Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

DSB

Refugium belysning

7 inlägg i detta ämne

Tittar på olika varianter på belysning till mitt refugium, då undrar jag lite på effekt/strömförbrukning.

Tittar på en lampa med effekt 150 watt (50 st led x 3 watt), strömförbrukning 40 watt. Förstår inte riktigt hur 50 st 3 Watts led bara drar 40 watt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, DSB said:

Tittar på olika varianter på belysning till mitt refugium, då undrar jag lite på effekt/strömförbrukning.

Tittar på en lampa med effekt 150 watt (50 st led x 3 watt), strömförbrukning 40 watt. Förstår inte riktigt hur 50 st 3 Watts led bara drar 40 watt.

Jag har läst nånstans att Cree-dioder ibland inte drivs på maxeffekt för att få ett bättre (bredare?) ljusspektrum, men då har det inte rört sig om så stor sänkning av effekten. I detta fall så tror jag att det handlar om falsk marknadsföring eller att nån bara försöker blåsa kunderna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spektrumet förändras ytterst minimalt vid olika strömstyrkor i Led men verkningsgraden är högre ju lägre ström dioderna drivs på.

I de belysningarna jag bygger drivs dioderna på 240 mA men de tål 700 mA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är en ofantlig märklig specifikation. Antingen ger de bara dioderna mindre än 30% kräm, eller så är det fläkten som drar 40W. Fläkten låter för övrigt troligtvis som en mindre dammsugare, jag har en snarlik :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

16 timmar sedan, danne031 sa:

Det där är en ofantlig märklig specifikation. Antingen ger de bara dioderna mindre än 30% kräm, eller så är det fläkten som drar 40W. Fläkten låter för övrigt troligtvis som en mindre dammsugare, jag har en snarlik :)

Okej, tack för svaret.

Redigerad av DSB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu