Gå till innehåll

RTN, lösningar??


petrol

Rekommenderade inlägg

Har de klassiska symptomen med vit botten på acroporerna.

Ska i kväll bryta av de friska bitarna och placera ut dem i karet.

Acroporerna är fraggar som jag fått (tack Conny) för ungefär ett år sedan.

Då var de som ett "halft lillfinger", idag som knutna händer. Har haft mycket fin tillväxt på dem.

Varför sjutton händer detta? Inga värden är ändrade (vad jag kan komma på).

Det är verkligen trist att se små fraggar växa upp till "moderskollonier" för att halt plötsligt dö på ett par dagar.

Detta ämne har varit på tapeten ett flertal gånger men jag blir inte helt klok på hur det är.

Någon som har tipps / vetskap?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol hur ser korallen ut för övrigt?

Har den behållit färgen?

Tappat färgen?

Blivit flammig/glåmig i färgen?

Har den fått döda partier direkt eller har de blekts först innan de dött?

Har du kanske en närbild på det område som dött, det skulle hjälpa till. Ibland är det fler saker som kan leda till att en korall dör nerifrån. Som Dykarn säger behöver man vara observant på parasiter också då de börjat bli vanliga i Sverige också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar er alla för att det kommit så mycket tipps och att ni tagit er tid med min fråga!!

Stigigemla: Jag har redan försökt med temperatur sänkning men ska försöka igen.

Jag satte ner den värst drabbade (en rosa-lila köppt som fragg av Christian i Malmö för 1,5år sedan) i ett av småkaren.

Undra halvan var redan kritvit och jag satte ner den utan inkoppning. nu provar jag igen fast med inkoppning.

Ingvar Hellmalm: Det är hög tid att jag kommer förbi. Skall dock se till att jag fått rätt på RTN innan jag stoppar ner något annat än ottokoraller.

Dykaren: Jag kan inte se något parasitliknande. Har inget nytt i karet.

Norberg: korallerna ser exakt ut som vanligt. Dock är de kritvita i botten, verkar inte spela någon roll vad det är för acropora. Nu är nästan alla drabbade. Speciellt en grön-blå variant som när jag för 6 timmar sedan skrev första inlägget har blivit kritvit från 5mm till 1,5cm (en hel centimeter på 6 timmar??). Mina blå-lila har en fått begynnande RTN medans en blå-grön inte har blivit drabbad än. Tyvärr så har jag ny dator och min kassa mobilkamera har jag bara programvaran på jobbdatorn, så jag kan inte bifoga någon bild.

Nu ska jag fragga den värst drabbade. Hur smittar det? Är det något i vattnet som förpestar hela karet (virus- var sjutton kom det från?? ).

Jag har ett kar ledigt som jag kan sänka tempen på som inte har acroporer nu. Dock lite dålig belysning men men..

Kan jag ta vatten från det stora för det är ett exprimentkar med lite sämre vattenvärden (fast då tar jag med mig problemen eller??)

Många frågor men detta slår ner som en blixt från klar himmel. Väldigt tråkigt att se de små fraggarna som växts sig stora och fina nu ska dö på någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på ett annat forum:

- Vandparametre ikke korrekte.

- Stress af korallen pga f.eks lysændringer, justering af vandparametre osv osv.

- For lav cirkulation.

- Rowa Phos er også blevet konkluderet som årsag til SPS død.

Det sista om rowa.. Någon som kan förklara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda att göra är väl att fragga.

Virus är känsliga för UV men den har du väl redan igång.

Jag har haft det en gång på en korall som fick det på grund av att jag glömde slå på cirkulationen i karet. (En röd Seriatopora köpt av Christian i Malmö)

Jag har någonstans läst att risken minskar vid mycket stark strömning och att smittan mest sprids i strömmens riktning.

Det tyder ju i så fall på att viruset har kort livslängd i fritt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slog på UVt för 7 timmar sedan:smiley9: tänkte inte på att det var någon virushistoria.

Började köra rowa i ett ytterfilter med kol och LS innan Jul, ska jag slå av filtret?

Kan jag ha sådan "tur" att det är Rowapsen som ligger bakom det hela? Har inga fosfattester hemma:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började du med Rowan före jul är det inte den det beror på. Den gör störst verkan de första två dagarna. Nu när jag tänker på det har någon haft tankar på spårämnesbrist också. Det kanske kanske kan hjälpa med ett 5% vattenbyte. Den mängden räcker för att spårämnena skall finnas och nu vill man INTE göra stora förändringar i vattenkvaliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett vattenbyte för 2v sedan.

Slog av UVt någon dag senare, har kört 24/7 med UVt men tyckte det kändes onödigt när ingen firre har prick.

UVt har bara varit i gång utan att det behövts.

Är det någon som vet om RTN ligger latent i acroporerna och brytar ut vid någon "störning".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå Petter! min stora kolloni dog likadant igår,hur fin som helst kvällen innan ,nästa dag helt vit (död) har ett par små bitar kvar som jag hoppas klarar sej.lycka till med dinaoch hoppas att de överlever,kul att de har växt så mycket.

Mvh Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du hafft UVt på en längre tid kan det ha med saken att göra. UVt bryter ner humusämnen och sånt som gör vattnet gult. Så du får ett klarare vatten, jag kör mitt UV 24/7 av den anledningen. Så kanske att du har fått klarare vatten som gjort att ljusintensiteten från dina 400w lampor har blivit mycket kraftigare! Sånt kan trigga igång RTN också då det är en förändring av vattenkvaliteten.

Har du märkt om vattnet blivit klarre de sista dagarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade innan Jul problem med gult vatten, Körde med aktivt kol och stoppade i Rowaphos men tyckte att det inte var optimalt. Fick låna en ozonisator av PeterP (Tack) som jag fortfarande kör med. Vattnet är klarare nu. Men detta är ingen snabb ändring utan tog sin tid. Är mycket tacksam för all hjälp och tipps jag får!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå Petter! min stora kolloni dog likadant igår,hur fin som helst kvällen innan ,nästa dag helt vit (död) har ett par små bitar kvar som jag hoppas klarar sej.lycka till med dinaoch hoppas att de överlever,kul att de har växt så mycket.

Mvh Conny

Märkligt att de ger upp samma dag? Skulle nästan tro att det var en "Bäst före" märkning på dem.

Kan inte ha något samband men det känns lite spökligt att mina fraggar från dig och moder kollonin ger upp samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kört dem samtidigt? Rowaphos, aktivt kol, UV och Ozon?

Då kan du ha hittat problemet! Det kan ha blivit en lite väl häftig förändring i vatten kemin/kvaliteten för korallerna. 1 månad är inte lång tid i korallernas värld!

Jag har själv ökat skummningen kraftig och efter nån månad så märker jag att några koraller påverkas av det! Det är inte säkert att du ser en förändring på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...