Gå till innehåll

Doseringspump - backventil?


phhasek

Rekommenderade inlägg

Nu vet jag inte vad det är du ska dosera men det bästa brukar vara att fästa slangen just ovanför vattenytan. Då riskerar man inte någon hävert och vattnet reagerar inte med vätskorna i slangen. Detta kan annars ställa till stora problem då bland annat karbonaterna i Balling annars fäller ut och bildar hårda klumpar som täpper igen flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du luftbubblor i slangen till doserings pumpen?

I slangen från? Hela vägen?

Sista centimerarna?

Det är en del luftbubblor lite varstans och så blir det bitvis någon centimeter utan vätska. Antar att det är dessa luftbubblor som samlas i dessa fickor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en del luftbubblor lite varstans och så blir det bitvis någon centimeter utan vätska. Antar att det är dessa luftbubblor som samlas i dessa fickor.

Kolla så det är absolut tätt på sugsidan av slangpumpen - låter som det sugs in luft där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade på dem hos Mrutzek. Får smita med ett gäng vid framtida beställning. Frakten verkar vara på minimum 18euro till sverige.

Ska kolla det om man kan identifiera något inläckage på sugsidan.

Funderar på om det kan vara mina slangar som spökar kanske. Det är sån här slang på både sug och trycksidan (ca 0.5m på sugsidan och ca 1.5m på trycksidan) http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=594 det står att det är silikonslang men på JBLs hemsida står det att materialet liknar silikon? Slangen är påkopplad till varje rulle med originalfästena som sitter på originalslang (sån där gul? flexibel slang som hör till doseringspumpar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit en bit grönt luftrör från Triton som jag värmt och dragit ut på samma sätt som när man gör en pipett av ett glasrör. Sen så klipper jag av den så att det ser ut som de sista 4-5 cm på en pipett.

Det skulle säker funka med något annat som går in i slangen och har ett litet hål. Efter denna fix så har jag inga problem med att det går upp luft i slangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...