Gå till innehåll

PNY's andra rev


petnym

Rekommenderade inlägg

Akvariet tuffar på... Vattnet har klarnat upp och man börjar se en betydande algtillväxt av röda och gröna skitalger på levandestenen... Doserar en blygsam mängd vodka+ättika varje dag för att snabba på bakterietillväxten... En (1) turbo har fått flytta över från mitt stora akvarium, typ den ända jag hade(!)... Funderar på att besöka KF för att köpa flera turbo till båda akvarierna...

Har lekt med tanken att flytta över lite levandesten till stora akvariet så att kirurgerna kan beta av dom... Men det blir så mycket bladd på golvet, så jag har nog inte tid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hemma igen efter en veckas fjällsemester över julen... Inga missöden i akvarierna...

Akvariet "cyklar" vidare... stora mörka tofsar med alger på levandestenen... Inga alger på den sten som fick flytta över till mitt befintliga akvarium... Kanske skall byta plats på ytterligare någon sten och se om kirurgerna betar av algerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyfte över en andra sten till mitt stora akvarium för att se om kirurgerna betar av algerna från stenen...

Till en början hände ingenting, men nu på morgonen, knappt ett dygn efter att jag lyfte över en stor bit levandesten till mitt stora akvarium, är den helt ren från gröna alger, kanske det snarare är snäckorna som ätit stenen ren under natten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har gått en vecka till och fortfarande en hel del gröna alger... Lyfte över en andra sten till mitt stora akvarium för att se om kirurgerna betar av algerna från stenen...

Akvariet har nu cyklat i fem och en halv vecka...

Satt en timma och limmade små fragment av olika stenkoraller igår kväll... Nu är det upp till bevis, att få dem att fungera mitt akvarie...

Alla stenar är nu också tillbaka i akvariet, efter att i omgångar fått gå minst ett dygn i stora akvariet och bli betade från alger där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vad väntar du dig för resultat av den förändringen?

(riktigt snygg firre förresten)

Jag förväntar mig att nyinköpta koraller skall klara sig utan att bli brända...

Läser man tråden jag länkade till så ser man att många upplever 100% för starkt för sina koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förväntar mig att nyinköpta koraller skall klara sig utan att bli brända...

Läser man tråden jag länkade till så ser man att många upplever 100% för starkt för sina koraller...

Jag tyckte det var flera olika tankar med det, färg, tillväxt ,kunde inte gissa vad du tänkte om det;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, vet du möjligen vad det kan motsvara i "vanligt" ljus

Det är väl 10.000:- frågan när det gäller LED oavsett märke...

Jag kör den inte på fullt men den är nog i storleksordningen den mängd ljus man kan få från en MH-lampa på 250 W...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Hur är Nano Reef handbook? Den ser väldigt trevlig ut men jag har inte kunnat bläddra något i den. Är det fokus på problemlösning till att ha ett litet kar eller är det mesta artbeskrivningar av levande som inte blir så stort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är Nano Reef handbook? Den ser väldigt trevlig ut men jag har inte kunnat bläddra något i den. Är det fokus på problemlösning till att ha ett litet kar eller är det mesta artbeskrivningar av levande som inte blir så stort?

Den är väl ca 50/50 grundläggande saltvattensakvaristik och beskrivningar på lämpliga invånare... Bra första- eller andra-bok... Men ger kanske inte så mycket om man läst 4-5 böcker eller mer som jag. Gav bara 120:- inkl frakt för mitt exemplar så jag är rätt nöjd endå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...