Gå till innehåll

MaxSpect - ljuscykel?


Chum

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara höra mig för vad ni tycker om min nyprogrammerade ljuscykel för min sprillans nya MaxSpect Razzor (10k, 160w). När jag pysslade med sötvattensakvarium så brukade man prata om minst 12 tim ljus om dygnet. Har lite svårt att hitta uppgifter på rekommenderade tim ljus i saltvatten, men så här blev min setup...

Tidsperiod 1 - 00:00

A: 1% + B: 50%

Tidsperiod 2 - 03:00

A: 0% + B: 1%

Tidsperiod 3 - 06:00

A: 1% + B: 0%

Tidsperiod 4 - 09:00

A: 75% + B: 0%

Tidsperiod 5 - 12:00

A: 100% + B: 25%

Tidsperiod 6 - 21:00

A: 100% + B: 100%

Verkar det vettigt? :smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt brukar man ha max 8 timmar fullt ljus - och i bland mindre än det. Jag tror att det är oerhört viktigt att du tar det väldigt lungt nu i början för du höjer ljuskvalitén vad gäller fotosyntesens krav många, många gånger nu när du går över till denna belysning. Skulle inte köra mer än 60 - 70 % av fullt ljus (i intensitet) den första tiden och sedan sakta öka upp. Wiking gjorde en sådan mjukstart med sin Razor - hör med honom om erfarenheter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara höra mig för vad ni tycker om min nyprogrammerade ljuscykel för min sprillans nya MaxSpect Razzor (10k, 160w). När jag pysslade med sötvattensakvarium så brukade man prata om minst 12 tim ljus om dygnet. Har lite svårt att hitta uppgifter på rekommenderade tim ljus i saltvatten, men så här blev min setup...

Tidsperiod 1 - 00:00

A: 1% + B: 50%

Tidsperiod 2 - 03:00

A: 0% + B: 1%

Tidsperiod 3 - 06:00

A: 1% + B: 0%

Tidsperiod 4 - 09:00

A: 75% + B: 0%

Tidsperiod 5 - 12:00

A: 100% + B: 25%

Tidsperiod 6 - 21:00

A: 100% + B: 100%

Verkar det vettigt? :smiley16:

Intressant tråd, har själv en Maxspect Mazzara P modul med ljuskontrollen:) Finns det färdiga program i Razzorn? Eller måste du programmera ljuscyklerna själv??

I kontrollen för Mazzara finns två färdiga program inlagda och man har även möjlighet att programmera två egna:

då har jag 8 tidsperioder och 4 kanaler (kallvita, varmvita, Royalblåa och UV/ljusblåa) Om du inte har några färdiga program så kan jag lägga upp ett av dom här som Maspect själva skapat;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inget diagram som visar hur ljuset går upp o ned vid de stora reven, tex Stora Barriärrevet? Robban - jo Razor är ju lite budgetvariant av Mazarra vad jag förstår så här finns bara 2 kanaler (kallvit+varmvit i kanal A och olika typer av blå i kanal B). MaxSpect har gjort två färdiga program plus att man kan göra en egen, som jag gjorde enligt ovan, men nu har ändrat. Kan lägga upp de nya tiderna, för kommentar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för länken, mkt informativt :)

Här är mina nya tider...

Tidsperiod 1 - 00:00

A: 4% + B: 1%

Tidsperiod 2 - 01:00

A: 0% + B: 0%

Tidsperiod 3 - 08:00

A: 1% + B: 0%

Tidsperiod 4 - 10:00

A: 75% + B: 0%

Tidsperiod 5 - 12:00

A: 100% + B: 25%

Tidsperiod 6 - 18:00

A: 100% + B: 100%

Bättre? -solmoln Djuren ser ut att trivas iaf och allt är otroligt vackert i detta ljus =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inget diagram som visar hur ljuset går upp o ned vid de stora reven, tex Stora Barriärrevet? Robban - jo Razor är ju lite budgetvariant av Mazarra vad jag förstår så här finns bara 2 kanaler (kallvit+varmvit i kanal A och olika typer av blå i kanal B). MaxSpect har gjort två färdiga program plus att man kan göra en egen, som jag gjorde enligt ovan, men nu har ändrat. Kan lägga upp de nya tiderna, för kommentar :)

ok, jo ett sånt diagram hade varit spännande att se:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för länken, mkt informativt :)

Här är mina nya tider...

Tidsperiod 1 - 00:00

A: 4% + B: 1%

Tidsperiod 2 - 01:00

A: 0% + B: 0%

Tidsperiod 3 - 08:00

A: 1% + B: 0%

Tidsperiod 4 - 10:00

A: 75% + B: 0%

Tidsperiod 5 - 12:00

A: 100% + B: 25%

Tidsperiod 6 - 18:00

A: 100% + B: 100%

Bättre? -solmoln Djuren ser ut att trivas iaf och allt är otroligt vackert i detta ljus =)

Om man vill att ljusbilden skall vara "autentisk" tror jag att du bör köra blå kanalen något starkare än den "vita/gula". Dvs. när solen går upp är vattnet mer blått, för att fram vid lunchtid bli mer "gult" (typ 50/50 mellan de två kanalerna) för att sedan mot solnedgången gå mot mer blått igen. Jag håller själv på att laborera med inställningarna på min MaxSpect. Hittade en tråd på nano-reef där det finns en hel del olika upplägg: http://www.nano-reef.com/topic/315634-maxspect-razor-owners-thread/.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever soluppgång och solnedgång vara mer gulröda, medan eftermiddagsljud blir mer blått. Tackar dock, ska kika där =)

Alright, smaken är ju bekant som baken - delad!

Jag hittade ett bra schema där, har kört det ett par dagar nu och tycker det funkar bra (kommer höja ljusintensiteten ca 5 % / vecka).

0700 A:0 B:1

1100 A:10 B:15

1300 A:30 B:50

1600 A:40 B:50

2100 A:30 B:35

2300 A:0 B:0

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...