Gå till innehåll

720 blev 120


Chondrolover

Rekommenderade inlägg

Som sagt, från början var det ett 720L kar som fanns i tankarna (finns en tråd om det här nånstans). Allt var väl mer eller mindre planerat och beställning av kar var på g, men efter lite strul så fick jag mitt lediga rum ockuperat och så ser det ut än idag (jävla polare man har ;) ) Eftersom jag är så snäll så kan jag inte bara slänga ut stackaren trots att han tar upp dyrbar akvarieplats :) Och enda platsen kvar för ett sådant kar här hemma = sovrum, tänker inte ens försöka mig på det, får man inte sova blir man sur!

Och kvar har vi då vardagsrummet, efter lite snurrande på blocket och springande med tumstock så står det nu ett 120L (Cayman 80) kar där, får väl duga så länge tycker jag, bättre litet än inget ;)

Vatten och levande sand är nu påfyllt och i morgon hämtar jag förhoppningsvis ca 15kg LS. För övrigt så sitter det ju en intern skummare (Bluskimmer 250) som jag testade att dra igång, låter som *svordom*, men kanske låter extra mycket innan dom är inkörda? Den spottar även ut miljarder små luftbubblor i karet men det kanske man får leva med när det är en intern skummare? Hoppsa det går att få till någorlunda eftersom att jag varken har ork eller plats med sump till detta kar :/ Finns det möjligen någon extern man skulle kunna pula in i bänken och mata med nån powerjetish pump?

Kommer inte på så mycket mer nu eftersom sängen står på tur, jo, salinitet 1.025 så något har jag väl gjort rätt iaf ;)

post-6583-14468932385749_thumb.jpg

Nej, jag håller inte på att utveckla någon ny typ av fusionsenergi det är bara kameran som inte gillar ljuset :)

post-6583-14468932385515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren har lugnat ner sig lite, är väl mest vibrationer som står för oljudet nu. Slängde i nästan 16kg LS igår, får väl möblera om dom lite senare så det ser någorlunda ut :)

Ska väl ta och skicka efter lite tester också, kör med Tetra marines 5i1 nu, är väl inget höjdar test antar jag.

post-6583-14468932413633_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är den bekloade varelsen som har gjort sandhögen tippar jag på pistolräka.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Den är lite för liten för att bygga sandhögar :) Men som sagt, är väl omöjligt att se vad det är med hjälp av denna bild.

Lyckades filma den lite, men den far omkring och har sig så det är svårt att få bra fokus, dock lite bättre än bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställt en till Tunze 6015 nanostream och lite salifert tester. Hamnar på 3600l/h nu, borde räcka. Blev snålt denna månad, men blir ett osmos nästa, känns som ett måste ha.

Får roa mig med filmklipp på tuben under resten av inkörningen ;)

Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk

post-6583-14468932436925_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nitrit 0

Nitrat (svårläsligt) men fortfarande 40+ enligt testet

Ca 400+

KH 10-15 ppm

Ph 8.2 (svårläsligt)

Använde nu Tetra Marines 5i1 test, svårläsligt och antagligen inte så pålitligt. Dock så har värdena blivit klart bättre jämfört med tidigare test med samma märke.

Går ju framåt iaf, nästa vecka kommer ett RO-filter, bör jag vänta med ett vattenbyte tills jag fått fram lite RO-vatten? Eller bör jag byta tidigare, är ju som sagt bara LS i karet som cyklas.

Även Salifert och Red Seas tester är på språng mot brevlådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algblomningen har stannat av, det har flyttat in en Acanthastrea och en Lobophyllia. Ett gäng sniglar som käkar alger för glatta livet. Är dock lite orolig för fosfat, vilket test är bäst? Nitrat var högt när jag testade igår, 25 (Nyos), hade lägre förra veckan men använde då Salifert. Hänger en strumpa med NP biopellets XL framför en streamer nu. Korallerna hade öppnat sig helt i morse när jag lös lite med mobilen. Bara hålla tummarna nu.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett vattenbyte på 25l idag.

Körde några tester också.

Temp 25-26

Salinitet 1.024

Nitrit 0 (Salifert)

Nitrat fortfarande 25 (Nyos)

KH 8-9 (Nyos)

PH 8.0 (Salifert)

Magnesium,kalcium,ammonium och fosfat tester är beställda. Det är dock Saliferts fosfat test, och det är tydligen inge bra?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En halvkass mobil bild på 3st Nerita polita som åker snålskjuts på en Tectus conus. Dom har käkat upp det mesta av algerna på all LS, vad käkar dom när algerna tar slut? Och gärna tips på passande städpatrull för sanden till ett 120l kar, börjar bli lite skitig. ehu9etu4.jpg

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hammarplast, eller SmartStore som dom nu heter(?) på 70L fungerar kanon till att blanda nytt vatten för vattenbyte (om man har ett mindre kar dvs). Smidigt med hjul så slipper man lyfta.

post-6583-1446893283977_thumb.jpg

Hur gör ni med erat RO-vatten för påfyllning av avdunstat vatten? Nån pump som cirkulerar det eller klarar det sig ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya tester, fortfarande högt Nitrat. Hoppas jag mäter rätt iaf :P

Temp 25

Salinitet 1.024

PH 8.0

KH 9 (Nyos)

Nitrit 0 (Salifert)

Nitrat 25 (Salifert och Nyos)

Fosfat 0-0.03 (Salifert, nästan omöjligt att se, men misstänkt svagt färgat)

Ammonia 0 (Salifert)

Mg 1260 (Salifert)

Ca 430 (Salifert)

Provade mata Lobophyllian också, är väl ingen vidare aktion i filmsnutten förutom lite partiklar som far förbi efter att jag grötat runt lite med en filtersocka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bytte vatten i måndags och gjorde testerna nu. Börjar väl hamna ganska rätt ändå? För övrigt så är det dålig fart på skummaren, men det kan väl bero på låg belastning (2 koraller och 6 sniglar)?

Snart dags att skaffa större städpatrull och någon fisk, hur många fiskar kan man sätta i på en och samma gång utan att det blir kaos? Lär ju åka en bit för att handla då saltvatten verkar skapligt dött i Gävle.

Temp 26

Salinitet 1.025

PH 8.0

KH 8

Nitrit 0

Nitrat 5

Mg 1260

Ca 410

Fosfat 0

Ammonia 0-0.25

Här har dom nyss fått käk, acanthastrean är ju ganska tråkig i färgen nu. Vet inte om det beror på belysningen, 2x24w T5 som följde med när jag köpte karet och inga reflektorer, philipsrör mer än så vet jag inte. Funderar på att köpa ett Aqua science blue och ett duo med nya reflektorer, kan det funka bra till detta kar tro?

post-6583-14468933068646_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya lysrör gav ett rejält lyft! Tråkigt att bilderna inte alls blir rättvisa med mobilen, men men några bilder iaf.

post-6583-14468933125122_thumb.jpg

post-6583-1446893312525_thumb.jpg

Sanden fortfarande lite skitig, men eremiterna och nassariusarna jobbar hårt på det. Kör för tillfället NP biopellets XL och en strumpa kol i det medföljande interna filtret tills jag kommer på en bättre lösning.

Har även ett till internt filter igång här, brukar köra det ca 2dygn efter att jag grötat i karet så jag blir av med lite småskit. Drygt att man inte kan placera skummaren vart man vill, funderar på att skaffa en Hydor slim skim/nano och hoppas på att den får plats under huven. Nästa kar kommer ju utan tvekan köras med sump iaf ;) Men eftersom detta är mitt inlärningskar tills jag får plats med större får man göra det bästa av situationen.

post-6583-14468933125387_thumb.jpg

Acanthastrean såg genast bättre ut med nya rören, men en bra bit kvar. Här är den även sur då en snigel stjäl mat

post-6583-1446893312554_thumb.jpg

Lobophyllian färgade även den ut bra med nya rör, speciellt det gröna. Tyvärr så ger mobilen som sagt långt ifrån en rättvis bild.

post-6583-14468933125935_thumb.jpg

En eremit som jobbar på.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...