Gå till innehåll

Dela stor acropora


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Denna videon visar iofs hur man fraggar ner en större koloni i flera mindre bitar, men tillvägagångssättet är det samma. Med lämpligt verktyg delar du korallen, men man ska vara försiktig att använda en dremel tex, värmen från kapskivan kan skada vävnaden på korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor är den och hur stora bitar skall du ta?

Jag har lite erfarenhet av 30-40cm+ kolonier och det är inte helt samma sak som att kapa en vanlig stor koloni.

Om man tar upp den o klipper (och dom har ett hårt skelett) så kan man faktiskt få andra delar av korallen att gå av oftast större grenar.

Det blir ett litet ryck när grenen väl ger sig, inget problem med mindre kolonier som hoppar till men med större strukturer reagerar annorlunda.

Så mitt tipps är att om du skall ge dig på en stor acro så gör det under vattnet, då absorberas en del av energin och det är betydligt enklare.

Dremmel funkar annars bra o fragga med ovan vatten om man har rätt blad o tar det lugnt. (Smala diamantklingor rekommenderas)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK. Dremel känns inte som det säkraste alternativet iom öppen kylkanal osv. Jag använde själv en dremmel för att kapa ned en calustrea, det var inte jättekul, skvätte som skutsingen, och jag funderade rätt mycket på hur lämpligt detta var..

Jag använder själv större modell av kabelsax som jag köpt på biltema eller hornbach. Dock som redan nämns, när brottet sker, är det lätt att allt annat spricker och istället för 2 stora fraggar har man 15 i varierande storlek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bör väl nämna att jag använder en förlängning på mitt multiverktyg, detta gör det enklare o jobba med samt så behöver man inte oroa sig lika mycket för elsäkerhet.

Sen har jag inte sett nåt större problem med dropp etc men det beror väl lite på vad man fraggar o hur...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...