycker jag

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med! Doseringspumpen ser mycket intressant ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Slanten sa:

Håller med! Doseringspumpen ser mycket intressant ut.

18 timmar sedan, Kirderf sa:

Oj, det där lät spännande! Ta lite mer bilder på doserpumpen tycker jag emoji3.png

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tackar :)  Självklart kan jag ta mer bilder!

Så här ser den ut utan plastskivan som täcker konstruktionen:

pump.jpg.c6fab9379a3f595944b26d2c192f1f9d.jpg

Torkarmotorn var inte ursprungligen avsedd för att ge den rörelse jag var ute efter utan den roterade en axel fram och tillbaka ( hålet för den ses övertäckt med kemisk metall om man tittar noga) så jag har kapat upp den överst och kopplat ihop så att den drar en gängstång fram och tillbaka istället. Den är ruskigt stark trots att jag endast kör den på 4.5 volt och jag tvivlar inte på att man skulle kunna få en präktig blånagel om man skulle klämma sig på den! Strömmen kommer från en ställbar väggvårta från Biltema.

Jag upptäckte efter de allra första testkörningarna att det var väldigt viktigt att gängstången verkligen trycker på sprutorna rakt och att det inte skevar. Sprutorna har väldigt mjuka skaft som man trycker på och de böjdes ihop som märlor vid ett tillfälle :uncomfortableness:

Jag byggde därför glidskenor av stänger jag plockat ur en skrivare en gång i tiden och som låg i mina gömmor:

glidskenor.jpg.b3dee690a2958d144d2329b343e550bc.jpg

Detta gav en mer exakt styrning av rörelsen!

"Släden" är byggd av skärbräda från IKEA + plastglas från Biltema. Lite puligt att borra hålen exakt för att inte få "byrålådseffekt" men det gick bra till slut :)

Det hela är smidigt att ta isär. Glidskenorna sitter spärrade med täckplåtar i toppen som man sedan kan lossa med några skruvar och sedan är de bara att dra ur. Sedan är det bara lyfta ur släden :) 

Byggde en plastbit som håller ventilerna fast i deras hållare tidigare idag:

598b3d1179dac_ventilhllare.jpg.2aebc44a44b6b9205e25ccb80722175b.jpg

Biltema plastglas är mitt favoritmaterial att bygga saker i :)  Tog även och lade lite smältlim överst på "ventilerna" då jag var lite osäker på om luft annars kunde leta sig in där. Ventilerna är ju egentligen pumpar till handtvål :)  Palmolive Milk and Honey. Fiskarna har aldrig haft lenare hud!  :rofl: 

Verkar fungera alldeles utmärkt som backventiler i alla fall så länge de monteras så att de står upprätt!  Röret som följer med dem passar även perfekt att sätta 6mm luftslang på.

Doseringen sker i returpumpsfacket i sumpen och jag har gjort en liten hållare till slangarna:

slangar.jpg.1d7344d6b4c9883d16e908f7aa03403e.jpg

De ger samma antal droppar från alla slangar så obalans är inget jag oroar mig för i nuläget :)  Mer precist än vad jag doserat manuellt tidigare åtminstone.

Så här ser hela konstruktionen ut bredvid karet:

helbild.jpg.6fe7bc2804651ba720089127dde8c093.jpg

Tycker själv den står ganska bra där :)

I nuläget så pysslar jag med dosersprutorna igen då det vid doseringen kl 18 lossnade en svart plupp igen... Funderar på att gjuta egna pluppar i silikon istället men ska klura vidare lite på det hela :)

Överlag ett väldigt skoj bygge att pyssla med detta! :) 

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blivit lite utrensning av vitnade koraller och fick även ur två glasrosor som växte på korallgruset. Från början var det bara en glasros synlig och den har varit där ända sedan jag lade i korallgruset och inte bemödat mig att ta itu med den. Helt otroligt hur de kan vara så tåliga. Den måste kommit med korallgruset vilket jag beställde över nätet på vintern. Sedan stod det i en garderob ett bra tag innan jag lade i det, kanske veckor eller månader. Tror jag fått bort allt nu åtminstone, men lätt att de gömmer sig.

Planerar lite inköp i nuläget då jag behöver en massa nytt så som salt, sand osv. Tänker försöka få till en mer genomtänkt scape med denna gången så kanske blir lite ny levande sten med.

Doserpumpen har varit i drift sedan onsdags natt och verkar lovande. Klurade till slut ut en metod för att skapa egna tätningar till dosersprutorna:

598eec9cbfa6d_ttningar.jpg.42aa6c8951b438eceee0092e878f6dbb.jpg

Original till vänster och mina egna till höger. Använder en slipad tomhylsa för att stansa ut nya tätningar i gummi :)  På bilden syns gummi ifrån innerslang till bil men det visade sig vara lite mjukt och presterade inte som tänkt. Använder nu istället 2mm packningsgummi på ark från Biltema. Det är mycket hårdare och efter att borrat hål i dem med 1.5mm borr går de med viss möda att trä på skaften. De visar inga större tecken på att kunna lossna vid drift och de verkar heller inte "suga fast" i sprutan om den stått ett tag så som original hade en förmåga att göra.  Riktigt nöjd med hur de blev faktiskt :)  Gummi är annars ett material jag inte gillar, då det inte går att slipa till som man vill på något vettigt sätt. Men med stansning gick det i alla fall att få till fina släta ytor.

Har haft lite luft som dras in i slangarna när den stått mellan doseringarna vilket gjort att det tar nåt pumpslag innan det kommer ut något från öppningarna. Detta sker lite olika på de tre slangarna vilket gör att viss obalans kan ses. Detta är ju inte hållbart på sikt så detta undersöker jag i nuläget. Har flyttat om slangarna nu och slangarna som går in till doseringsstället i sumpen är nu satta lägre. Det verkar vara viktigt vid en sådan här konstruktion att tänka på slangarnas nivå i förhållande till varandra. Låter man till exempel doseringsstället vara lägre än flaskorna med tillsats så är det risk för hävert så att hela innehållet hamnar i karet... 

Är fortsatt hoppfull på att denna lösningen ska fungera som tänkt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha det här kallar jag teknik. Helt klart det bästa jag sett hittills.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hållet med till fullo! Grymt bra jobbat.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, hundben sa:

haha det här kallar jag teknik. Helt klart det bästa jag sett hittills.

36 minuter sedan, Slanten sa:

Hållet med till fullo! Grymt bra jobbat.

Tackar för de vänliga orden!  :)   Helt klart ett av de roligare projekten till akvariet som jag gett mig i kast med :)  Nu återstår att se hur den klarar att köras i skarp drift! Måste börja mäta mina värden med och ställa in doseringen på en lagom nivå :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu