Gå till innehåll

PNY's andra rev


petnym

Rekommenderade inlägg

Kanonbra skrivet Peter!

Jag diggar dina reaktorer. :)

Tack! Jag byggde dom främst för att det var tight om utrymme i sumpen och jag ville att dom skulle rymmas framför skummaren, och ändå lämna utrymme för att lyfta av skummarkoppen. De är främst till för media som tål rörelse vid fluidisering, men med lite tålamod kan man få i och ur en bit filtermatta också vid användning av känsligare media.

post-2486-14468933533046_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpt några koraller på KF, bland annat denna Ricordea Yuma i orange och grönt.

post-2486-14468933614906_thumb.jpg

...vad som är lite roligare är att mina ricordea florida som under alla år sett bruna och tråkiga ut nu gått över i en mintgrön nyans.

post-2486-1446893361514_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdaterad artlista...

Fiskar

Smyckedvärgkejsare, Centropyge eibli

Mandarinfisk, Synchiropus splendidus

Anthias, Pseudanthias squamipinnis

Bangaiikardinal, Pterapogon kauderni

Frökenfisk, Chrysiptera parasema

Svart Clownfisk, Amphiprion ocellaris

Clownfisk, Amphiprion ocellaris

Övriga djur

Sandsjöstjärna, Archaster sp x2

Turbosniglar x8

Nassariussniglar, Nassarius coronatus

Ormsjöstjärnor

Koraller

Montipora confusa

Grön flakväxande montipora, Montipora capricornis

Pavona cactus

Euphyllia ancora

Orange Ricordea Yuma, Ricordea yuma

Euphyllia, grön med förgrenade lila toppar, Euphyllia sp.

Euphyllia, brun med förgrenade gröna toppar, Euphyllia sp.

Grön bubbelkorall

Blåskimrande Cladiella, Cladiella sp

Röd Capnella, Capnella sp

Gorgonia sp

Mintgrön Ricordea, Ricordea sp

röd okänd sps

okänd LPS (Indophyllia? Achantophyllia?)

Montipora superman

Favia sp

Echinophyllia sp.

Grön Stjärnpolyp, Pachyclavularia violacea

Blåa skivanemoner, Discosoma sp

Rhodactis med gröna toppar, Rhodactis indosinensis

mfl...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Koraller och fiskar klarar sig bra trots sommarens värmeböljor...

Har justerat vattennivån i skummar-sektionen i sumpen från ca 17 cm till ca 20,5 cm med en vinkel i akrylplast... Detta för att få en vattennivå som är bättre anpassat till min "Bubble King Mini 180" skummare. Manualen säger: "The water level should ideally between 20 and 22 cm", vilket nu uppfylls. Det kanske inte gör så stor skillnad i praktiken, men själen får iallafall ro... ;-)

Ändringen ökar vattenvolymen i mitt system med ca 3 liter.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint kar! Schysst artlista också..+1 på att du skriver ut den vad hände med chelmon rostratus? har du den i det stora nu?..annars vad tycker du om den firren i ett blandrev menar rör den sånt man inte vill

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint kar! Schysst artlista också..+1 på att du skriver ut den vad hände med chelmon rostratus? har du den i det stora nu?..annars vad tycker du om den firren i ett blandrev menar rör den sånt man inte vill

Min Chelmon rostratus gick dessvärre bort... Den tog bara frysmat från en klämma (tog ej friflytande frysfoder), vilket i längden gjorde det svårt att få i den tillräckligt med föda...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har ju gått så här något halvår nu. Eventuellt borde filtermattan bort, osäker på hur mycket nytta den gör, (bortsett från att vara hemvist för de bakterier som kolkällan göder). Kanske stoppa i en nätpåse med denitrifierande media i det lilla facket längst fram (alltså media som omvandlar nitrat till kvävgas)...

Ändrat av petnym
Rättstavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmerekord! 34,0 grader i skuggan idag (33,9 grader igår), nästan 30 grader inne och detsamma i revkuben (även drygt 27 grader i stora akvariet som kyls av två stora fläktpaket). Har kylt akvariet lite med frysta PET-flaskor ikväll och installerat en fläkt i överdelen över akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Morgonens mätvärden i revkuben...

Salthalt (Sybon refractometer): 1,025

Fosfor/Fosfat P / PO4 (Hanna): 62 ppb / 0,19 ppm

Nitrat, NO3 (Salifert): 1 ppm

Magnesium, Mg (Salifert): 1410 ppm

Calcium, Ca (Salifert): 430 ppm

Alk (Hanna): 170 ppm / 9,5 dKH

Akvariets Alk/KH-värde är högt och fosfaten likaså. PO4-värdet har dubblats sedan förra mätningen. Kör för tillfället enbart med alu-baserad fosfatabsorber. För övrigt god tillväxt på två flakväxande montiporor, mindre tillväxt på euphyllior och övriga koraller. Ricordea Yuma trivs inte alls längre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Skördat lite kulalger ur akvariet...

[ATTACH=CONFIG]114690[/ATTACH]

Blivit alltför mycket bubbelalger (Valonia) nu... "Skördade" mångdubbelt så mycket som på bilden nu i helgen... Någon som har en enkel fix? En del krabbor (Mitrax, Emerald) skall tydligen ta bubbelalger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt saltvattensföredrag i Linköping 12/10 pratade jag bland annat om ständig förbättring (Japanska: "Kaizen") och listade följande planerade åtgärder för min revkub... Var vore väl ett bättre ställe att följa upp det än här?

Framtida förbättringar:

Optimera flödet från returen

Nya Loc-line-munstycken (engelska: "flare nozzle") med mindre utlopp än de runda jag har idag, så det blir mer fart på utflödande vatten.

Utrota Bubbelalger

Skaffa Mithraxkrabbor som äter bubbelalger (Valonia).

post-2486-14468934465349_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Munstycket du visar på bild,,var får du tag på sådana? letat som tusan efter sådana att köpa lösa.

Och ang bubbelalger..har haft några stycken en tid,typ 1år både gröna och röda och det verkar typ status que...har du nån ide vad som triggar igång ett invasiv förlopp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Munstycket du visar på bild,,var får du tag på sådana? letat som tusan efter sådana att köpa lösa.

Och ang bubbelalger..har haft några stycken en tid,typ 1år både gröna och röda och det verkar typ status que...har du nån ide vad som triggar igång ett invasiv förlopp?

Här har du några stycken http://www.fish-street.com/water_movement

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framtida förbättringar:

Optimera flödet från returen

Nya Loc-line-munstycken (engelska: "flare nozzle") med mindre utlopp än de runda jag har idag, så det blir mer fart på utflödande vatten.

Utrota Bubbelalger

Skaffa Mithraxkrabbor som äter bubbelalger (Valonia).

Mithraxkrabbor beställda från Triton akvarium i Stockholm...

Loc-line munstycken installerade... (skymtas vid vattenytan)...

post-2486-14468934468244_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...